• Anonym (frugan)

Kan man/vågar man döpa till det....?

Hej!

Väntar tvillingpojkar och har lite problem med namnfunderingarna och familjens åsikter. Våra favoritnamn är Adolf och Herman, men det blir ju lite för mycket...
    Så vi tog bort Herman eftersom Adolf är favoritnamnet nummer ett för oss båda. Så nu tänker vi Adolf och Volmar, men alla i familjen är helt anti.
    Först är det ju det med att alls döpa till Adolf, men någon gång måste man väl kunna ta det tillbaka från Hitler? Väl?
    Sedan tjatar de om att namnen är gamla, fula, att de kommer mobbas, ingen kommer kunna uttala namnen och så vidare och så vidare...
    Man måste väl kunna döpa till vad man vill utan att familjen ska ha åsikter om allt? Hur får man dem att fatta?

• Svar på tråden Kan man/vågar man döpa till det....?
  • Anonym (No)

Välj ett annat namn!

Det är knappast bara er familj som kommer ha problem med det namnet.. ni sabbar för barnet

• Carabellis kusp

Ni gör som ni vill förstås, men Adolf är oerhört stötande i mina öron. Herman och Volmar är mycket bättre i så fall. Visserligen kan Volmar tyckas gammaldags, men inte stötande åtminstone.

• fluu

Jo,jag tycker nog att man vågar döpa till Adolf, men två "nassenamn" hade blivit lite för mycket. Volmar(eller Vollmar) älskar jag! Så coolt namn, hade det själv på min lista ett tag. Namnen är egentligen inte speciellt gamla på så sätt att de faktiskt passar in med många andra namn som är inne nu.

Hur ni ska få familjen att sluta? Tja, hur får man mobbare att sluta egentligen? Upplys dem om att det är vad de håller på med och om att de borde ha mer hyfs...

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

För övrigt tycker jag att det är dags att Adolf får bli något annat.

• Anonym (Nej.)

Ni ger ert barn problem med det namnet, varför göra det svårare för barnet.

• fluu

En fundering: Vem är det som tycker så här? Vuxna eller barn(som jag tänker inte har en lika "nära" relation med Hitler)? 
    Jag tror nämligen inte att barn skulle mobba för att någon heter Adolf.

• Kill your darling

Jag hade också valt bort Adolf, för barnets egen skull. Herman och Volmar tycker jag låter fint! De har liknande betydelse. Att namnen är gammaldags är ett fånigt argument. Maria, Anna, Ulf, Åsa mm är fullkomligt urgamla namn. Namn är kulturhistoria och det är ju jättehäftigt att heta något som har en lång historia - att vara del i en över tusen år lång tradition.

• Ananass

Jag tror inte Adolf hade gett ert barn problem, tänk när de är stora nog kanske ingen ens minns hitler :) hehe vem vet..

Dock tycker jag att Herman och volmar passar bättre ihop, men det är ju en smaksak. Volmar är för övrigt ett väldigt fint namn, min dotters 7åriga kusin heter volmar, men alla kallar honom volle, hans storebror heter Valdemar och blir kallad Valle så det passar ju bra :D

• Aniiee

Det GÅR att döpa ett barn till Adolf, men personligen skulle jag ju isf tokköra på en smeknamnskampanj. Min morfar hette Adolf (och var jude och satt i koncentrationsläger....), men han kallades alltid under alla år för Andy. Jag vet också en Adolf som kallas för Ade (med långt a) och en som kallas för Alfons.

Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • annieh897

Jag tror att Adolf fortfarande är lite för känsligt och förknippat med Hitler. Tyvärr, eftersom det är ett fint namn. Jag kan tänka mig att det behövs gå ytterligare en eller ett par generationer innan det inte längre är så stigmatiserat. Det är fortfarande så många som lever som upplevde andra världskriget.

Svar på tråden Kan man/vågar man döpa till det....?