• markstrom

    Dvärgpudel går ej upp i vikt

    Hej jag har en dvärgpudel pojke på 6år som inte går upp i vikt..han äter några kulor 2-3 ggr per dag. Saken är den att jag inte ge han vad som helst heller för då blir han plugg i magen... han är pigg och alert i övrigt och verkar ej må dåligt av detta! Snälla ge mig råd jag sliter mitt hår!

  • Svar på tråden Dvärgpudel går ej upp i vikt
  • Aniiee

    Behöver han gå upp i vikt då?


    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Anonym (Djurvårdare)

    Är han avmaskad?

    Sedan finns det bra foder som har lite mer energi och samtidigt brukar funka bra till jyckar med känslig mage, typ Priima.

    Kvarstår problemet tycker jag du skall gå till veterinären, det kan röra sig om allvarligare saker som exempelvis hypertyreos.

  • v i r r a

    Har du testat med...

    - annat foder?

    - annan skål?

    - annan matplats?

    - att låta han leta upp maten ute el inne?

    - att låta han leka fram maten ut tex en aktivitetsboll för att få upp aptiten?

    - annat?

    Många förespråkar barf. Något att testa kanske?

    Det låter omöjligt att han överlever på 3 kulor per dag någon längre tid så på något sätt måste han ju få i sig mer. Belöningsgodis? Smaka frukostmackan? Slicka faten?

  • v i r r a

    Förlåt!!! Läste ju helt fel några kulor 2-3 ggr per dag står det ju!

    Har du vägt maten så du vet hur mycket han får i sig mer exakt?

  • markstrom
    v i r r a skrev 2016-06-13 22:00:42 följande:

    Har du testat med...

    - annat foder?

    - annan skål?

    - annan matplats?

    - att låta han leta upp maten ute el inne?

    - att låta han leka fram maten ut tex en aktivitetsboll för att få upp aptiten?

    - annat?

    Många förespråkar barf. Något att testa kanske?

    Det låter omöjligt att han överlever på 3 kulor per dag någon längre tid så på något sätt måste han ju få i sig mer. Belöningsgodis? Smaka frukostmackan? Slicka faten?


    Nä inte 3 kulor per dag han äter några kulor 2-3ggr per dag! Tack för tipsen ska pröva ????
  • markstrom
    v i r r a skrev 2016-06-13 22:02:38 följande:

    Förlåt!!! Läste ju helt fel några kulor 2-3 ggr per dag står det ju!

    Har du vägt maten så du vet hur mycket han får i sig mer exakt?


    Nä de har jag inte ska göra det
  • v i r r a
    markstrom skrev 2016-06-13 23:43:04 följande:

    Nä inte 3 kulor per dag han äter några kulor 2-3ggr per dag! Tack för tipsen ska pröva ????


    haha ja jag läste tokigt

    Testa inte nya sätt för tätt inpå varandra bara och inte för kort tid. Hur mycket för "kort tid" är är svårt att säga. Det beror på hunden och miljön.

    Om matplatsen är lugn skulle jag börja med att byta foder. En del hundar vill ha uppsikt över rummet när de äter, andra vill stå så med huvudet in mot ett hörn. En del vill vara ifred, andra äter bäst i sällskap med familjen eller andra djur.

    Många pudlar är lite petiga med maten. Min hemmateori är att de blir less på enformig mat och att de snabbt lär sig att det kan komma godare mat om de ratar trökmaten i skålen

    Jag har en mellanpudel som äter bra men jag brukar ändå variera kosten. Jag märker när hon blir less på en typ av mat och har ofta flera sorters foder hemma. Jag kastar ofta ut hennes middagsranson i trädgården i stället för att hälla maten i skålen.

    Om inte jag hjälper till med variationen så brukar hon fixa variation själv. Hon hämtar maten en bit i taget och tugga i sig den på något annat ställe i huset.
Svar på tråden Dvärgpudel går ej upp i vikt