utantvivel skrev 2016-06-14 19:19:18 följande:
Det verkar som att ni har flera orsaker till avsaknaden av sexlust. Har du frågat din man hur han skulle ställa sig till att öppna upp förhållandet?
För vår del handlar det främst om två orsaker. För det första så tar min fru antidepressiva mediciner, men det gjorde hon redan långt innan vi träffades (och lär fortsätta göra livet ut), så det är inte orsaken till förändringen, även om det säkert hämmar lusten. För det andra så känner hon inte längre någon attraktion till mig. Hon säger att hon känner för mig som för en god vän. Varför hon känner så vet vi inte. Ingen av oss har ändrats särskilt mycket sen vi träffades, varken till utseende, personlighet, värderingar eller intressen.
För mig är inte avsaknaden av sex det största problemet (men så har vi å andra sidan ändå sex ca en gång/mån, vilket iofs är mycket mindre än vad jag skulle vilja). Det stora problemet för mig är avsaknaden av attraktion. Vi har närheten med kramar och pussar, men det finns ingen attraktion från hennes sidan. För mig funkar onani som ett acceptabelt substitut för sex. Men jag ser inget substitut för attraktionsproblemet inom det traditionella äktenskapets ramar.
Hon har visserligen varit ovanligt stressad pga jobbet senaste halvåret, men våra problem har kommit gradvis flera år tidigare. Vi har alltid varit mycket noggranna med att dela lika på hushållsarbetet.
Många som känner mindre lust beklagar sig över att en delorsak är en tjatande partner, vilket inte heller någonsin har varit en problem för oss.
När vi väl har sex är hon nöjd och brukar för det mesta få orgasm. Jag har misstänkt att hon, precis som du föreslår, skulle vilja prova på någon förändring i vårt sexliv, men något sådant intresse finns inte från hennes sida. Hon säger sig vara nöjd med hur det är med allting i vårt förhållande. Hon har ingen längtan efter något annat, vare sig för sex eller något annat.
Frågan är om ett öppet förhållande skulle hjälpa. I teorin skulle det kunna göra alla parter nöjda. Min fru får behålla vårt förhållande ungefär som det är, jag skulle få har kvar vänskapen med min fru samtidigt som jag får utlopp för mitt behov av att känna mig behövd och barnen skulle få fortsätta växa upp i en trygg och kärleksfull familj. Det som främst oroar mig är att jag vid en förälskelse till någon ny person skulle tappa min klarsyn (något jag av erfarenhet vet mig kunna göra) och då skulle ta ett ogenomtänkt beslut om separation.
Om jag frågar min man så är all tillit borta från hans sida tyvärr så det är inte aktuellt. Han har varit i ett förhållande där hans dåvarande sambo ville ha så men han sa nej och då valde hon att vara med andra iaf. Lägg därtill till att hans självkänsla är otroligt låg efter samma förhållande, men han är mycket bättre nu.
Åter till dig

Antidepressiva har min man också ätit och de förvärrade allt år för år som han åt dem. Han fick då verkligen anstränga sig för att bli kåt. Han har beskrivit det som att han inte kände något alls, glädje, sorg, lust, ingenting. Han fick medvetet ta beslut om att tänka på sex om han skulle bli sugen osv. Alla känslor var samma, som en rak linje, aldrig några toppar eller dalar.
Han trodde också att han skulle behöva äta dem livet ut då han är diagnostiserad med kronisk depression, men efter ett par månader som sambo med mig så kom han på att han glömt dem i flera veckor och så slutade han med dem och det märks ingen skillnad. Nu har han också börjat gå på hypnos (fick tips i en annan tråd här om det) och det verkar fungera kanonbra
Samma med preventivmedel för mig, det tar ett par år innan lusten helt försvinner, det tacklas av månad för månad tills den inte finns mer.
Så, det kan vara preventivmedel samt antidepressiva som gör att hon inte känner attraktion till dig.
Kan ju också säga att sex en gång i månaden låter som en dröm...
Ang din fråga, om det kan lösa något? Nej, jag tror inte det. Risken är, som du också befarar, att du faller för den andra personen eftersom närhet är en sådan viktig del för många när det kommer till förhållanden. Lite dumt kan jag tycka att det är att din fru talat om att hon inte attraheras av dig längre

Verkar som om vetskapen om det är ditt problem egentligen...
Risken är ju också stor, eftersom det är attraktionen du vill känna, att kvinnan blir förälskad i dig och så står du där och antingen håller henne på halster (elakt som fan) eller så får du göra slut och börja om. Ja, om nu inte du faller för kvinnan du också då..