• Anonym (?)

Hur mycket tjänar en pilot?

Finns det någon som jobbar som pilot (eller vars sambo/man jobbar som pilot) utomlands och kan berätta hur mycket ni får i lön och ev. andra förmåner? 

• Svar på tråden Hur mycket tjänar en pilot?
  • flygrl

I Aktuellt prata dom om pilotstrejken och nämnde då SAS piloter har ca 32 000 kr i ingångslön, snittlön på 78 000 och slutlön för flygkapten 96 000 kr. Bra pröjs tycker man men tydligen e lönerna i Lufthansa & KLM dubbelt så höga. SAS lönerna ligger på ungefär samma nivå som Norwegian.

• Anonym (Veta)

Finns det kvinnliga kaptener?

• Anonym (J)
    Anonym (Veta) skrev 2019-11-25 00:42:19 följande:

Finns det kvinnliga kaptener?

Ja det gör det.
  • Anonym (Veta)
    Anonym (J) skrev 2019-11-25 02:45:11 följande:

Ja det gör det.

Var har du sett det?
  • Anonym (J)
    Anonym (Veta) skrev 2019-11-25 10:09:27 följande:

Var har du sett det?

Men gör en enkel googling. Det är inte många men de finns.
  • Anonym (Gäller)
    flygrl skrev 2016-06-14 01:15:19 följande:

I Aktuellt prata dom om pilotstrejken och nämnde då SAS piloter har ca 32 000 kr i ingångslön, snittlön på 78 000 och slutlön för flygkapten 96 000 kr. Bra pröjs tycker man men tydligen e lönerna i Lufthansa & KLM dubbelt så höga. SAS lönerna ligger på ungefär samma nivå som Norwegian.

Gäller samma lön för kvinnor?
  • Anonym (J)

Tråden är nästan 5 år gammal, men pilot är lika stendött yrke som att startar eventbolag i dagsläget. Tusentals piloter är arbetslösa.

• Hippolyte
    Anonym (Veta) skrev 2019-11-25 10:09:27 följande:

Var har du sett det?

Inte sett det. Hört! Flugit med en kvinnlig pilot. De brukar snacka i mikrofonen och hälsa passagerarna välkomna. På rösten är det lätt att höra om det är en man eller kvinna. Jag känner mig tryggare med en kvinnlig pilot. De bara sköter sitt jobb och har inget behov att försöka bevisa någonting. Kanske fördomsfull men inbillar mig att manliga piloter är mer riskbenägna. Just i den situationen vill jag ha någon som är tråkig och följer reglerna till 100%.
  • Anonym (Gäller)
    Hippolyte skrev 2021-01-11 16:51:48 följande:
    Inte sett det. Hört! Flugit med en kvinnlig pilot. De brukar snacka i mikrofonen och hälsa passagerarna välkomna
    Var du utomlands då?
  • Anonym (K)

Kände en pilot, han var jätterik.. Barnen hade ett speciellt lekrum utöver sina egna rum

Svar på tråden Hur mycket tjänar en pilot?