• Anonym (Gudrun)

Uppdelning kostnader barnen

Jag och min man ska skiljas.
    Vi har 3 gemensamma barn på 16, 15 och 10 år.

Barnet på 16 år kommer bo hos mig på heltid och bo hos honom varannan helg.
    15 åringen och 10 åringen ska bo 50/50 hos oss båda.

Låter detta rimligt?
    Jag står för min man och hans föräldrars telefonräkning (bindningstid på 1½ år kvar på vårt familjeabonemang) och även barnens telefonräkningar.Jag står för barnens försäkringar och fritidsavgiften för yngsta sonen och ger barnen månadspengar varje månad.
    Den totala kostnaden för ovan blir 3700 kr. Då barnbidraget är på den summan så tar jag barnbidraget och står för kostnaderna?

Barnen har varsin garderob hos båda föräldrarna, så behöver barnen kläder hos mig köper jag in, behöver de kläder hos honom köper han?
    Han står för ytterkläder, gympakläder etc för 15 åringen, jag för 16 åringen och så köper vi gemensamt in detta till 10 åringen (typ jag meddelar att jag tänkte köpa en jacka för 500 kr, han säger OK och för över 250 kr?)

Vad finns det mer för praktiska saker när det gäller barnen att tänka på som jag missat?

• Svar på tråden Uppdelning kostnader barnen
  • Anonym (Tänkvärt)

När de stora gått ut grundskolan eller fyllt 16, vilket som kommer först, så upphör barnbidraget och de får inga pengar under sommarmånaderna. Vem ska stå för körkortskostnader? Skolresor? Andra dyrare saker som mobiler, datorer osv?

• Anonym (anonym)

Extragrejor (utgifter) som skolfoton, friluftsdagar. skolresor, födelsedagspresenter till kompisar, eventuella husdjurskostnader (om barnen har egna husdjur) etc
    Hur ska ni göra med semestrar/lov, helger som påsk, jul, nyår etc

• Anonym (Gudrun)
    Carambolan skrev 2016-06-13 23:09:48 följande:

Fritidsaktiviteter?

Ah näe det har de inte några specifika....
    Anonym (Tänkvärt) skrev 2016-06-13 23:26:48 följande:

När de stora gått ut grundskolan eller fyllt 16, vilket som kommer först, så upphör barnbidraget och de får inga pengar under sommarmånaderna. Vem ska stå för körkortskostnader? Skolresor? Andra dyrare saker som mobiler, datorer osv?

Ah just det. Det med studiebidraget har jag ju inte tänkt på över sommaren...Tack!

Körkortskostnaderna har vi sparkonto till barnen redan till...
    Skolresor, du menar utflykter etc?
    De har datorer via skolan så inga egna datorer...mobilerna har vi ju tidigare köpt genom deras telefonabonnemang, så jag tänker att det gör vi väl fortsättningsvis och står för halva kostnaden...

Anonym (anonym) skrev 2016-06-13 23:29:36 följande:

Extragrejor (utgifter) som skolfoton, friluftsdagar. skolresor, födelsedagspresenter till kompisar, eventuella husdjurskostnader (om barnen har egna husdjur) etc
    Hur ska ni göra med semestrar/lov, helger som påsk, jul, nyår etc

Hmm, ja friluftsdagar har jag ju inte tänk på...Semester/lov tänker jag att man har de om man är ledig och storhelger diskuterar man väl hur man ska göra?

Jag tror ju att vi kommer fira t.ex jul ihop som en familj fast vi inte bor ihop, vi brukar samlas hela familjen hos min syster och dit är ju min man och hans föräldrar välkomna även i fortsättningen...Men det är klart, julklappar och presenter, köper man det tillsammans eller var för sig?

Hur gör andra?

Jag är helt lost i det här att få ihop allt det praktiska just nu känner jag...

• Anonym (Cilla)

Jag tror du trasslar till det för dig när du försöker kvitta barnbidrag mot telefonkostnader. Det hör inte ihop alls och kommer skapa diskussioner i framtiden. Tex så kommer de större barnen rätt snart vilja ha hela studiebidraget själva och då blir det inga pengar över till svärföräldrarnas telefoner. Eller om pappan plötsligt begär halva BB från FK, då står du där med utgifter du inte får täckning för.

Bättre att ni skriver ett avtal för telefonkostnaderna och att du får separata pengar från pappan för dem.

När det gäller barnens kostnader så är det bra om ni är överens om dem i förväg, skriv ner vad de kostar i kläder, försäkring, mobil, etc en standardmånad och dela sedan på den kostnaden. Om man är sams och kan samarbeta så är det smidigt med ett gemensamt barnkonto där båda sätter in pengar varje månad. Dit kan även barnbidraget gå (den del som inte är månadspeng).

När det gäller det barn som ska bo heltid hos dig så är standard att den andra föräldern betalar underhåll till boendeföräldern men det är fortfarande fritt fram för er att ha ett annat system (tänk bara på att du kommer få stå för i stort sett all mat för det barnet).

Mitt råd är att göra upp allt i förväg och se till så att ni inte behöver prata pengar flera gånger i månaden. För pengar är nog det största trätoämnet för separerade föräldrar.

• Anonym (Gudrun)
    Anonym (Cilla) skrev 2016-06-14 11:37:02 följande:

Jag tror du trasslar till det för dig när du försöker kvitta barnbidrag mot telefonkostnader. Det hör inte ihop alls och kommer skapa diskussioner i framtiden. Tex så kommer de större barnen rätt snart vilja ha hela studiebidraget själva och då blir det inga pengar över till svärföräldrarnas telefoner. Eller om pappan plötsligt begär halva BB från FK, då står du där med utgifter du inte får täckning för.

Bättre att ni skriver ett avtal för telefonkostnaderna och att du får separata pengar från pappan för dem.

När det gäller barnens kostnader så är det bra om ni är överens om dem i förväg, skriv ner vad de kostar i kläder, försäkring, mobil, etc en standardmånad och dela sedan på den kostnaden. Om man är sams och kan samarbeta så är det smidigt med ett gemensamt barnkonto där båda sätter in pengar varje månad. Dit kan även barnbidraget gå (den del som inte är månadspeng).

När det gäller det barn som ska bo heltid hos dig så är standard att den andra föräldern betalar underhåll till boendeföräldern men det är fortfarande fritt fram för er att ha ett annat system (tänk bara på att du kommer få stå för i stort sett all mat för det barnet).

Mitt råd är att göra upp allt i förväg och se till så att ni inte behöver prata pengar flera gånger i månaden. För pengar är nog det största trätoämnet för separerade föräldrar.

Du har säkert rätt i att jag krånglar till det. Men då jag troligtvis kommer ha bättre ekonomi än min make så vill jag inte stå där när han "glömmer" föra över pengar till mig...På det här sättet vet jag att jag får pengar liksom...
    Gällande ett gemensamt konto tror jag ju samma där, jag kommer föra över pengar men inte han...

Barnen kommer inte att få hela sitt studiebidrag. De får vilja hur mkt de vill.
    Vi har förklarat att de får 500 kr i månadspeng. Ska de ha studiebidrag/bostadsbidrag så får de betala sina egna mobiltelefoner/räkningar och de landar ju på 500 kr / månad så det blir ju same same liksom...

Sedan är detta inte en lösning för resten av framtiden, man får väl påbörja en ny förhandling 2018-01-01 när allas telefonabonemang går ut t.ex.

När det gäller underhåll för barnet som ska bo hos mig, så känner jag att det är hon som gör det valet, inte min man. Han kommer ha det knapert som han har det (bo kvar i ett dyrt hus) så jag kan stå för kostnaderna. Lagar man mat till en, blir det ju inte jättemycket mer att laga till två tänker jag...Men det där får jag väl "äta" upp senare när jag önskat att jag bett om underhåll.

Men det är så infekterat alltsammans. Han vill ju inte skiljas, jag förstör vår familj och ställer till det. att då dessutom vår äldsta inte heller vill bo med honom är känsligt och att då börja kräva pengar för det känns...sniket...

Svar på tråden Uppdelning kostnader barnen