Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (Stream of consciousness)

Relationspsykolog som verkade oproffsig?

Har varit hos en psykolog/relationsterapeut imorse, och blev så överväldigad att jag inte kan släppa det fortfarande.
    Sorry, blir lite långt.

Det hela började med att jag var gravid med min partner, som jag haft ett väldigt konfliktfyllt förhållande med. Dessa konflikter berodde till största delen på hans djupa svartsjuka, total kontroll och aggression på gränsen till våld, som följd av svårigheten att hantera hans ångest.

Jag hunnit att avbryta förhållandet och utvisa honom från mitt hem innan jag fick veta att jag var gravid. I och med att vi båda ville behålla barnet så ville vi försöka att få det funka. Fem veckor gav jag till min partner för att han skulle visa sitt ansvarstagande och viljan att göra förändringar, visa mig respekt och förtroende som krävdes för att jag skulle bli övertygad om att vi kan ha det stabilt och lugnt och fokusera oss på barnet. Men mina förhoppningar var förgäves, i och med att min partner blev istället handlingsförlamad och visade noll engagemang, och till och med betedde sig ganska illa..så jag var nära till abortbeslutet när vi kom på första besöket till denna kvinnliga psykolog. 

Redan vid första samtalet började hon angripa mig och berätta mig vad mina problem var och varifrån de kommer på ett ganska grovt sätt, utan att jag ens hunnit att öppna munnen och berätta varför vi kom. Jag blev paff. Några psykologer såg jag i mitt liv men det var något nytt, när en psykolog ser mig första gången och frågar om min barndom och utifrån själva faktum av att mina föräldrar skilde sig när jg var 12 drar människan slutsats att jag blev skadad av detta och utifrån det att jag hittade min första kärlek när jag var 15 och var ihop med mannen i 9 år drar hon slutsats att jag inte tål att vara ensam och sökte efter att vara bunden till någon man. När jag försökte att invända och förklara något, tolkade hon det direkt som förnekelse.
    OK, tänkte jag. Sen var det min partners tur att berätta om sin bakgrund, och då blev psykologen plötsligt superlyhörd och full av empati, hon verkade hitta direkt en orsak till alla hans bekymmer (låt oss säga en viktig händelse i hans liv). Partnern blev glad av att det verkade vara så lätt för honom, och för att hon liksom knäckte mig, jag är ju så felfri och nu baaam! jag är värdelös enligt henne!

Psykologen och min partner träffades nån gång igen. Och idag tänkte jag gå och försöka att prata genom mina känslor kring abort som jag gjort, eftersom att det var ett tungt beslut, jag saknar det lilla livet som var i mig enormt, och vi har känslor kvar för varandra - jag och partnern (relationen är i en palliativ fas)..

Det första hon gör efter att jag försöker att berätta lite bakgrund till de känslor jag måste bearbeta nu, är att skrika på mig och avbryta alla mina försök att nämna min partner (jag fattar att det är alltid ens egna problem man ska prata om med psykologen, men det är omöjligt att undvika att nämna verkliga handlingar som påverkade en!), sen säger hon till mig att jag är väldigt aggressiv och verkade hatisk redan vid första besöket. Då blev jag paff igen. Hatisk? Aggressiv? Oj.
    Sen blev hon väldigt otrevlig och förklarar för mig att hon inte tänker att diskutera min partner på något sätt och att det inte är min businness vad de pratar om, men sen säger hon till mig att hon läst mina SMS till honom och att hon vet hur jag är! Men när jag säger att min partner sa att de diskuterade mig vid deras samtal och hon gav honom vissa råd och verkade partisk, vilket jag skulle gärna be henne att inte göra, blev hon arg. Så jag, bitch, fick inte nämna min partner, stackars killen, men det verkade helt ok att läsa mina SMS till honom och ge honom hennes dömande kommentarer och råd.
    Fattade att det var waste of time för mig att vara där, psykologen verkade förtjust i min partner, (jag kan förstå det, en snygg ung man som är dessutom så trasig och i behov av förståelse och tröst..). helt fucking otroligt! haha

Har ni hört/sett något liknande?

• Svar på tråden Relationspsykolog som verkade oproffsig?
  • Gunilla1957

Redan innan jag hade kommit till den sista meningen i ditt inlägg så tänkte jag precis samma sak. Psykologen ville tydligen smöra för ditt ex och vara helt på hans sida. Usch vilken oprofesionell människa, hon borde inte vara relationspsykolog.

• Anonym (Fy)

ANMÄL. Gör det. Snälla gör det verkligen. Jag hade personligen gått dit och spelat in ljud. Så jag haft bevis. Helt sjukt och oproffsigt.

tack för tipset! trodde först att jag var kanske överkänslig...

• TigerLilySwe

Du borde frigöra dig från både din partner och din sk psykolog och gå vidare i livet på egen hand. Nu vet jag inte hur du gör med din pågående graviditet men den här mannen verkar ju dra olycka över ditt liv. Släpp psykologen, låt henne inte få något grepp över ditt liv, fullständigt galen människa.

• Anonym (Duff)

Känns lite som att det fattas en sida av historien. (Säger inte att det gör det).

Anonym (Duff) skrev 2016-06-14 09:03:46 följande:

Känns lite som att det fattas en sida av historien. (Säger inte att det gör det).

självklart detta är min uppfattning, men att psykologen var otrevlig, skrek på mig, drog slutsatser för hastigt, tolkade in fel meningar, bestämde för mig vad jag  kände och tänkte, avbröt varje ord jag försökte att stoppa i, lät väldigt dömande, kallade mig för hatisk utan någon anledning, och tyckte att det var OK att diskutera mig med min partner och läsa mina privata SMS för min partner, men jag fick inte ens nämna honom för henne  är väl ganska oprofessionellt, när en kvinna som precis gjort abort, som kommit ur ett supertungt förhållande fyllt med svartsjuka och kontroll, kommer för att prata ut och försöka att få de att funka? eller?
    TigerLilySwe skrev 2016-06-14 08:48:54 följande:

Du borde frigöra dig från både din partner och din sk psykolog och gå vidare i livet på egen hand. Nu vet jag inte hur du gör med din pågående graviditet men den här mannen verkar ju dra olycka över ditt liv. Släpp psykologen, låt henne inte få något grepp över ditt liv, fullständigt galen människa.

jag har ju gjort abort och kom till henne för att prata just om detta, som jag skrev innan..
    men så klart ska jag aldrig mer komma till henne, och är rädd att hon ska ge min (ex)partner flera "goda" råd..

jag kom ut därifrån skakandes, kände mig väldigt nedstämd och orättvist behandlad, så ska det inte vara när man går till en psykolog.. :(

• Anonym (Fy)

Spela in ljud. Gör nåt åt saken. Formulera ett välgrundat klagomålsbrev. Med tydliga argument. Anmäl.

• Anonym (Duff)
    Anonym (Stream of consciousness) skrev 2016-06-14 09:14:09 följande:

självklart detta är min uppfattning, men att psykologen var otrevlig, skrek på mig, drog slutsatser för hastigt, tolkade in fel meningar, bestämde för mig vad jag  kände och tänkte, avbröt varje ord jag försökte att stoppa i, lät väldigt dömande, kallade mig för hatisk utan någon anledning, och tyckte att det var OK att diskutera mig med min partner och läsa mina privata SMS för min partner, men jag fick inte ens nämna honom för henne  är väl ganska oprofessionellt, när en kvinna som precis gjort abort, som kommit ur ett supertungt förhållande fyllt med svartsjuka och kontroll, kommer för att prata ut och försöka att få de att funka? eller?

Lät bara lite väl extremt. Fick mej att dra en parallell till en viss person i det förflutna som på något sätt lyckades vända allt mot sej och sedan ältade det i huvet om och om igen tills verkligheten var förvrängd.

OBS detta är inget illa menat, jag känner inte dej och har ingen aning om vad som hänt. Om man går efter texten är det bara att beklaga.

Tycker definitivt att du bör anmäla denna och varför inte söka sej till en annan psykolog.
    Anonym (Duff) skrev 2016-06-14 10:26:43 följande:
    Lät bara lite väl extremt. Fick mej att dra en parallell till en viss person i det förflutna som på något sätt lyckades vända allt mot sej och sedan ältade det i huvet om och om igen tills verkligheten var förvrängd.

OBS detta är inget illa menat, jag känner inte dej och har ingen aning om vad som hänt. Om man går efter texten är det bara att beklaga.

Tycker definitivt att du bör anmäla denna och varför inte söka sej till en annan psykolog.
    om jag kände att det hon sa och hur hon betett sig var berättigat på något sätt, om jag kände någonstans att hon hade rätt och jag förtjänade det, skulle jag inte skrivit här..
    för först trodde jag att hon hade en sån behandlingsstil, hård och dömande, lite brutal.. för ibland krävs det även sånt, men vid andra besöket blev det tydligt att hon helt enkelt ställt sig på min partners sida och samtidigt gillade inte mig på något konstigt sätt, fast hon behövde inte gilla mig, bara vara professionell, lyssna och vara lyhörd och korrekt, för tydligen har jag inte kommit dit för skojs skull..

ska nog låta bli alla psykologer ett tag..
  • Anonym (Celia)

Har också varit med om en oprofessionell parrådgivare som var helt på mannens sida. Jag satt och var "bitter" och han verkade vara en ängel där. Så hon såg det som att det är så det måste vara även hemma. Tog inte något jag sa på allvar.

• Anonym (Luttrad)

Och jag vet alltså på riktigt en familjerådgivare/parterapeut som blev ihop med mannen i ett hjälpsökande par, först i hemlighet i en otrohetshistoria, senare officiellt. Det är nog inte jättevanligt men händer uppenbarligen. Hon fick sluta på sitt jobb, fast det var ju så dags då.

• Anonym (Karro)

Låter som en väldigt oprofessionell terapeut. Inte okej att höja rösten och tydligt ta parti som terapeuten gjort. Berättade du att du upplevde det så? I vilket fall funderar jag på om terapeuten ändå har nån god avsikt genom att hon försöker medvetandegöra mönster hos dig och få dig att ta mer ansvar för din situation, ditt mående, framtid osv genom att ta bort "offerkoftan" från dig. Kan det va så? Fast oavsett om hennes avsikt är god så är förstås hennes bemötande helt fel.

• TigerLilySwe

Ok, då förstår jag. Då har du ännu större anledning att frigöra dig från mannen och den galna psykologen innan du är ännu längre ner i självkänsla och livsglädje. Trist och jobbigt att bli så tilltufsad, sök styrkan och din läkning på annat håll. Terapöten kan få din man, lämna dom i sticket. Det är mitt råd.

Anonym (Celia) skrev 2016-06-14 14:30:04 följande:

Har också varit med om en oprofessionell parrådgivare som var helt på mannens sida. Jag satt och var "bitter" och han verkade vara en ängel där. Så hon såg det som att det är så det måste vara även hemma. Tog inte något jag sa på allvar.

hemskt! man känner sig så hjälplös..
    Anonym (Luttrad) skrev 2016-06-14 19:03:21 följande:

Och jag vet alltså på riktigt en familjerådgivare/parterapeut som blev ihop med mannen i ett hjälpsökande par, först i hemlighet i en otrohetshistoria, senare officiellt. Det är nog inte jättevanligt men händer uppenbarligen. Hon fick sluta på sitt jobb, fast det var ju så dags då.

faror överallt! ))

har nu skrivit till henne istället, och nämnt att jag ville lämna omdöme till IVO..så att hon vet att jag tagit det på allvar..

Svar på tråden Relationspsykolog som verkade oproffsig?