• Anonym (Moa80)

Min mamma mår dåligt- vad göra? Långt

Min mamma mår psykiskt dåligt och har alltid gjort sedan jag var liten. Hon har däremot alltid kunnat ta hand om oss barn (jag har en bror också) och gjort sitt bästa trots att det varit tufft för henne och hon var ensamstående förälder.Däremot hotade hon ofta om  att hon skulle ta livet av sig eller gå ut och aldrig mer komma tillbaka, vilket ledde till en ständig oro hos mig inombords när jag var barn.  Hon är sjukpensionär sedan 25 år tillbaka. Jag är nu själv vuxen med tre små barn och man. 
    Det jag känner är att det är så jobbigt att hon mår dåligt hela tiden. Varje gång vi pratar i tfn och frågar hur hon mår får man alltid samma svar: Hur jag mår? Jag mår jättedåligt, inget är roligt längre osv.. . jag har slutat att fråga hur hon mår utan försöker prata om andra saker. Det finns olika problem som hon tar upp.
    1. Hon är så ensam , har inga vänner (de hon känner är i samma sits, människor som mår dåligt), eftersom hon är sjukpensionär går hon i pension om ett år och hon orar sig över vad hon kommer att få i pension och hur hon skall klara sig, 2.Hon är ledsen över att hon vill träffa en partner (hon har varit själv de senaste 20 åren
    3. Hon bor i en alldeles för stor hyreslägenhet som är privat alltså väldigt eftersatt eftersom det inte har tapetserats där de senaste 30 åren och att det mesta i lägenhetenär trasigt, Jag har försökt att hjälpa henne genom att ställa sig i bostadskö till kommunalt hyreslägenhet som är bättre bovärdar , men eftersom det måste göras på nätet (hon har ingen dator/internet). så behöver jag ha hennes uppgifter om inkomst personnr etc och de vill hon inte lämna ut då hon är paranoid att lämna ut saker om sig själv (även om hon själv skulle sitta vid datorn så vet hon inte vad hon skall göra eller hur hon skall fylla i).. sen kommer alltid följdkommentarer som : aja jag bor bra här ändå, det är så bra läge nära till bussen. för att i nästa stund säga, hur skall jag betala hyran när jag blir pensionär? Hennes mamma dog för snart två år sedan och det ältar hon hela tiden och säger att hon har kommit ned i en djup depression och inget är roligt längre. (trots att de hade en usel relation och hennes mamma var elak mot henne och de träffades knappt på slutet) Förutom detta fick jag reda på av min bror att min mamma var nära för tre år sedan att hoppa från en bro när jag var höggravid, men att någon hindrat henne.på bron som tur var. 

Det som jag tycker är jobbigt är den ständiga oron jag har inombords att hon kanske någon dag tar livet av sig. Hon pratade mycket om för två år sedan att hon skulle ta livet av sig osv, men jag sa då att hon var då självisk och att det inte var så snällt mot hennes barnbarn osv. Mina barn älskar sin mormor väldigt mycket. 
    Jag vet att det är egoistiskt av mig att tänka så men ibland får jag sting i hjärtat  när jag märker hur andra familjer har det med sina föräldrar där de mår bra och de träffas över mysiga middagar, resor, föräldrarna är barnvakt  osv. På något sätt är jag istället mamma till min mamma trots att hon inte är så gammal (men hon beter sig som hon är minst 20 år äldre mentalt)

Pga hennes dåliga ekonomi och andra orsaker är hennes möbler trasiga hemma hos henne. skinnsoffan som hon köpte för 30 år sedan är trasig överallt och innerstoppningen sticker fram överallt, Hon har tejpat sin soffa. Kläder har hon bara några och de har  hon haft de senaste 15 åren utvättade och trasiga med  hål i så man får skämmas om man åker och handlar någonstans. Jag har erbjudit mig att hjälpa henne köpa nya kläder men hon vill inte. Hon vill först gå ned 15 kilo (vilket hon aldrig kommer att göra). Hon vill inte köpa kläder för dels är hon kräsen hur konstigt det än låter, hon tycker det är jobbigt med mycket folk och hon tycker inte om att prova kläder. Tyvärr funkar det inte att jag köper åt henne, då hon inte använder kläderna isåfall utan ändå tar på sina vanliga trasiga kläder. 

Jag försöker att bjuda med henna om vi gör små utflykter med familjen, vilket jag vet att hon uppskattar och vi brukar betala bjuda henne på mat , fika osv. Men min familj har det själva knapert ekonomiskt då jag studerar på högskolan och lever på en lön, så vi har tyvärr inte råd att ta med henne på mer påkostade saker som resor utomlands eller restaurangbesök( vilket vi inte heller gör i dagsläget pga ansträngd ekonomin). När jag var yngre hade jag hopp om att hon skulle bli bättre, men jag har gett upp och insett att det aldrig kommer att bli så,snarares sämre. Hon kommer förmodligen aldrig få andra vänner än de hon har, hon kommer aldrig börja arbeta igen då hon inte har jobbat de senaste 25 åren och nu blir riktig pensionär, även om hon klagar på lägenheten då den är för dyr osv, så vill hon inte ha hjälp. hon vill inte lämna ut uppgifter utan skall hela tiden klara sig själv. Ibland misstänker jag att hon inte bara mår psykiskt dåligt utan att hon har  "diagnos "också, då hon har andra "problem" som tvångsbeteenden, men som iallfall inte har blivit utrett. jag har försiktigt försökt få henne att göra en utrredning men hon vill inte, då hon menar att det inte är något fel på henne, 

Någon annan som har det såhär med sina föräldrar eller är med om psykisk ohälsa på andra sätt som kan ge råd hur jag skall göra. Hon pratar dessutom hela tiden om att tiden går så fort och snart är vi döda osv, Hon pratar mycket om döden och att  det skall bli så skönt vilket leder till att jag själv blir deprimerad,Jag förstår att hon mår dåligt, vem hade inte gjort det som varit i hennes sits? hennes liv är inte så roligt, men det blir iallafall inte bättre av att klaga eller av att inte vilja ta emot hjälp, 

• Svar på tråden Min mamma mår dåligt- vad göra? Långt
  • Anonym (Gränser)

Jag tänker att du själv skulle gå och prata med psykolog om din relation till din mamma. Du verkar leva med ett starkt ansvarstagande för henne, förmodligen sedan du var mycket liten. Att leva med ett ständigt hot om att ens mamma ska ta livet av sig är så klart inte bra för någon. Tillsammans med psykolog kan du bena ut var dina gränser mot din mamma går vad som är ditt ansvar och hennes..

• straw2008

Låter väldigt likt min mamma minus det där med att ta livet av sig.
    Min mamma har varit bipolär mer eller mindre hela mitt liv.Jag är den enda i syskonskaran som idag har liiite kontak med henne, de andra är för bittra.
    Jag skulle om jag var du ta ett STORT steg ifrån min mamma, sen skulle jag själv söka hjälp för den börda du bär. 
    Låt din mamma klara sig själv, tar hon livet av sig kommer du förr eller senare bli väldigt lättad tror jag. 

I kinamockaskogen.....
  • Anonym (:()

Så ledsen att läsa ditt inlägg TS. Du kan inte ta ansvar för din mamma och måste slå dövörat till. Hon är inte så intresserad av att ens försöka lösa sin situation. Hon gillar att skuldbelägga dig och det har blivit en del av hennes personlighet. Hon tar enormt mycket energi för dig.

Som nån sa här ovan så gå och prata med någon. Det här är inte ovanligt alls. Men du måste frigöra dig. Dessutom ska du backa  och inte ha för mycket kontakt med lilla mamsen. Hon dränerar dig. Hennes tjat om att ta livet av dig är ett sätt för henne att få dig tycka synd om henne. Gå inte på den. INGEN kan hindra en annan människa att ta livet av sig om hon verkligen vill göra det.

Nu får du vara hård: fräs till när hon börjar tycka synd om sig och skuldbelägger dig.

• Anonym (Moa80)

Skuldbelägger mig tycker jag inte att hon gör. Hon gör sitt bästa och  ber heller inte om hjälp,  men det är trist att hon inte kan tacka och ta emot den hjälp hon faktiskt kan få som tex att flytta, Sen tror jag att hon kanske har en annan diagnos (kombinerat med bipolär eller liknande) som spökar vilket kanske förklarar att hon blir helt dränerad på energi och inte orkar göra så mycket i perioder. Gör hon något så brakar hon ofta ihop när hon kommer hem.

Jag kommer inte bli lättad om hon tar livet av sig, hon betyder mycket för mig och barnen däremot önskar man att hon kunde få hjälp av samhället på något vis. Hon har pratat med psykolog/kurator via sjukvården (vårdcentral) 5 ggr och hon var nöjd med den samtalskontakten hon hade. Tyvärr fick hon inte gå mer då man tydligen bara får gå 5 ggr där och psykolog eller kurator är något hon behöver kontinuerligt, Hon har också gått och pratat med diakoner via kyrkan , men vet inte hur mycket det har hjälpt henne. 

Men att försöka prata med någon själv kanske är en bra ide för att hitta mina egna gränser. Jag har väldigt svårt att ryta till mot henne, då hon är superkänslig och får taggarna utåt om man råkar säga "fel saker", så man får vara på sin vakt och tänka sig för. 

• Anonym (Moa80)
    straw2008 skrev 2016-06-14 08:07:35 följande:

Låter väldigt likt min mamma minus det där med att ta livet av sig.
    Min mamma har varit bipolär mer eller mindre hela mitt liv.Jag är den enda i syskonskaran som idag har liiite kontak med henne, de andra är för bittra.
    Jag skulle om jag var du ta ett STORT steg ifrån min mamma, sen skulle jag själv söka hjälp för den börda du bär. 
    Låt din mamma klara sig själv, tar hon livet av sig kommer du förr eller senare bli väldigt lättad tror jag. 

Kan bipolär hållas i schack med mediciner? Hur yttrade det sig för din mamma?
  • Anonym (:()
    Anonym (Moa80) skrev 2016-06-14 15:05:10 följande:
    Skuldbelägger mig tycker jag inte att hon gör.
    Jo, det gör hon när hon berättar hur dåligt hon mår, hur ensam hon är osv osv sov. Då mår du dåligt. Och kanske får dåligt samvete. Det är att skuldbelägga.

• Anonym (..)

Jag har liknande problem med min pappa. Han är bipolär och alkoholist. Jag tycker att relationen med honom är otroligt energislukande. Jag har gått i terapi och det hjälpte MYCKET! Det jag fick lära mig var:
    1. Din förälder är inte ditt ansvar. Han är en egen vuxen individ med eget ansvar.
    2. Om han verkligen hade velat ta livet av sig hade han gjort det för längesen.
    3. Du måste tydligt förklara att det han säger gör dig ledsen/arg/orolig.
    4. Din förälder kommer antagligen aldrig ändra sin personlighet, hur mycket du än vill.

Detta är vad jag minns! Relationen blev bättre även fast det fortfarande kan vara kämpigt förstås.

• terfje

Det där ständiga hotet att ta livet av sig är något min mor jämt sa. Uppväxt ensam med henne och inga syskon. Jag har minimerat kontakten med henne då när jag frågar hur hon mår så är det endast dåligt och läkarna ger henne fel mediciner med mera. Samma historia om och om igen. Hon slukar energi och jag har inga möjligheter att hjälpa henne ekonomiskt eller hjälpa henne i kontakten med läkarna.

• Anonym (Backa)

Jag är själv bipolär och har varit sjukskriven i flera år. Jag är rätt ung (under 30) och är ständigt deprimerad. Jag går på mediciner och har samtalskontakt.

Är hon inte utredd måste hon komma till en affektiv avdelning och faktiskt bli utredd. Dock är det något hon själv måste vilja, annars finns det inte så mycket du kan göra.

Det enda jag kan säga till dig är att, bli inte "medsjuk". Det är inte ditt ansvar, vill hon inte ha hjälp kan du inte göra något. Skydda dig själv och backa, du har egna barn och du är skyldig dem att försöka må så bra som möjligt. Fokusera på dig själv i första hand. Kram

• Anonym (Anna)

Tycker du fått väldigt fina svar och bra råd, särskilt det här med professionellt samtalsstöd.

Vill också tipsa dig om att kontakta kommunens anhörigkonsulent för att få hjälp att reda ut din situation och få lite praktiska tips som kan hjälpa din mamma så att du kan få ett större lugn i din vardag.

Svar på tråden Min mamma mår dåligt- vad göra? Långt