• Anonym (Ledsen mamma)

Hur hantera sorg: Barn med funktionsnedsättningar

Min dotter 1,5 har troligtvis flera funktionsnedsättningar, både fysiska och psykiska. Jag har långsamt insett att hon förmodligen aldrig kommer kunna leva ett "vanligt liv."

Jag älskar mitt barn men jag känner en stor sorg. Dels för hennes skull men också för min egen. Det var inte detta jag hade tänkt mig när jag skaffade barn. Jag hade tänkt mig ett barn som kommer ha möjlighet att leva ett självständigt liv en dag. Dessutom skäms jag ibland runt andra människor. Över att mitt barn inte är som andra barn. Det är så sorgligt att jag känner så.

Jag vet inte om jag kommer klara av att ge den extra omsorg som ett barn med mycket stora särskilda behov kräver, kanske livet ut. Jag vet att jag är egoistisk. Att detta är en risk alla som väljer att bli föräldrar tar. Och min dotter är mitt allt. Jag vill kunna ge henne allt hon behöver. Jag vill vara lycklig oavsett hur hennes liv artar sig. Jag vill inte skämmas.

• Svar på tråden Hur hantera sorg: Barn med funktionsnedsättningar
  • Anonym (Lina)

Mitt första och viktigaste råd är att du skaffar hjälp för dottern, men främst till dig själv. Du behöver allt stöd du kan få och en bra psykolog att ventilera tillsammans med. Jag förstår att det känns svårt för dig i detta nu, men du kommer klara det. Jag är övertygad om det, du behöver bara tid att smälta och ta in och bra råd och stöd från omgivning.

• Anonym (Ledsen mamma)
    Anonym (Lina) skrev 2016-06-14 14:16:46 följande:

Mitt första och viktigaste råd är att du skaffar hjälp för dottern, men främst till dig själv. Du behöver allt stöd du kan få och en bra psykolog att ventilera tillsammans med. Jag förstår att det känns svårt för dig i detta nu, men du kommer klara det. Jag är övertygad om det, du behöver bara tid att smälta och ta in och bra råd och stöd från omgivning.

Tack för att du tror på mig. Ja, diverse vårdinstanser är inkopplade. Det känns bra att de tar det hela på allvar nu. Jag har vetat att något varit fel mycket länge men har viftats bort av vården tills alldeles nyligen.
  • Anna b1979

Du kommer fixa det se till att få rätt hjälp till er och var inte rädd att be om hjälp. Har själv 3 barn med funktionshinder och det jag väntar kommer mest troligt med ha funktionshinder. Behöver du någon så bara hör av dig.

Massa kramar

• Anonym (Ledsen mamma)
    Anonym (Varför...) skrev 2016-06-14 22:06:14 följande:

Känner bara att de e lite konstigt då ni misstänker att detta barn också har en funktionsnedsättning. De e ju synd om barnen plus att ha 3 andra syskon med funktionsnedsättning. Alla kräver extra tid och ja... de säger sig

Självt

Ut ur min tråd tack.
  • Anonym (Ledsen mamma)
    Anna b1979 skrev 2016-06-14 22:14:56 följande:

Då vill jag att du berättar för mig vad som är så synd om barnen. Vad vet du om vilken funktionsnedsättning mina barn har och vad vet du om vilken tid det tar. Mina barn har även äldre syskon som inte har någon diagnos och dom har aldrig blivit lidande av att ha syskon med diagnoser

Lyssna inte på människan. Dina barn är lika välkomna till världen som vilket barn som helst. <3
  • Alvolina

Jag vet inte hur ni har det men jag kan som förälder förstå att det inte är lätt. Vi vill givetvis våra barn det allra bästa och att det inte ska finnas några hinder på vägen.

Du ska absolut inte skämmas! Jag känner familj med en pojke som har både psykisk och fysisk funktionsnedsättning. Han är den charmigaste och gladaste pojk jag någonsin mött. Våra pojkar är lika gamla så skillnaderna mellan frisk och sjuk om man säger så, blir ganska stora. Det är faktiskt så att det är jag som skäms! Känner mig dum som "klagar" över normala ålderadekvata problem. Får ofta tänka efter och vara lite finkänslig i vilka ämnen jag tar upp. Vill inte trampa på några tår. Känner mig även dum för att mitt barn klarar att springa runt, cykla och hoppa medan den andra pojken också gärna vill, men oftast behöver stöd av en vuxen. Barn älskar att visa nya saker de har lärt sig och då kan jag ibland skämmas igen. Båda barnen får precis lika mycket beröm för deras framsteg men prestationerna kan skilja så oerhört, när de egentligen borde vara lika. Mitt barn visar ju inte på något sätt upp för att skryta, men jag skäms ändå.

Det är mitt perspektiv på det hela. Absolut inget någon annan ska behöva ta ansvar för. Men du ska verkligen inte skämmas! Jag skulle göra allt för att underlätta för dig som förälder. En fin balansgång mellan att visa sympatier men inte särbehandla.

• Risgryn

Den där sorgen :( har ett barn med autism och har sörjt det livet vi inte fick och det livet han kanske kommer att få. Det blir bättre. Man accepterar till slut, men sorgen finns alltid där.

• Bernhardina

Vi har också ett barn som är 1,5 år. Hon har en cp-skada. Sorgen är förstås stor och vissa stunder är svårare än andra. Men kärleken är större än sorgen i alla fall.

Jag tänker mycket på framtiden och vad skadan kommer att innebära. Vad kommer vara omöjligt och vad är möjligt?

I stunder när jag är ledsen kan min man ibland säga saker som; Hon kommer ju ändå alltid vara världens finaste! Och det kommer hon förstås vara för oss, men för andra då?

Du är inte ensam om att skämmas över ditt barn, jag gör det också ibland, men det är svårt att erkänna...

Vet inte hur man hanterar sorgen...

• Anonym (Mitt jobb)

Jag arbetar med funktionshindrade barn,som behöver mycket hjälp och stöd.Trivs bra med mitt jobb.Är ochså glad att få se hur barnen utvecklas i sin takt och deras glädje .Finns många föräldrar som har barn som behöver mer hjälp än andra.Du är inte ensam.

• mammalovis

ts: Försök ta en dag i taget och bestäm inte hur hela hennes liv ska bli nu, för det är inget du vet något om. Kärleken till barnet har du redan. Visst, hon kommer antagligen behöva mycket hjälp, MEN det är inte självklart att du behöver bli hennes personliga assistent livet ut. När barnen är små har man ju som förälder dygnet-runt-service oavsett funktionshinder eller ej. Det är ju först när de blir lite äldre som skillnaderna växer.

Jag har en gammal kollega som jag fortfarande håller kontakt med. Hon har en dotter med kromosomfel som har stannat i utvecklingen på ett litet barns nivå om jag fattat det rätt, trots att hon snart är vuxen. De har haft hjälp av korttidsboende för att orka då hon var vaken mycket på nätterna och härjade. De har även två "normala" barn, en äldre och en yngre samt egna jobb. Numera bor tösen på ett särskilt boende, men jösses vad de har kämpat för att tösen ska ha det bra med boende, skola och assistenter plus tösens olika medicinska problem hon råkat ut för.

Så risken finns att du får fortsätta kämpa, men du kommer också få mycket stöd. Se till att du får samtalsstöd, så du kan gå vidare i processen och så småningom mer se de möjligheter som står er till buds. Förhoppningsvis kommer kärleken övervinna skammen när du hunnit bearbeta situationen mer. Oavsett är det ett älskat barn och du får nya möjligheter att utveckla din ödmjukhet inför livets svårigheter.

Jag har en hel del motgångar i bagaget, men jag ser på livet som att man oftast inte får mer än man klarar av på längre sikt, just där och då kan det vara väldigt knäckande. 

Lycka till! Varma kramar!

• Anonym (Ledsen mamma)
    Alvolina skrev 2016-06-15 16:17:30 följande:

Jag vet inte hur ni har det men jag kan som förälder förstå att det inte är lätt. Vi vill givetvis våra barn det allra bästa och att det inte ska finnas några hinder på vägen.

Du ska absolut inte skämmas! Jag känner familj med en pojke som har både psykisk och fysisk funktionsnedsättning. Han är den charmigaste och gladaste pojk jag någonsin mött. Våra pojkar är lika gamla så skillnaderna mellan frisk och sjuk om man säger så, blir ganska stora. Det är faktiskt så att det är jag som skäms! Känner mig dum som "klagar" över normala ålderadekvata problem. Får ofta tänka efter och vara lite finkänslig i vilka ämnen jag tar upp. Vill inte trampa på några tår. Känner mig även dum för att mitt barn klarar att springa runt, cykla och hoppa medan den andra pojken också gärna vill, men oftast behöver stöd av en vuxen. Barn älskar att visa nya saker de har lärt sig och då kan jag ibland skämmas igen. Båda barnen får precis lika mycket beröm för deras framsteg men prestationerna kan skilja så oerhört, när de egentligen borde vara lika. Mitt barn visar ju inte på något sätt upp för att skryta, men jag skäms ändå.

Det är mitt perspektiv på det hela. Absolut inget någon annan ska behöva ta ansvar för. Men du ska verkligen inte skämmas! Jag skulle göra allt för att underlätta för dig som förälder. En fin balansgång mellan att visa sympatier men inte särbehandla.

Tack för att du ger ditt perspektiv.
  • Anonym (Ledsen mamma)
    Risgryn skrev 2016-06-16 13:19:47 följande:

Den där sorgen :( har ett barn med autism och har sörjt det livet vi inte fick och det livet han kanske kommer att få. Det blir bättre. Man accepterar till slut, men sorgen finns alltid där.

Det var det jag misstänkte. Men skönt att det blir bättre i alla fall.
  • Anonym (Ledsen mamma)
    Bernhardina skrev 2016-06-16 21:03:41 följande:

Vi har också ett barn som är 1,5 år. Hon har en cp-skada. Sorgen är förstås stor och vissa stunder är svårare än andra. Men kärleken är större än sorgen i alla fall.

Jag tänker mycket på framtiden och vad skadan kommer att innebära. Vad kommer vara omöjligt och vad är möjligt?

I stunder när jag är ledsen kan min man ibland säga saker som; Hon kommer ju ändå alltid vara världens finaste! Och det kommer hon förstås vara för oss, men för andra då?

Du är inte ensam om att skämmas över ditt barn, jag gör det också ibland, men det är svårt att erkänna...

Vet inte hur man hanterar sorgen...

Tack. Nu känner jag mig mindre ensam. <3
  • Anonym (Ledsen mamma)
    Anonym (Mitt jobb) skrev 2016-06-16 21:18:37 följande:

Jag arbetar med funktionshindrade barn,som behöver mycket hjälp och stöd.Trivs bra med mitt jobb.Är ochså glad att få se hur barnen utvecklas i sin takt och deras glädje .Finns många föräldrar som har barn som behöver mer hjälp än andra.Du är inte ensam.

Tack! Ja, de där framstegen. Jag blev så glad när min dotter lärde sig sitta. Det spelade liksom ingen roll att det var ett halvår senare än normalt. Jag var så stolt!
  • Anonym (Ledsen mamma)
    mammalovis skrev 2016-06-16 22:22:55 följande:

ts: Försök ta en dag i taget och bestäm inte hur hela hennes liv ska bli nu, för det är inget du vet något om. Kärleken till barnet har du redan. Visst, hon kommer antagligen behöva mycket hjälp, MEN det är inte självklart att du behöver bli hennes personliga assistent livet ut. När barnen är små har man ju som förälder dygnet-runt-service oavsett funktionshinder eller ej. Det är ju först när de blir lite äldre som skillnaderna växer.

Jag har en gammal kollega som jag fortfarande håller kontakt med. Hon har en dotter med kromosomfel som har stannat i utvecklingen på ett litet barns nivå om jag fattat det rätt, trots att hon snart är vuxen. De har haft hjälp av korttidsboende för att orka då hon var vaken mycket på nätterna och härjade. De har även två "normala" barn, en äldre och en yngre samt egna jobb. Numera bor tösen på ett särskilt boende, men jösses vad de har kämpat för att tösen ska ha det bra med boende, skola och assistenter plus tösens olika medicinska problem hon råkat ut för.

Så risken finns att du får fortsätta kämpa, men du kommer också få mycket stöd. Se till att du får samtalsstöd, så du kan gå vidare i processen och så småningom mer se de möjligheter som står er till buds. Förhoppningsvis kommer kärleken övervinna skammen när du hunnit bearbeta situationen mer. Oavsett är det ett älskat barn och du får nya möjligheter att utveckla din ödmjukhet inför livets svårigheter.

Jag har en hel del motgångar i bagaget, men jag ser på livet som att man oftast inte får mer än man klarar av på längre sikt, just där och då kan det vara väldigt knäckande. 

Lycka till! Varma kramar!

Tack! Detta hjälpte verkligen. Tack för att du berättade om din väns situation.
  • Anonym (Ftyui)

Jag har liknande erfarenheter. Det jag sörjde mest var nog min drömbild av hur allt skulle bli. Jag hade sett framför mig turer till lekparken, lära honom cykla, första flickvännen på besök, köra till fotbollsträning, studenten osv. Jag hade gjort mig en massa föreställningar om hur hans liv skulle bli och nu var allt det borta.

Jag kände stor skam gentemot mor- och farföräldrar också. Det kändes som att jag misslyckats med att ge dem friska barnbarn. Som att det var mitt fel.

Och det var jobbigt att vara ute. Jag ville bara vara en vanlig stolt mamma, som alla andra.

Det tar tid. Lång tid. Men gör inte som jag och gå ner dig i ditt dåliga mående. Var stolt över din fantastiska dotter och allt hon kan istället för att tänka på vad hon inte kan! Ja det finns kanske barn som kan mer, men så är det ju alltid. Lycka till med allt!

Svar på tråden Hur hantera sorg: Barn med funktionsnedsättningar