• Anonym (Nej!)

Barn ska inte ha en IPhone!

Varför har dagens barn (förskoleåldern) en egen IPhone och en egen IPad? Jag förstår inte det. Tycker att man ska ha börjat grundskolan iaf, minst! Små barn ska vara ute och leka och röra på sig istället för att sitta vid den skiten, det kommer ändå med tonåren så låt de vara barn först! Det är sorgligt att så små barn ska ha telefon och iPad istället för leksaker. Varesig IPad eller mobiltelefoner är inget småbarn ska ha. De är för oansvariga för sådana saker och kastar saker i marken ofta när de blir arga. Ok att man har det som en pedagogisk grej, men att sitta så många timmar som dagens barn gör är?skrämmande!! Nu låter jag säkert jättegammal men jag är faktiskt bara 22 år. Det är också sorgligt att föräldrar idag är mer engagerade i sina mobiltelefoner istället för att leka med sina barn. Folk kommer säkert att säga att det är nya tider nu och det är inte 70-tal längre men det är ingen ursäkt till att barnen inte ska vara mer ute och leka. Och så klagar alla på att dagens barn är lata och överviktiga! Eh, vart kommer det ifrån egentligen? Ville bara skriva av mig lite men jag tycker att barn idag är alldeles för lite ute och leker för att den där Ipaden eller telefonen är roligare?

• Svar på tråden Barn ska inte ha en IPhone!
  • M i s s

Hur vet du hur länge barn sitter vid en surfplatta?

Det ena utesluter inte det andra. Barn kan tex lägga lite pussel på iPaden, sen vara ute och leka eller göra något annat. Varje dag ser jag fullt med barn som är ute och leker. Men ingen av dom har en surfplatta då eller?

• Kasperina

Jag förstår inte heller kopplingen mellan att vara ute och att ha en EGEN Iphone eller platta.
    Jag har inte råd att köpa mer än en telefon och en platta så mina barn får använda mina. Men inte när de är ute och leker
    Hade jag haft råd hade de fått varsin platta så hade jag fått ha min telefon ifred.

• Anonym (Nej!)
    M i s s skrev 2016-06-14 15:10:46 följande:

Hur vet du hur länge barn sitter vid en surfplatta?

Det ena utesluter inte det andra. Barn kan tex lägga lite pussel på iPaden, sen vara ute och leka eller göra något annat. Varje dag ser jag fullt med barn som är ute och leker. Men ingen av dom har en surfplatta då eller?

Ja nu har jag sett barn göra det, mina kusiner, mina syskon, andra barn osv. Bättre att lägga pussel utan elektricitet. Användningen av iPad påverkar barns hjärnor negativt. Bättre att köpa vanliga leksaker som faktiskt är anpassat till barn, det är inte en iPad. Har jag sagt att barn som är ute oxh leker inte har någon brw? Det är ömsesidigt! Detta är vad DU har sett , men där jag bor är de flesta inne med iPad och många av dem har koncentrationssvårigheter och blir stressade utan den.
  • Anonym (Nej!)
    Kasperina skrev 2016-06-14 15:14:44 följande:

Jag förstår inte heller kopplingen mellan att vara ute och att ha en EGEN Iphone eller platta.

Jag har inte råd att köpa mer än en telefon och en platta så mina barn får använda mina. Men inte när de är ute och leker

Hade jag haft råd hade de fått varsin platta så hade jag fått ha min telefon ifred.

Det finns leksaker. Dagens lata föräldrar som inte orkar engagera sig helt enkelt. Fanns ingen iPad när jag var liten och tro det eller ej, men jag klarade mig och mina föräldrar lekte med mig oxh mina syskon mycket vilket är en mer positiv utveckling än en iPad som ersätter föräldrarnas engagemang. Nej, endast i pedagogiskt syfte som skriva och räkna, allt annat kan vara i vanliga leksaker.
  • Anonym (Z)

Oj vart bor du, vad träffar du för barn? Sitter just nu och tittar dotterns skolkatalog och på 700 elever är det inte speciellt många som ser överviktiga ut.. Ser inte så ofta överviktiga barn heller. Vad stödjer du ditt resonemang i för forskning? Har du tänkt på att istället för brädspel (också stillasittande) eller kort så spelas det nu istället på andra prylar. Barn behöver sitta still och ta det lugnt ibland de med.

• Anonym (Z)
    Anonym (Nej!) skrev 2016-06-14 15:17:39 följande:
    Ja nu har jag sett barn göra det, mina kusiner, mina syskon, andra barn osv. Bättre att lägga pussel utan elektricitet. Användningen av iPad påverkar barns hjärnor negativt. Bättre att köpa vanliga leksaker som faktiskt är anpassat till barn, det är inte en iPad. Har jag sagt att barn som är ute oxh leker inte har någon brw? Det är ömsesidigt! Detta är vad DU har sett , men där jag bor är de flesta inne med iPad och många av dem har koncentrationssvårigheter och blir stressade utan den.
    Också här, vad stödjer du dina påståenden i för forskning? Länka gärna!
  • Kasperina
    Anonym (Nej!) skrev 2016-06-14 15:20:09 följande:
    Det finns leksaker. Dagens lata föräldrar som inte orkar engagera sig helt enkelt. Fanns ingen iPad när jag var liten och tro det eller ej, men jag klarade mig och mina föräldrar lekte med mig oxh mina syskon mycket vilket är en mer positiv utveckling än en iPad som ersätter föräldrarnas engagemang. Nej, endast i pedagogiskt syfte som skriva och räkna, allt annat kan vara i vanliga leksaker.
    Vad får dig att tro att mina barn inte har vanliga leksaker? De har en massa leksaker, som de leker med hela dagarna.
    Bara för att du skulle tvinga dina barn att sitta med sina dyra plattor hela dagarna betyder det inte att andra gör det. Mina barn sitter med plattan/telefonen en stund då och då, kanske ett par ggr i veckan, oftast när de är lite trötta efter en dag på förskola/skola eller om det spöregnar så de inte kan vara ute
  • Anonym (Nej!)
    Anonym (Z) skrev 2016-06-14 15:22:05 följande:

Oj vart bor du, vad träffar du för barn? Sitter just nu och tittar dotterns skolkatalog och på 700 elever är det inte speciellt många som ser överviktiga ut.. Ser inte så ofta överviktiga barn heller. Vad stödjer du ditt resonemang i för forskning? Har du tänkt på att istället för brädspel (också stillasittande) eller kort så spelas det nu istället på andra prylar. Barn behöver sitta still och ta det lugnt ibland de med.

Tänker inte särskilt nyanserat läste jag precis. Om du tänker längre fram och barnen bara sitter stilla hela dagarna, så kanske du fattar. Du har inte sett så mycket du antagligen. Vad jag stödjer för forskning? Ja jag har sett hur dfröståndshandikappade de barnen jag umgås med har blivit efter många timmars iPad spelande, de orkar inte resa sig upp. Dessutom kan du läsa detta:www.svd.se/sa-paverkas-barnen-av-surfplattorna. Inte endast positiv utveckling va? Märkte att jag trampade på en öm tå, dagens lata föräldrar som inte orkar engagera sig. Ja, titta bara på hur många som säger dagens ungdomar är lats, och de gör precis som era barn, ligger med iPad hela dagarna.
  • Anonym (Nej!)
    Kasperina skrev 2016-06-14 15:25:17 följande:

Vad får dig att tro att mina barn inte har vanliga leksaker? De har en massa leksaker, som de leker med hela dagarna.

Bara för att du skulle tvinga dina barn att sitta med sina dyra plattor hela dagarna betyder det inte att andra gör det. Mina barn sitter med plattan/telefonen en stund då och då, kanske ett par ggr i veckan, oftast när de är lite trötta efter en dag på förskola/skola eller om det spöregnar så de inte kan vara ute

Oj, vart har jag skrivit att jag själv har barn? Hur är det med läsförståelsen? Men nu är det de barnen som sitter hela tiden jag pratar om, det fattar man om man läser mellan raderna. Sedan skrev jag också i pedagogiskt syfte så är iPad bra. Lär dig läsa tack innan du hoppar på mig!
  • Anonym (Nej!)

Alla som klagar på dagens ungdomar, hur lata de är och att telefonen är allt. Kastar sten i glashus när era barn också sitter med telefon och iPad.

Svar på tråden Barn ska inte ha en IPhone!