Det är nog extremt olika. Jag är IT-tekniker på ett mellanstort företag (1000 anställda på vårt kontor samt 1000 till utspridda över 30 lokalkontor i landet). Vi är 8 som jobbar på IT.
Uppskattningsvis går hälften av min arbetstid åt att vara IT-support åt personalen. Configa laptops och telefoner åt nyanställda, laga trasiga grejer, hjälpa folk som inte lyckas följa instruktionerna för att aktivera skrivarchip och passerkort, samt alla möjliga och omöjliga mjukvaruproblem (företaget är i finansbranschen med flera "egengjorda" analysverktyg som gärna strular). Det kan vara folk som kommer förbi vår helpdesk men också folk som ringer in från lokalkontoren.
Den andra hälften av tiden är mer strategisk-praktisk. Underhålla och utveckla hemsida och intranät (i teorin; själva kodningen sköts av våra kollegor i indien), styra behörigheter till olika system, göra säkerhetsuppdateringar samt att implementera nya affärssystem som ska rullas ut till hela personalen (jämt är det nåt nytt på gång). Vi håller också på att bygga ut kontoret och då sitter jag med i den projektgrupp som planerar infrastrukturen, för min del i form av wlan, skrivare, etc. Där är jag bara beställare, en entreprenör sköter all logistik kring bygget.