Tow2Mater skrev 2016-06-15 02:04:50 följande:
Kolla oljan, byt om det var länge sen.
Torkarblad som funkar bra.
Ta med startkablar.
Ja, där sa du något. Oljan var minst 2 och ett halvt år sedan (skäms på mig) och torkarbladet (har bara ett till bilen) får jag införskaffa nytt. Startkablar, absolut. Tack!
StevenDiese skrev 2016-06-15 02:08:18 följande:
Kolla så avgassystemet är hyfsat. Surt som fasen när det går av. Klassiker på gamla bilar. Du kan höra på ljudet om det läcker. Läcker det så har du ett hål nånstans som kan leda till att det går av
Avgassystemet och jag har redan haft riktigt kul ihop för bara någon månad sedan. Det började låta en del strax innan min besiktning, och på besiktningen så påpekade han också det, att det borde fixas för att undvika kollaps av avgassystemet. Jag försökte boka tid med min verkstad, men hann inte få en tid innan mitt nästa arbetspass (jobb-pendlar till annan kommun med bilen och fick inte låna någon annans bil just då). Åkte till jobbet, jobbade, åkte hem. En knapp mil ifrån min avfart på E6:an valde min bil att kasta av sig avgasröret. Tappade det framifrån, så kunde inte köra vidare ens långsamt. Fick stanna på förmodligen sämsta möjliga plats på E6:an i rusningstrafik. Kunde inte ens ta mig ut för att sätta dit varningstriangeln en bit bort, det kom bilar och lastbilar hela tiden. Hur skrämmande som helst. Hade såklart varken halvförsäkring eller vägassistans på bilen, så det blev en dyr historia. 2000 kr för bärgning 1 mil. Fick dock riktigt bra service från Falck, och deras lokala verkstad, som fixade mitt avgassystem för cirka 200 kr direkt när jag bärgades in där. Men bärgningen från Falck blev dyr, som sagt. Tack för tipset!
Anonym (vägassistansförsäkring) skrev 2016-06-15 05:01:47 följande:
Köp till en vägassistansförsäkring. Googla och läs villkoren innan. Då har du ett servicenummer om det skulle hända något.
Absolut, sitter och tittar på Falck nu (som jag redan haft att göra med). Problemet är att Falck enbart godkänner bilar under 19 år. Min bil är 18 och ett halvt nu. Solid är billigare och utan ålder/milbegränsning men kräver halvförsäkring (är bara trafikförsäkrad). Har kontaktat mitt försäkringsbolag (LF) för att se vad det skulle kosta att uppgradera, om det ens är möjligt under pågående period. Tack för hjälpen :)
MissHelene skrev 2016-06-15 05:56:17 följande:
Kolla bromsarna! Jag skulle köra hem till gävle från en kompis i östersund då mina bromsar fick sönder, blev en lååååång skitdryg resa hem i runt 30 km/h XD ha ha!
Som ngn annan skrev, skaffa vägassistansförsäkring hos ngt bolag. Helt ok pris och det ingår en massa bra grejer för oss med lite tröttare bilar :D
Oj, ja, det hade jag inte velat ha... Enligt min senaste besiktning så var bromsarna bra, men den däringa "vajern" hade börjat rosta lite, så tipset var att jag själv skulle lägga mig där med en rostborste och borsta bort rosten. Det är väl något jag får göra nu då, när du beskriver din händelse! Tack :)
Tow2Mater skrev 2016-06-15 17:46:11 följande:
Ta med silvertejp och ett gang buntband. Det kan man fixa mycket med tillfälligt; t ex en rostig kofångare som ramlat ner :)
Vilken bra idé! Mins är dessutom helt i plast både fram och bak, och är ju då också ganska lätta i vikten att fixa upp :)
Anonym (Räddning) skrev 2016-06-15 18:42:13 följande:
Som någon ovan tipsat om, assistans eller räddning. Kolla med ditt egna bolag. Blir du stående längs vägen kan det bli en dyr historia att anlita bärgare då en del vägar kräver en TMA bil.
Ojdå, det visste jag inte att de kan kräva... Jag som tycker att bärgningen i sig på 2000 kr var mycket för en mil, men att dessutom lägga till för en TMA hade svidit rejält i kassan ett bra tag framöver! Tack för varningen :)