• blackbeer

Arbetssjukdom AFA förs.

Godmorgon!

Har under perioden 2011-05-24 tom 2013-02-01 jobbat med bilvård.

Där utvecklade jag en allergi, eller icke-allergi (?) mot fukt.

Har under 2012 stora besvär med eksem på händerna och är i ständig kontakt med läkarvården, gjort allergi utredningar m.m

Sjukskriven till och från.

Har ännu idag känningar utav detta..

Anmälde detta igår kväll som en arbetssjukdom till AFA.

Har fått olika diagnoskoder från olika vård ställen.

L24 vårdcentral

L25 vårdcentral

L25-P allmän hud mottagning

L309F yrkes hud mottagning

Vilken/vilka ersättningar har jag rätt till?

Förstår att försäkringsbolaget kommer ge mej så lite som möjligt; så vill vara förberedd med att ha kunskapen ang vad jag har rätt till.

• Svar på tråden Arbetssjukdom AFA förs.
  • Gladskit

Jag är inte helt insatt i arbetsskada/arbetssjukdom. Men har du utsatts för något som är skadligt i arbetsmiljön och sjukdomen/skadan är godkänd av Försäkringskassan eller finns med i ILO-förteckningen så ska du i varje fall anmäla. Enligt AFA's egen hemsida måste besvären finnas kvar i minst 180 dagar efter det att sjukdomen visade sig.

Men jag undrar en sak, var det här något som diskuterades när du fick besvären, alltså medan du fortfarande arbetade? Påvisade du någon gång att besvären kom av ditt arbete, hade du någon slags rehab-samtal som finns dokumenterade? Annars kanske de säger tvärt nej...
    Nu jobbar du inte kvar men det finns ett efterskydd i vissa moment vet jag.

• blackbeer

Finns väl dokumenterat med text vid flera läkarintyg ang smärta och storlek m.m, och bilder från min sida!

Mitt sista besök hos läkare, hud avd i Malmö, gjorde en allergi test och kunde inte konstatera någon allergi. Så fick L309F handeksem UNS (utan närmare specifikation).

Fick detta från Hud i Malmö idag.

Citat:

Diagnoskoden som satts står för

Handeksem UNS vilket betyder utan närmare specifikation. Vi använder den när det är ett handeksem och där vi inte sätter en specifik orsak till eksemet.

Slut Citat.

Skadan har varit, och är dokumenterad utav läkare i över 180 dagar.

Tycker att detta borde vara ett "Clear case"

Men blir det tex medicinsk invaliditet när det passerat 180 dagar?

Ang ILO så finns det med ang eksem, mer exakt kan jag tyvärr inte säg.

Skrolla ned till fliken "vilka sjukdomar finns på ILO förteckningen?"

www.afaforsakring.se/privatperson/arbetsskadeforsakring/fragor-och-svar---arbetsskadeforsakring/

Såhär såg mina skador ut ungefär (ej mina bilder) såg även värre ut vid vissa tillfällen än på bildena. Kan ladda upp egna bilder vid ett senare tillfälle.

www.skindoc.se/wp-content/uploads/2015/08/handeksem-finger.jpg

www.skindoc.se/wp-content/uploads/2015/08/handeksem-fingrar.jpg

1.bp.blogspot.com/-ghkn7P8LJfw/U7M4BRJLFcI/AAAAAAAAApM/WWi_gitVkm4/s1600/022.JPG

• Gladskit

Jag tror inte de gör någon prövning av livräntan om inte besvären kvarstår efter 180 dagar. Det är väl där som den gränsen finns. Har man fått besvär och sen går de över efter två månader så prövar man det inte som arbetssjukdom alls utan då är man ju "frisk".

Medicinsk invaliditet har att göra med hur många % nedsättning du har i arbetslivet för resten av ditt arbetsliv, med hänsyn till den sjukdom du ådragit dig.
    Och då är 180 dagar grundkravet som jag förstår det, alltså att besvären består efter 180 dagar. Men då ska den ju vara godkänd av FK som arbetssjukdom eller finnas med på ILO. I rutan på läkarintyget, efter diagnosen, vad står det där? Det är den koden man går efter tror jag.

Det finns flera moment inblandade såsom inkomstförlust (under det att problemen uppstod) sveda och värk samt sen då livräntan om det är så att besvären bedöms vara så stora att du inte kan arbeta heltid i framtiden pga detta.
    Och beroende på när det här inträffade (det kallar AFA för "visandedag") så gäller olika regler, reglerna ändrades 2013-01-01.

Jag tycker att du ska ringa till AFA och följa upp din anmälan, jag har bara bra erfarenheter av dem. Ja, de är ett försäkringsbolag men det finns förmodligen ett ganska stort antal individer i landet som inte vet att de omfattas av deras försäkringar alternativt inte har orkat eller kunnat anmäla eftersom AFA betalar tillbaka stora premier till sina kunder (företag, kommuner etc) varje år. Så resurserna finns!

Svar på tråden Arbetssjukdom AFA förs.