• malle88

leksaker att underhålla ettåring

Det har kört ihop sig lite för oss i sommar med vår 13månaders. Meningen var att jag skulle vara hemma juni, maken juli-augusti innan vi skolar in på förskolan. Men maken kommer bli tvungen att jobba ändå (inte helt men iallafall halvtid). Min mamma och svärföräldrarna kommer hjälpa oss men några gånger kommer hon behöva vara med maken på jobbet.

Jag tänkte plocka ihop lite leksaker hon kan ha där. Nån som har tips på några roliga?

Hon älskar pixiböcker så det ska jag köpa.

Plocklåsa, stapelringar tycker hon inte är kul längre.

• Svar på tråden leksaker att underhålla ettåring
  • Carambolan

Se upp för saker som uppmuntrar till interaktion och önskan att leka med pappan. Klossar eller duplo är bra "leka ensam"-grejer.

Sen beror det väl lite på arbetsmiljö. Min man hade vår yngsta med till jobbet när han var 1,5 och de hade ganska lite att göra så hans kollegor hoppade gärna in för att rulla boll och leka med bilbana.

• malle88
    Carambolan skrev 2016-06-15 08:26:56 följande:

Se upp för saker som uppmuntrar till interaktion och önskan att leka med pappan. Klossar eller duplo är bra "leka ensam"-grejer.

Sen beror det väl lite på arbetsmiljö. Min man hade vår yngsta med till jobbet när han var 1,5 och de hade ganska lite att göra så hans kollegor hoppade gärna in för att rulla boll och leka med bilbana.

Tack för tipsen! "Tyvärr" är hon ett barn som kräver mycket interaktion. Det är lite där skon klämmer. Pixiböcker har hon i bilen och är van att "läsa" själv så det borde går bra. Klossar och puzzel förstår hon inte vad hon ska göra. Ska kolla på duplo, jag trodde hon var för liten! Jag tror kanske hon skulle gilla en bondgård med djur, men risken är att hon vill att maken ska låta som alla djuren.

Maken har mycket möten, telesamtal osv. Hans kollega kan kanske hjälpa honom ibland. Vår förhoppning är att han kan styra det mesta till em när hon sover middag. Men ibland blir det inte som man tänkt sig :/
  • Carambolan

Ni kanske har nån sommarjobbslös tonåring i er närhet som kan vara barnvakt mot mindre peng? Det är ju inte så betungande om de kan vara på kontoret och leka och pappan finns med i bakgrunden.

• malle88
    Carambolan skrev 2016-06-15 09:10:08 följande:

Ni kanske har nån sommarjobbslös tonåring i er närhet som kan vara barnvakt mot mindre peng? Det är ju inte så betungande om de kan vara på kontoret och leka och pappan finns med i bakgrunden.

Tack det var ingen dålig idé! Har en trettonåring i närheten som är van med sin lillasyster och som lillan känner väl. Med maken i närheten är det nog inga problem! Det var en jättebra idé!
  • mammalovis

Nu är det alltid svårt med vad som respektive barn gillar och att vara en ettåring är ju en ganska diffus beskrivning då det kan vara allt från 12 till 23 månader och det händer ganska mycket på den tiden. Dessutom har vi ju äldre syskon, så det gör att de lär sig fortare.

Något mina barn gillat är sångböcker med ljudpanel. De kan finnas att låna på biblioteket om man vill testa först. Gillas de finns de i många varianter numera. Ja, allt med musik är poppis.

Sedan har mina byggt en del torn med mjuka klossar med både siffror, djur, "luckor" att öppna mm. De jag tänker på har en väska att förvaras i och heter K´s Kids Block N Learn. Jag tänker att de låter inte så mycket som t ex träklossar och duplo. Annars är ju duplo något som räcker länge.

Kanske hade det fungerat med en docka att leka med, ev säng eller paraplysulky att köra i. Det senare blir ju dock inte så stillsamt.

Bultbräda blir ju kul ett tag. 

Papper och kritor eller magisk (magnetisk) rittavla.

Allt beror ju på rörligt barnet är. Ett stillasittande barn är ju lättare.

• malle88
    mammalovis skrev 2016-06-15 13:00:14 följande:

Nu är det alltid svårt med vad som respektive barn gillar och att vara en ettåring är ju en ganska diffus beskrivning då det kan vara allt från 12 till 23 månader och det händer ganska mycket på den tiden. Dessutom har vi ju äldre syskon, så det gör att de lär sig fortare.

Något mina barn gillat är sångböcker med ljudpanel. De kan finnas att låna på biblioteket om man vill testa först. Gillas de finns de i många varianter numera. Ja, allt med musik är poppis.

Sedan har mina byggt en del torn med mjuka klossar med både siffror, djur, "luckor" att öppna mm. De jag tänker på har en väska att förvaras i och heter K´s Kids Block N Learn. Jag tänker att de låter inte så mycket som t ex träklossar och duplo. Annars är ju duplo något som räcker länge.

Kanske hade det fungerat med en docka att leka med, ev säng eller paraplysulky att köra i. Det senare blir ju dock inte så stillsamt.

Bultbräda blir ju kul ett tag. 

Papper och kritor eller magisk (magnetisk) rittavla.

Allt beror ju på rörligt barnet är. Ett stillasittande barn är ju lättare.

En sån där spelbok lät perfekt. Det ska jag köpa en! Tack fär tipset!

Hon är 13 månader nu. Om man ska prata om vad hon gillar att göra så är hon ingen stillasittande tjej. Klättra upp för trappor, tittut, gräva i sandlåda, öppna skåp och plocka fram grejer, ge och ta lekar är sånt hon gillar att göra. På öppna förskolan brukar hon plocka fram alla böcker ur bokhyllan och leka i köket. Hon älskar hundar. Har inget intresse för dockor eller gosedjur.

Vi förväntar oss inte att hon ska vara tyst men det är bra om hon iallafall är nöjd och leker på arbetsrummet. Jag tänkte packa i en väska som hon kan roa sig med att plocka i/ur. Mjuka klossar är kanske en bra ide också. Jag får vänta och hoppas hon får något lugnt intresse snart, det är ju två veckor kvar :)
Svar på tråden leksaker att underhålla ettåring