mammalovis skrev 2016-06-15 13:00:14 följande:
Nu är det alltid svårt med vad som respektive barn gillar och att vara en ettåring är ju en ganska diffus beskrivning då det kan vara allt från 12 till 23 månader och det händer ganska mycket på den tiden. Dessutom har vi ju äldre syskon, så det gör att de lär sig fortare.
Något mina barn gillat är sångböcker med ljudpanel. De kan finnas att låna på biblioteket om man vill testa först. Gillas de finns de i många varianter numera. Ja, allt med musik är poppis.
Sedan har mina byggt en del torn med mjuka klossar med både siffror, djur, "luckor" att öppna mm. De jag tänker på har en väska att förvaras i och heter K´s Kids Block N Learn. Jag tänker att de låter inte så mycket som t ex träklossar och duplo. Annars är ju duplo något som räcker länge.
Kanske hade det fungerat med en docka att leka med, ev säng eller paraplysulky att köra i. Det senare blir ju dock inte så stillsamt.
Bultbräda blir ju kul ett tag.
Papper och kritor eller magisk (magnetisk) rittavla.
Allt beror ju på rörligt barnet är. Ett stillasittande barn är ju lättare.
En sån där spelbok lät perfekt. Det ska jag köpa en! Tack fär tipset!
Hon är 13 månader nu. Om man ska prata om vad hon gillar att göra så är hon ingen stillasittande tjej. Klättra upp för trappor, tittut, gräva i sandlåda, öppna skåp och plocka fram grejer, ge och ta lekar är sånt hon gillar att göra. På öppna förskolan brukar hon plocka fram alla böcker ur bokhyllan och leka i köket. Hon älskar hundar. Har inget intresse för dockor eller gosedjur.
Vi förväntar oss inte att hon ska vara tyst men det är bra om hon iallafall är nöjd och leker på arbetsrummet. Jag tänkte packa i en väska som hon kan roa sig med att plocka i/ur. Mjuka klossar är kanske en bra ide också. Jag får vänta och hoppas hon får något lugnt intresse snart, det är ju två veckor kvar :)