• Tiffanyvu95

Asiatisk mat

Hej. Jag gör en liten undersökning om Asiatisk mat och undrar om ni brukar laga asiatisk mat hemma, typ thaimat, sushi o.s.v. Om så, hur ofta gör ni det?
    Jag är så tacksam om ni säger också hur gammal är du, kvinna eller man. 
    Tack på förhand =)
    Tiffany

1. Ja, En gång per veckan.
    2. Ja, Varannan veckan.
    3. Ja, En gång per månad.
    4. Nej, Köpa i restauranger!
    6
  • Svar på tråden Asiatisk mat
  • Meebo

28, kvinna.
    Lagar ofta japansk mat som onigiri, sushi, chazuke och liknanade.
    Det blir minst 3 gånger i veckan.

• Carambolan

Nån gång i veckan om man räknar enkel grönsakswok som asiatiskt, annars kanske en gång varannan vecka.

• Aniiee

Ja, minst en gång i veckan, ofta 3-14. Idag har jag ätit någon slags pan-asiatisk nudelsallad (den vart god....) och en mochi till lunch (yay, jag har ätit lunch....) och en skål sobanudlar med svamp och ägg till middag.

Why?

Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Bibbidi

I princip aldrig. Vet inte hur man gör.... Men snabbnudlar har jag ätit i mina dar.. räknas det?

Känner inte ens till maträtterna som ni nämner här inne (förutom grönsakswok då). @_@

♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Aniiee
    Bibbidi skrev 2016-06-15 21:46:26 följande:

I princip aldrig. Vet inte hur man gör.... Men snabbnudlar har jag ätit i mina dar.. räknas det?

Känner inte ens till maträtterna som ni nämner här inne (förutom grönsakswok då). @_@

=) Asiatisk mat är ju egentligen bara husmanskost, fast från Asien. Hur man gör beror ju på vad man ska laga. Asien är fullsmockad med soppor, grytor, röror och ugnsformar, precis som Europa. Allt, eller ens det mesta, är krångligheter, även om det kan ha lite krånliga namn ibland. 

För övrigt är det inget fel på ramen, och det är ju lätt att göra ramen extremt mycket roligare än att bara äta det rätt upp och ned. Nästa gång du köper ett paket snabbnudlar med kycklingsmak, köp ett kyckingben från grillen, en ask babyspenat, en chilifrukt och en lime också. 
    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Aniiee
    Aniiee skrev 2016-06-15 22:11:34 följande:
    =) Asiatisk mat är ju egentligen bara husmanskost, fast från Asien. Hur man gör beror ju på vad man ska laga. Asien är fullsmockad med soppor, grytor, röror och ugnsformar, precis som Europa. Allt, eller ens det mesta, är krångligheter, även om det kan ha lite krånliga namn ibland. 

För övrigt är det inget fel på ramen, och det är ju lätt att göra ramen extremt mycket roligare än att bara äta det rätt upp och ned. Nästa gång du köper ett paket snabbnudlar med kycklingsmak, köp ett kyckingben från grillen, en ask babyspenat, en chilifrukt och en lime också. 
    Konstig mening det blev där, jag försöker igen:

Det mesta är inte krångligheter,
  • Bibbidi
    Aniiee skrev 2016-06-15 22:11:34 följande:

Jo i och för sig. 

Men maträtterna låter väldigt lyxiga och svåra i alla fall. :P Mochi, chazuke... lite annan nivå och klass än mina köttbullar och snabbmakaroner. haha!
    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Aniiee
    Bibbidi skrev 2016-06-15 22:16:24 följande:
    Jo i och för sig. 

Men maträtterna låter väldigt lyxiga och svåra i alla fall. :P Mochi, chazuke... lite annan nivå och klass än mina köttbullar och snabbmakaroner. haha!
    Chazuke är en skål ris med te/buljong/vatten och valfritt strimlat kött, fisk eller svamp, och kryddor. Mochi är en glassefterrätt/snack, som förvisso är lite svår att få till om man inte har gjort det några gånger. Onigiri (som Meebo också nämnde) är risbollar med fyllning (jag gör ibland kåldolmar baklänges.... funkar utmärkt)

Det låter exotiskt, men är det inte, direkt. Andra favoriter jag har:

Chahan  (stekt ris)
    Kamameshi (ris, grönsaker och kött/fisk som tillagas portionsvis i ugnen)
    Omurice (Risomelett)
    Gyudon (skål med ris och kryddigt kött)
    Tendon (skål med ris och tempura (tempura är saker doppade i frityrsmet och friterat)
    Kare pan (friterad smörgås fylld med currysås)
    Yakitori (kycklingspett)
    Shabu-shabu (stor favorit i huset, eftersom det låter så lustigt, en slags omvänd plocksoppa.)

Allt detta är japanskt. 
Svar på tråden Asiatisk mat