• Äldre 16 Jun 09:21
    1185 visningar
    7 svar
    7
    1185

    Kastas äggen

    Hej

    Efter 2 år och 5 försök som vi betalat själva blev vi gravida med insättning i februari, en fin blastocyst i Falun.

    Nu är det så att vi har 3 lika fina blastocyster i frysen som vi inte kommer använda, kastas dom då?

    Det känns så himla onödigt när man läst om alla bara härinne som har så svårt att få barn, vissa verkar ju behöva både ägg och spermadonation, vad är då skillnaden med att donera/adoptera bort redan färdiga blastocyster?

  • Svar på tråden Kastas äggen
  • Äldre 16 Jun 09:40
    #1

    Det beror nog på i vilken ålder du plockade ut äggen. Om du är född -79 och plockade ut dem nyligen så anses de nog som "för gamla" eftersom de har en åldersgräns för sånt.

  • Äldre 16 Jun 10:04
    #2

    Embryoadoption är inte tillåtet i Sverige...

  • Äldre 16 Jun 10:11
    #3

    Embryoadoption finns det något som heter men det är som sagt inte lagligt i Sverige.

  • Äldre 16 Jun 10:19
    #4

    Jag menade nog embryodonation, sak samma... Inte tillåtet i Sverige i allafall!

  • Äldre 16 Jun 12:35
    #5

    De kan användas till forskning om du vill det och på så sätt hjälpa andra i framtiden.

  • Äldre 16 Jun 13:36
    #6

    Tyvärr inte lagligt med embryoadoption i Sverige, Skulle verkligen behövas så slapp många, många åka utomlands. Men i 5 år får man ju ha de kvar i frysen, kan ni inte tänkas hinna utnyttja dom då?

  • Äldre 16 Jun 16:04
    #7

    Tack för svar, som sagt väldigt trist att det inte är tillåtet i Sverige med embryoadoption :( måste ju finnas massor av människor som skulle vilja ha dom.

    Även om dom fick ligga i 10 år så kommer jag inte utnyttja dem, har redan 4 barn innan men är steriliserad pga cancer så ivf var enda möjligheten för mig och min nye man att skaffa ett gemensamt barn, sen är jag snart 38 och känner väl att jag får börja vänta på barnbarn sen :) äldsta dottern är 20 år

    Ska höra med kliniken om de vill forska på embryona :)

Svar på tråden Kastas äggen