• Anonym­a Bonusm­amman
    Äldre 16 Jun 10:29
    2828 visningar
    11 svar
    11
    2828

    Bonusbarn i sängen

    Hej,

    Har ställt frågan på ett annat forum men det är fler föräldrar här.

    Jag är bonusmamma och en av sakerna jag hade som "krav" var att inte ha barnen sovandes i vår säng. Barnen är 6 och 7år, pojkar.
    Jag träffade dem i November och nu har vi flyttat ihop jag och min kille o sen dess har han tränat dem att sova i sina egna sängar för jag vill inte sova ihop med dem.
    Är detta fel?

    Biomamman har dem i sin säng båda två och sover med dem där. 

    Vi har lite krångel vid läggning då den äldre av dem "bråkar" men sen sover de i sina sängar hela nätterna o kommer upp på morgonen in till oss.

    Vad tycker ni?

    På det andra forumet tyckte någon att min kille skulle sova med dem i vår säng o jag skulle sova ensam i ett annat rum. 


    Jag vet inte hur mycket behov barnen har av detta och har inga egna barn så jag kanske har ställt för stort krav? Men min kille sa inte emot då men nu tror han att de krånglar vid läggning pga detta?


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-06-16 10:31
    Sen November har han tränat dem att sova i sina egna sängar såklart, o han sover ibland med dem i deras sängar om de har behovet.
  • Svar på tråden Bonusbarn i sängen
  • Birgit­ta02
    Äldre 16 Jun 10:45
    #1

    Är man så stor ska man kunna sova i sin egen säng, om man inte drömt otäck mardröm. Så jag tycker nog du har helt rätt att kräva att få ha din säng ifred tillsammans med mannen.

  • Dom är för gamla att sova i era sängar ju vara att säga till dom in å lägg er i era egna sängar:)

  • Äldre 16 Jun 11:07
    #3
    Birgitta02 skrev 2016-06-16 10:45:06 följande:

    Är man så stor ska man kunna sova i sin egen säng, om man inte drömt otäck mardröm. Så jag tycker nog du har helt rätt att kräva att få ha din säng ifred tillsammans med mannen.


    Håller med detta inlägg!

    De ska kunna sova i sina egna sängar men ska också vara välkomna i er säng om de behöver (tycker jag)

    Är själv bonusmamma och här är bonusarna välkomna i vår säng om de verkligen behöver det (mardrömmar eller sjukdom)
  • Anonym­a Bonusm­amman Trådstartaren
    Äldre 16 Jun 11:41
    #4
    Nonym skrev 2016-06-16 11:07:17 följande:
    Håller med detta inlägg!

    De ska kunna sova i sina egna sängar men ska också vara välkomna i er säng om de behöver (tycker jag)

    Är själv bonusmamma och här är bonusarna välkomna i vår säng om de verkligen behöver det (mardrömmar eller sjukdom)
    Ja det är de såklart! Då brukar dock min kille gå med dem tillbaka till sin säng o sen ligga där hos dem o hålla om dem.
  • Äldre 16 Jun 11:55
    #5

    Skulle aldrig hindra bonusbarnen att sova i våra sängar. Den yngsta (10år) gör gärna det några ggr i veckan, om det är en trygghet för honom så är det en självklarhet för mig å sambon med såklart.

  • Äldre 16 Jun 14:41
    #6
    Anonyma Bonusmamman skrev 2016-06-16 11:41:25 följande:

    Ja det är de såklart! Då brukar dock min kille gå med dem tillbaka till sin säng o sen ligga där hos dem o hålla om dem.


    Vi är väl lite annorlunda så vis.. fram till nyligen låg jag närmast dörren i sovrummet så då kröp barnen ner hos mig..

    Mannen är den som går tillbaka med barnen på natten om det behövs, ibland räcker det att de får prata lite och känna att vi finns där, och då kan de sova i egen säng igen..
  • Äldre 16 Jun 16:07
    #7

    Barn som kan somna och sova själva är ofta trygg i sig själva. Och just den egenskapen är en av flera uppdrag vi har som föräldrar att lära. Att barnet kommer in på natten är för att söka trygghet. Det är en process som tar tid och är nog svårt att ändra på kort tid. Bestäm gemensamt med sambo/partner vad som gäller och håll er till det.  

  • Anonym­a Bonusm­amman Trådstartaren
    Äldre 16 Jun 16:12
    #8
    Knäcken skrev 2016-06-16 11:55:37 följande:

    Skulle aldrig hindra bonusbarnen att sova i våra sängar. Den yngsta (10år) gör gärna det några ggr i veckan, om det är en trygghet för honom så är det en självklarhet för mig å sambon med såklart.


    Jag som 30åring tjej som inte har barn vill inte ha två pojkar på 6 och 7 år i sängen tillsammans med mig tyvärr. 


    Sen får sambon sova hos dem om han vill såklart och de kommer upp i sängen på morgonen men då brukar de prata lite sen springa o leka.

  • Äldre 16 Jun 16:21
    #9

    Jag vill inte ha mina egna barn i sängen i den åldern mer än enstaka tillfällen som mardrömmar mm så jag hade inte velat ha några bonusbarn heller i sägnen. Sover urdåligt med barn i sängen.


    My life, My choice!
  • Äldre 16 Jun 16:48
    #10
    +1

    Hej, jag är bonus mamma till en 10 & 12 åring, båda har haft problem med att sova i egna sängarna, jag hade bara som krav att de var tvungen att försöka och om de kommit ner sen har jag låtit dom, sen har det gått bättre voh bättre. Man vet ju att de inte kommer fortsätta så länge till, inte fan kommer man ha 2 tonåringar liggandes där till slut.

    Det var värre när vi bodde i lägenhet vi inte hade eget rum jag och sambon, man måste ju få ett privatliv även om barnen är där.

    Jag kan fortfarande tycka det är jobbigt ibland. Men samtidigt visste jag om det när jag blev tillsammans med honom och jag har själv haft svårt att sova ensam.

    Kanske till inte hjälpte något, men jag tycker inte du behöver skämmas för dina känslor och det är bara bra för dom att sova själv i slutändan. Stå på dig!

  • Äldre 17 Jun 08:25
    #11

    Jag har varken haft mina egna, så pass stora, barn eller bonusbarn i sängen om det inte varit speciellt, som tex mardrömmar eller sjukdom. Men då har vi oftare följt med dem in och hjälpt dem somna om i sina egna sängar.
    Att de alltid har fått komma in till oss om de vaknat på natten har varit en självklarhet, men inte att sova med oss. 
    Jag är inte bekväm med barn i sängen, så när bonus var mindre (4-5 år) och alltid kom och kröp ner mellan oss tidigt på morgonen så gick jag helt enkelt upp, så fick sambon ligga kvar ensam med henne. 

Svar på tråden Bonusbarn i sängen