Anonym (..) skrev 2016-06-17 12:42:30 följande:
TS, jag kan försöka förklara litegrann men det är ju svårt att förklara, behövs nästan att man läser på om traumabearbetning för att förstå metoden. Det finns förstås olika metoder för traumabearbetning beroende på vilken typ av trauma det handlar om. Det är skillnad på att ta hand om akuta trauman som hänt nyligen och barndomstrauman, som kanske delvis hände innan man hade ett språk och innan man utvecklat sitt jag eller kunde förstå sin omgivning.
Här kan du läsa mer om metoden: www.aedpinstitute.org/about-aedp/how-aedp-wor.../
Extremt förenklat handlar det om att läka såren genom att få en ny upplevelse av trygghet, empati och någon som bryr sig på riktigt om ens välmående. Upplevelser som man aldrig haft, vilket har hämmat ens utveckling som människa på många plan. Att stegvis ta i de otäcka situationerna man varit med om och känslorna tillsammans med någon som är trygg för dig. Att bearbeta sorgen och smärtan och få en ny erfarenhet av "föräldrakärlek" och trygghet. Det verksamma i terapin är just upplevelsen, inte i första hand den intellektuella processen.
Jag resonerar som så, att ingen annan har "rätt" att få veta allt om dig. Vill du dela med dig så kan det fördjupa relationen, om den lyssnande parten tar emot det på ett tryggt och bra sätt. Men man kan aldrig tvinga någon att berätta om t.ex. vad som händer i terapin. Eller anse sig ha rätt att veta det.
Tror som partner att det bästa är att agera som om man hade att göra med ett skyggt djur om du förstår hur jag menar. Man finns närvarande, visar att man inte är farlig eller dömande, ställer försiktiga frågor, lyssnar o bekräftar men pressar inte.
Med det du beskriver som din partners problem är det säkert jättesvårt för honom att lita på att du inte kommer döma honom och att du finns där vad han än berättar. Allt han väljer att dela med sig av är stora framsteg och det kommer hjälpa honom i längden om han vågar lita på dig, men då måste du visa att du inte missförstår, är trygg, icke dömande, och att lita på. (Vilket det verkar som du gör med din ödmjuka inställning).
Allt är inte möjligt för alla. Det kan vara en lång process och man måste verkligen vara motiverad för att överkomma svårigheter med otrygghet och att man inte vågar öppna sig för andra. Orkar man inte med att inte ha den öppenheten i relationen (att t.ex. få veta vad man pratar om i terapin) så kan man alltid välja att avsluta för att ge sig själv möjlighet att hitta en relation med större öppenhet och tillit. Med en person som inte har de svårigheterna.
Tack för ditt svar, det låter svårt att förstå men intressant att det fungerar.
Han går i terapi mycket för att jag pushat honom och i princip krävt att han gör det. Han har gått hos olika, i olika omgångar och inget har egentligen lett till så mycket förändring. Men jag är less på han säger så lite av vad han känner till mig, jag vill inte gissa och anta vad han känner och tycker.
Att separera är inte aktuellt, tio år tillsammans och två barn, vi har en bra och stabil relation. Men det här med den bristande kommunikationen är jobbigt, för jag är tvärtom, jag är en sån som mår urdåligt om jag inte kan prata om något med honom eller andra. Medan han bara förtränger att han mår dåligt och blir tyst.