• BlackFlyingBird

Fylla på olja men inte byta oljefiltret

Jag tittade av en ren slump till oljestickan idag, som visade sig vara helt tom, iallafall inget på stickan :O

Sååå, imorgon ska jag in och köpa billig motorolja på harald nyborg och fylla på. Jag har kollat lite bland priser för att byta oljefiltret också, men känns såå ovärt att lägga 2000 kr i oljebyte på verkstad på en så gammal bil, som inte haft några problem med att köra runt utan olja, haha :) Skämt åsido.

Men visst är det inte nödvändigt (även om jag förstått att det är bra att göra det)? Kan tyvärr inget om bilar och kan definitivt inte byta filtret på egen hand.

Själva oljan + filtret går på en knapp 200 kr, så det är ingen utgift, men arbetskostnaden är hutlös.

• Svar på tråden Fylla på olja men inte byta oljefiltret
  • Studentpappa

Köp olja och fyll på, var det längesedan du bytte filter kan ju det vara en bra idé att byta. På en gammal bil gör man det ofta väldigt lätt själv. Men annars är det bara att fylla på.

Min gamla Saab 9-3 tog det typ en kvart på en okq8 hall med billyft.

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • StevenDiese

Vad är det för bil?

• StevenDiese
    infochristina skrev 2016-06-16 21:55:21 följande:

Herregud, byta oljefilter kan ju morsan

Har hon möjlighet och hjälpa TS tror du?
  • BlackFlyingBird

Haha, din morsa får gärna visa mig hur man gör då! :) Solig

Det är en Renault Twingo, första generationen (just det här är en -98:a).

Då får det bli så. Häller bara på med ny olja, helt enkelt.

DOCK! Så undrar jag hur mycket olja som man ska köpa? Vill ju inte köpa en 1liters och inse att det är för lite, men vill definitivt inte köpa en 10liters heller. Hur mycket olja behövs för att komma upp från 0 till mellan MIN och MAX? Hur tar man reda på sådant? Tror inte att det stod något om det i min instruktionsbok :S

• StevenDiese
    BlackFlyingBird skrev 2016-06-16 22:08:15 följande:

Haha, din morsa får gärna visa mig hur man gör då! :) Solig

Det är en Renault Twingo, första generationen (just det här är en -98:a).

Då får det bli så. Häller bara på med ny olja, helt enkelt.

DOCK! Så undrar jag hur mycket olja som man ska köpa? Vill ju inte köpa en 1liters och inse att det är för lite, men vill definitivt inte köpa en 10liters heller. Hur mycket olja behövs för att komma upp från 0 till mellan MIN och MAX? Hur tar man reda på sådant? Tror inte att det stod något om det i min instruktionsbok :S

Köp en 4 liters dunk. Det brukar va närmare 4 l i hela motorn. Kanske mindre i en twingo. Om min nivå är under min strecket går det i en liter typ. Men det är verkligen inte bra att köra med så lite olja i motorn. Särskilt inte i en Renault ;)
  • infochristina

Jag tippar att det går åt mellan 1-2 liter inte mer, Köp en 4 liters så har du till att fylla på, när du fyllt på måste du vänta en stund för att kontrollera nivån

• BlackFlyingBird
    StevenDiese skrev 2016-06-16 22:41:11 följande:
    Köp en 4 liters dunk. Det brukar va närmare 4 l i hela motorn. Kanske mindre i en twingo. Om min nivå är under min strecket går det i en liter typ. Men det är verkligen inte bra att köra med så lite olja i motorn. Särskilt inte i en Renault ;)
    Ja, det blir en 5-litersdunk för 199 kr imorgon. Ja, man skulle faktiskt kunna tro en massa ont om franska bilar i allmänhet, och kanske en liten och gammal Twingo i synnerhet, men han har faktiskt överraskat mig med ett så gott som problemfritt (och gratis) bilägande i snart 3 år :) Med gratis menar jag billig bränsleförbrukning och total kostnad på 1500 kr på verkstaden (byta bromsbelägg + svetsa till avgasröret). Tänker skaffa nytt batteri snart också, men nu blir det oljan jag får fixa först.

Besiktningsmannen (har av en ren slump haft samma man alla 3 besiktningsperioderna) har alltid varit imponerad över att jag lyckats hålla bilen vid liv och i så gott skick, trots åldern och modellen, samt att jag inte har kunnat fixa något med bilen själv. Arbetspendlar och kör privat ungefär 2000-3000 mil om året, så slits det gör den absolut. Så nog allt är det en tålig gammal sate, det där. Min tanke och förhoppning är att jag ska få fira hans 20-årsdag, hehe Solig

Tack för hjälpen, förresten!
  • Grande Rock

Har du kört 9000 mil utan oljebyte är det nog på tiden, alternativt för sent.
    Även gamla och billiga bilar behöver lite omvårdnad för att må bra.

Born to lose, live to win!
Svar på tråden Fylla på olja men inte byta oljefiltret