• bisexx

Är jag sjuk?

Tjej, 32 år. Har jobbat inom vården i tolv år och nu precis tagit tjänstledigt för att pröva något nytt.

Trodde ett nytt jobb skulle bli min räddning men där gick jag nog bet...

Har i flera månader haft svårt att sova, ont i magen, konstant trötthet, svårt att fokusera och hänga med i samtal. Har tappat bort bilen på parkeringen flera ggr där jag fått gått och leta den i ca tio min och det är ingen stor parkering heller. Vid ett tillfälle mindes jag inte ens vilken bil jag har... Tappar namn och vänner säger att det ibland inte går att nå fram till mig för då sitter jag i min egna lilla värld utan att jag ens vet om det. Har blivit folkskygg och mina händer skakar nåt fruktansvärt, hela tiden!! Om jag väl somnar drömmer jag fruktansvärda mardrömmar. Tappar jättemycket hår. Har konstant ont i nacke och axlar och därav huvudvärk. Är jag slutkörd?

Är ju bara 32 år, jag måste ju orka minst 32 år till!

Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till, snart går det inte längre....

• Svar på tråden Är jag sjuk?
  • Carambolan

Du låter utbränd. Gå till vårdcentralen.

• bisexx

Hur kan dom hjälpa mig där? Jag går inte till läkaren i onödan helst. :/

• Carambolan

Till att börja med kan de sjukskriva dig från jobbet så att det inte blir ännu värre.

• bisexx

Där kommer biten med att inte bli trodd in. Har hört så mycket historier om det. Men trodde dock aldrig jag skulle känna och må såhär heller visserligen då jag ständigt varit på topp och gjort mitt jobb + lite till...

• Coccolina

Låter nästan som hypotyreos... om det nu inte är utbrändhet... Gå till läkare och berätta dina symptom och låt en läkare utvärdera dig!

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • bisexx

Gick till vc idag. Fick ta prover för sköldkörteln som nån ovan här misstänkte men hon trodde ändå att jag börjar bli utbränd. Grät under hela besöket men de kändes skönt att få ur sig.

• Coccolina
    bisexx skrev 2016-06-17 18:44:58 följande:

Gick till vc idag. Fick ta prover för sköldkörteln som nån ovan här misstänkte men hon trodde ändå att jag börjar bli utbränd. Grät under hela besöket men de kändes skönt att få ur sig.

Kan även vara en kombination... Eller att det ena är en följd på det andra...

Jag har själv suttit på läkarbesök och gråtit för att de antingen inte visste något om Hypotyreos och därför inte gav mig rätt hjälp... Eller för att jag helt enkelt var så lättad att någon lyssnade på mig!!

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • blomman 2

Exakt SÅ var det för mig när jag gick hypotyreos! Mina symptom blev bara fler och fler. Man är väldigt skör psykiskt så det liknar deprission. Ge inte upp.

• bisexx

Vad gör man om man får diagnosen hypotyreos? Som de känns nu skulle jag bara bli lättad av att få en sjukskrivning för jag får ångest och grotesk hjärtklappning av att bara tänka på jobbet.. Trodde aldrig detta skulle kunna hända mig, jag har kört på i 300 med både privatliv och jobb jämt...

• Alvina

Du kommer att behöva ta medicin varje dag. Förmodligen hela livet. Tror medicinen heter Levaxin. Googla!

• Maramina
    bisexx skrev 2016-06-17 20:21:20 följande:

Vad gör man om man får diagnosen hypotyreos? Som de känns nu skulle jag bara bli lättad av att få en sjukskrivning för jag får ångest och grotesk hjärtklappning av att bara tänka på jobbet.. Trodde aldrig detta skulle kunna hända mig, jag har kört på i 300 med både privatliv och jobb jämt...

Du får medicin, levaxin som du får ta resten av ditt liv. Annars så är det inga andra förändringar än att du förhoppningsvis mår bättre.

Vad det gäller dina symptom så tycker jag att det väldigt mycket låter som utbrändhet. Just ambitiösa personer, som du tycks vara, har högrisk att de bränner ljuset i både änden samtidigt.
  • bisexx

Så kan det nog mycket riktigt vara... Har alltid känt mig stressad att vara på topp, har alltid varit den som fixar och grejar på jobbet, prestationsångest i hemmet som alltid måste vara städat och fint, hållit mig snygg utseendemässigt och ställt upp för andra. Har fått skäll av många att jag måste stressa ner men jag har mått bra av stress och när jag haft oplanerade dagar el tom timmar har jag fått lätt panik. Har aldrig varit den som somnar på soffan el ligger en hel dag och gör ingenting.

• bisexx

Ligger här igen sömnlös och det känns som en stor gripklo har tagit ett fast grepp runt min bröstkorg. El som nåt äter upp mig inifrån. Vart ska man ta vägen...

• Aniiee
    bisexx skrev 2016-06-20 01:21:32 följande:

Ligger här igen sömnlös och det känns som en stor gripklo har tagit ett fast grepp runt min bröstkorg. El som nåt äter upp mig inifrån. Vart ska man ta vägen...

In i en bok. Det är alltid bästa sättet, tycker jag. Ladda ned en ljudbok till mobilen, sätt ljudet ganska lågt och bara flyt bort. 
    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
Svar på tråden Är jag sjuk?