• awe

Pengar som studentpresent

Min äldsta dotter gick ut gymnasiet och ville bara ha pengar, gav henne 2000:-. Samtidigt gick min yngre dotter ut nian och jag skall givetvis ge henne en slant också, frågan är bara HUR mycket. Hur ställer jag det i proportion till gymnasiestudenten?

Svårt att jämföra med vad den äldre fick när hon gick ut nian eftersom jag då levde ihop med mamman. Dessutom minns jag inte hur mycket/vad vi gav henne.

• Svar på tråden Pengar som studentpresent
  • XEmmabus

Japp, precis vad jag också tänkte. 500 kr. Och så glömmer du inte summan du bör ge henne i pengar eller gåvor när hon tar studenten. ;)

• awe

OK, min sambo höftade också 500:- men jag var rädd för att det skulle verka lite.
    Då kör jag på det. Tack för svaren! Case closed!

• Prestationer

Vi fick pengar efter prestation.

500:- för VG och 1000:- för MVG.

Både i grundskolan och gymnasiet.

0:- för G, 5000:- minus för IG. Ingen av oss fick varken G eller IG, kan tilläggas.

• Carambolan

Jag hade också klasskamrater som fick prestationspengar, men i något mildare summor. Där var det ofta 20kr per G, 50kr per VG och 100 Kr per MVG (så typ 500-2000 totalt för de flesta). Men det är kanske lite sent påtänkt nu om det inte var en muta under studierna :)

• travisearl

Jag tycker faktiskt att det är lite dumt att ge ungdomar pengar sådär i handen, så himla lätt att de använder pengarna till dumma saker som spel och alkohol.
    Jag skulle istället satsa på att ge något hon kan ha till när hon flyttar hemifrån som porslin eller glas etc.

• Långbenopluto
    travisearl skrev 2016-06-20 17:02:57 följande:
    Jag tycker faktiskt att det är lite dumt att ge ungdomar pengar sådär i handen, så himla lätt att de använder pengarna till dumma saker som spel och alkohol.
    Jag skulle istället satsa på att ge något hon kan ha till när hon flyttar hemifrån som porslin eller glas etc.
    Men när och hur ska dom lära sig hantera pengar då?
  • awe

Hon spelar inte och festar särskilt mycket (vad jag vet). Men bortsett från det är väl risken att hon (som så många andra) slänger bort pengarna på onödiga grejer. Typ TV-spel som spelas en gång eller en snygg blus som sen inte används mer än en gång.

Svar på tråden Pengar som studentpresent