• BlackFlyingBird

Köra söderut längs västkusten - men undvika Hallandsåsen?

Jag ska ner till Malmö med bil, och behöver veta vilken avfart som är precis innan Hallandsåsen på E6:an, och gärna också en bra alternativ landsväg runt Hallandsåsen. Anledningen är enkel: min bil orkar inte upp för backen, senast jag körde ner till Malmö med bilen så låg jag i 40 på 3:ans växel hela vägen upp. Blev omkörd av väldigt tunga fordon. Total shame. Sjönk djuuupt ner i sätet och drog upp luvan på huvtröjan...

Vill inte behöva skämmas igen, och heller inte ta dö på min gamle springare, så finns det någon långsammare väg runt/uppför?

Efter backen vill jag gärna hitta en väg tillbaka till E6:an, men bara så jag kommer över utan att åka på E6:an till att börja med. Hemåt blir lättare, haha :3

• Svar på tråden Köra söderut längs västkusten - men undvika Hallandsåsen?
  • Grande Rock
    bängolle skrev 2016-06-17 14:45:40 följande:

Det finns en tunnel genom hallandsåsen numera. Ta den.

Tunneln är till för tåg, inte franska småbilar.
    BlackFlyingBird skrev 2016-06-17 11:20:04 följande:

Jag ska ner till Malmö med bil, och behöver veta vilken avfart som är precis innan Hallandsåsen på E6:an, och gärna också en bra alternativ landsväg runt Hallandsåsen. Anledningen är enkel: min bil orkar inte upp för backen, senast jag körde ner till Malmö med bilen så låg jag i 40 på 3:ans växel hela vägen upp. Blev omkörd av väldigt tunga fordon. Total shame. Sjönk djuuupt ner i sätet och drog upp luvan på huvtröjan...

Vill inte behöva skämmas igen, och heller inte ta dö på min gamle springare, så finns det någon långsammare väg runt/uppför?

Efter backen vill jag gärna hitta en väg tillbaka till E6:an, men bara så jag kommer över utan att åka på E6:an till att börja med. Hemåt blir lättare, haha :3

Sväng av vid Mellbystrand och ta 24an till Örkelljunga, därifrån tar du E4 till Helsingborg där du går på E6 igen.
    Born to lose, live to win!
  • BlackFlyingBird
    Grande Rock skrev 2016-06-17 16:15:07 följande:
    Tunneln är till för tåg, inte franska småbilar.
    BlackFlyingBird skrev 2016-06-17 11:20:04 följande:

Sväng av vid Mellbystrand och ta 24an till Örkelljunga, därifrån tar du E4 till Helsingborg där du går på E6 igen.
    Haha, nu fick jag mig dagens skratt :) :3

Tack för hjälpen bägge två, men jag tror att jag kör Grande Rocks vägval. Kan jag inte hålla hastigheten över Hallandsåsen i takt med bilar/lastbilar, så tror jag att mina chanser till att hålla samma takt som tågen genom tunneln är ganska låga. Dessutom när det är räls och inte väg.

Skulle det vara så att jag och fransken väljer att ta tunneln, då lär ni få höra om det på nyheterna! :D ;)
  • Elsis

Det går också att köra av mot Båstad, och sedan köra lantliga vägar mot Ängelholm där man kan köra på motorvägen igen. Väldigt vackert bitvis.

Svar på tråden Köra söderut längs västkusten - men undvika Hallandsåsen?