• lnsh

Vad är er erfarenhet av lägenhetsbyte i Stockholm?

Hej, vad är er erfarenhet av lägenhetsbyte i stockholm?? Framförallt byte av en större lägenhet till en mindre?? Jag har en helt nyrenoverad och stambytt (inte ens bebodd efter renoveringen) stor 2a i haninge men eftersom jag och sambon separerat behöver jag en billigare / etta nu vilket är omöjligt att byta till! Inte ens skruttiga ettor säger ja, de vill ha större närmare stan! Min lägenhet har dessutom stor balkong och golvvärme..
    Vad är er erfarenhet? Är det omöjligt om man inte säger ja till en etta i typ Norsborg? Tror att jag har större chans med ett triangelbyte, men jag sitter inne på lägenhetsbytarsidor dag som natt och ingenting händer..
    Har du/ni lyckats byta en tvåa till en trevlig etta i Stockholm? I vilka områden i så fall?

Lägenhetsbyte Stockholm
  • Svar på tråden Vad är er erfarenhet av lägenhetsbyte i Stockholm?
  • Birgitta02

Om jag själv skulle byta lägenhet så går Haninge fetbort. Inget söder om stan är intressant för mig. Men det måste väl finnas människor i Haninge som trivs och vill bo kvar men ha lite större?

• My Sigma

Jag har bytt hyreslägenhet i Stockholm, och det är sannerligen inte det lättaste. Det viktigaste är att kom ihåg att det är ett nollsummespel, dvs det är i stort sett omöjligt att byta upp sig. Det är ge och ta som gäller.

Haninge är ju inte jätteattraktivt, så du kan nog inte räkna med att flytta närmare stan. Norsborg har ju exempelvis tunnelbana, och det vill ju många ha. Lättast är att byta inom ungefär samma område.

Sen är ju inte lägenhetsbytarsidorna särskilt välfungerande. Många är egentligen inte ute efter att byta utan bara med för att se vad de kan få.

Mitt tips är att knyta kontakter med andra bytare som verkligen är intresserade. Om någon är intresserad av din lägenhet men du inte av deras så håll kontakten och se om det dyker upp något som kan bli ett triangelbyte. Det var så jag till slut lyckades.

Ge inte upp, men var realistisk. Lycka till!

• lnsh

Ja det är ju en möjlighet.. sedan har jag möjlighet att byta till en ungefär likvärdig lgh i vällingby (genom ett triangelbyte) är vällingby mer populärt än haninge??

• lnsh

Tack för svar! Ja, det är ju som du säger, t-bana är populärt.. Men vart hittar man dessa intresserade egentligen om inte bytarsidor?

• Anonym (Proffsbytare)

Jag har bytt en nybyggd och central etta i Tumba samt sambons slitna men billiga etta i Farsta mot en superfin trea i Älvsjö. Trean bytte vi senare mot en femma i Solna (ett par vars barn flyttat hemifrån). Så mina erfarenheter är bara positiva :)

• lnsh

Det låter ju lovande, hur lång tid tog det innan ni hittade de som ville byta med er?

• Anonym (Proffsbytare)
    lnsh skrev 2016-06-17 14:12:36 följande:

Det låter ju lovande, hur lång tid tog det innan ni hittade de som ville byta med er?

Första gången var det lite klurigt, när vi ville byta två mot en. Många gillade min lägenhet men inte sambons, och vi orkade inte hålla på med triangelbyten. Men efter kanske 4-5 månader hittade vi ett par som mest bara ville separera så fort som möjligt, och där den ena av dem bodde i farsta så han blev supernöjd att kunna gå till jobbet och brydde sig inte om att lägenhetens ytskikt såg ut somhej-kom-och-hjälp-mig. Annars kan ytskikten vara extremt viktiga, eftersom man byter lägenheterna i befintligt skick och ingen vill riskera att få betala nån annans fettfläckar och borrhål.

Den andra lägenheten gick fortfare. Där hade vi egentligen inte så bråttom att byta, vi hängde på sajten och spanade på "vad vi skulle kunna få" när vi väntade barn nr 2. Men den här dök upp och var den enda lägenheten vi tittade på innan det bytet.
  • Anonym (A)

Jag har själv bytt ett trea (som var nyligen stambytt) till en etta. Det var inga som helst problem. Jag hittade ett byte på en månad via lägenhetsbyte.se, jag kan verkligen rekommendera den sidan. Jag testade också gratisalternativ som tex Facebook men det ledde ingenstans.

• lnsh
    Anonym (A) skrev 2016-06-17 16:14:48 följande:

Jag har själv bytt ett trea (som var nyligen stambytt) till en etta. Det var inga som helst problem. Jag hittade ett byte på en månad via lägenhetsbyte.se, jag kan verkligen rekommendera den sidan. Jag testade också gratisalternativ som tex Facebook men det ledde ingenstans.

Åh en månad bara! Vilka områden bytte ni till?
  • Anonym (A)
    lnsh skrev 2016-06-17 16:46:08 följande:

Åh en månad bara! Vilka områden bytte ni till?

Trean låg i Rågsved, ettan i Märsta. Jag kanske ska påpeka att jag var väldigt aktiv och kollade på kanske 15 lägenheter under den månaden, men jag saknade inte folk som var intresserade precis.

Efter jag väl hittat lägenheten tog pappersarbetet ytligare en månad (båda värdarna måste ju godkänna bytet) Det var precis innan sommaren också och ingen av oss ville flytta under semestern så totalt sätt tog det fyra månader från att jag registrerade mig på sidan till den dagen jag flyttade.
Svar på tråden Vad är er erfarenhet av lägenhetsbyte i Stockholm?