• scanmia

Träningen gör mig så trött!

Ska  man inte få mer energi av att träna? Jag blir sååå trött.

Jag har började träna styrka och kondition för ca fyra månader sedan. Inte jättemycket alls: 3 gånger i veckan ca 30 minuter, intervaller som kör igenom hela kroppen. Det var ca tio år (och tre barn) sedan jag sist tränade på "riktigt", men jag rör mig mycket i vardagen: går 10-18 km om dagen och leker aktivt (springer och hoppar) med barnen och hunden. Jag tyckte att det var dags att komma igen nu när det värsta av småbarnsåren var över.

När jag först började träna tänkte jag att det ju är normalt att man får träningsvärk och känner sig slut efter ett pass, men jag börjar bli otålig på att min kropp ska anpassa sig någon gång. Hela dagen efter ett träningspass så är jag lite långsammare, rör mig lite försiktigare, pustar i backen och får mjölksyra i stora trappan. 

Jag äter rätt ordentligt och ganska nyttigt med tre mål mat om dagen och ett par frukter eller mindre mellanmål däremellan och jag försöker dricka typ en yoghurt eller äta lite nötter direkt efter träningen.

Jag har varken gått upp eller ner i vikt (52 kg till 170 cm) sedan träningen påbörjades. Jag ser träningsresultat på så sätt att jag kan göra fler repetitioner och använda tyngre vikter och kan ju se att jag har mer muskler. Men jag ville ju känna mig starkare och få mer ork och energi. Inte gå omkring och känna mig dränerad. 

Vad säger ni som kan det här? Vad gör jag för fel!!??

• Svar på tråden Träningen gör mig så trött!
  • solskenskaka

Du kanske valt träningsform eller tid på dygnet att träna som inte passar dig? Styrketräning ger mig personligen ett ökat behov av sömn och särskilt om jag tränar på morgonen blir jag skittrött av det.

• JPT

Vill också ha tips eftersom jag också blir supertrött av att träna. Ingen extra energi här inte! 

• sportpappa

Om man tränar ordentligt så är man trött, sliten och har lite värk nästan jämt. Det är när man tar det lugnt som man känner effekten av träningen. Eftersom du fortfarande är i en uppbyggnadsfas så tar det mycket på kroppen. Sen är du ju inte äldre nu än vad du var för 10 år sedan.

• athanatos
    sportpappa skrev 2016-06-17 21:28:31 följande:

Sen är du ju inte äldre nu än vad du var för 10 år sedan.

Haha hur det är väl precis det hon är :D
  • sportpappa
    athanatos skrev 2016-06-17 21:45:40 följande:
    Hehe, det slank visst in en negation där. Jag håller med dig.
  • scanmia
    sportpappa skrev 2016-06-17 21:28:31 följande:

Om man tränar ordentligt så är man trött, sliten och har lite värk nästan jämt. Det är när man tar det lugnt som man känner effekten av träningen. Eftersom du fortfarande är i en uppbyggnadsfas så tar det mycket på kroppen. Sen är du ju inte äldre nu än vad du var för 10 år sedan.

Men fyra månader! Jag blir ju otålig här liksom. Hur länge varar den här uppbyggnadsfasen? Visst är jag äldre, men jag är van att ha mycket energi och vill ju inte ha mindre för att jag försöker komma i form. Eller jag vill i alla fall inte ha det så permanent utan tvärt om hoppades jag att jag skulle få mer energi och ork. Visst är det snyggt med muskler, men det var ju för att vara stark jag ville ha dem - inte för att visa upp dem.

Tack för svar!! Det uppskattas väldigt.
  • scanmia
    athanatos skrev 2016-06-17 21:45:40 följande:
    Haha, ja jo, nog är jag tio år äldre allt.
  • scanmia
    solskenskaka skrev 2016-06-17 21:21:28 följande:

Du kanske valt träningsform eller tid på dygnet att träna som inte passar dig? Styrketräning ger mig personligen ett ökat behov av sömn och särskilt om jag tränar på morgonen blir jag skittrött av det.

Det är en halvtimme och jag stoppar in den när jag hinner med den. Det var min stora ursäkt till att jag inte tränade innan att jag inte hade tid. Så nu har jag lovat mig själv att karva ut den där halvtimmen tre gånger i veckan, men det blir ju när det blir liksom. Det första jag gör på morgonen innan duschen, på lunchrasten eller efter alla barnen är i säng. Jag tänker att kroppen ju får tid för återhämtning eftersom jag inte tränar ens varannan dag...

När tycker du att det är bäst att träna på dygnet? 
  • glutten

Du väger ju inte så mycket till din längd, TS. Kan det kanske vara så att du behöver äta lite mer nu när du tränar? Du har antagligen gått ner i fettprocent men upp i muskelvikt (du ligger ju kvar på samma vikt som förut). Jag skulle helt enkelt pröva att äta lite mer och se om det blir bättre.

• solskenskaka
    scanmia skrev 2016-06-17 22:56:59 följande:

Det är en halvtimme och jag stoppar in den när jag hinner med den. Det var min stora ursäkt till att jag inte tränade innan att jag inte hade tid. Så nu har jag lovat mig själv att karva ut den där halvtimmen tre gånger i veckan, men det blir ju när det blir liksom. Det första jag gör på morgonen innan duschen, på lunchrasten eller efter alla barnen är i säng. Jag tänker att kroppen ju får tid för återhämtning eftersom jag inte tränar ens varannan dag...

När tycker du att det är bäst att träna på dygnet? 

Eftersom jag blir så trött så att jag känner för att gå och lägga mig så gör jag det helst på kvällen och inte för sent så att jag hinner sova ut. Det där med att man ska bli piggare resten av dagen genom att träna på morgonen har aldrig funkat på mig :)
  • scanmia
    glutten skrev 2016-06-17 22:59:58 följande:

Du väger ju inte så mycket till din längd, TS. Kan det kanske vara så att du behöver äta lite mer nu när du tränar? Du har antagligen gått ner i fettprocent men upp i muskelvikt (du ligger ju kvar på samma vikt som förut). Jag skulle helt enkelt pröva att äta lite mer och se om det blir bättre.

Jag har vägt typ samma sedan jag var 18-20 år med undantag för under graviditeterna. Inget jag gör verkar påverka min vikt något: från riktigt dålig ramennudlar-och-snabbmat-kost under studietiden till jag-försöker-vara-en-förebild-för-mina-barn-mat som vi är inne på nu.

Jag äter mer nu när jag tränar för jag är hungrigare. Men vikten är oförändrad.
  • scanmia
    solskenskaka skrev 2016-06-17 23:05:34 följande:
    Eftersom jag blir så trött så att jag känner för att gå och lägga mig så gör jag det helst på kvällen och inte för sent så att jag hinner sova ut. Det där med att man ska bli piggare resten av dagen genom att träna på morgonen har aldrig funkat på mig :)
    Vad motiverar dig att träna? Hur orkar du fortsätta när du blir trött av det? Jag måste få lite inspiration!!
  • glutten
    scanmia skrev 2016-06-17 23:06:16 följande:
    Jag har vägt typ samma sedan jag var 18-20 år med undantag för under graviditeterna. Inget jag gör verkar påverka min vikt något: från riktigt dålig ramennudlar-och-snabbmat-kost under studietiden till jag-försöker-vara-en-förebild-för-mina-barn-mat som vi är inne på nu.

Jag äter mer nu när jag tränar för jag är hungrigare. Men vikten är oförändrad.
    Ja, nä jag menade inte riktigt att vikten i sig var en grej. Bara att en anledning till att du är trött kanske är att du får i dig för lite trots allt. Men om du äter dig ordentligt mätt (på bra, näringsrik mat) är det väl nåt annat helt enkelt :)
  • solskenskaka
    scanmia skrev 2016-06-17 23:14:29 följande:

Vad motiverar dig att träna? Hur orkar du fortsätta när du blir trött av det? Jag måste få lite inspiration!!

Låter som att du kanske behöver hitta motivationen inom dig? Verkligen känna nyttan. Jag tycker om att känna mig stark och slippa värk osv. Har alltid älskat att röra på kroppen men kan ibland tröttna på en specifik träningsform och då byter jag. Sysslar med livsnjuteri och inte självplågeri :) att bli trött är ju inget problem om man tar sig tid att vila. Enklare sagt än gjort, har också barn så jag vet att tiden kan kännas knapp.
  • scanmia
    solskenskaka skrev 2016-06-17 23:33:54 följande:
    Låter som att du kanske behöver hitta motivationen inom dig? Verkligen känna nyttan. Jag tycker om att känna mig stark och slippa värk osv. Har alltid älskat att röra på kroppen men kan ibland tröttna på en specifik träningsform och då byter jag. Sysslar med livsnjuteri och inte självplågeri :) att bli trött är ju inget problem om man tar sig tid att vila. Enklare sagt än gjort, har också barn så jag vet att tiden kan kännas knapp.
    Love it! Ja så ska det ju vara!

Samtidigt måste man ju ge det en rejäl chans och tro på att det är värt att hålla ut när det är motigt ibland. Jag tycker bara att all den där extra energin som det brukar talas om när det gäller träning lyser med sin frånvaro i mitt fall. 
  • solskenskaka
    scanmia skrev 2016-06-17 23:42:46 följande:

Love it! Ja så ska det ju vara!

Samtidigt måste man ju ge det en rejäl chans och tro på att det är värt att hålla ut när det är motigt ibland. Jag tycker bara att all den där extra energin som det brukar talas om när det gäller träning lyser med sin frånvaro i mitt fall. 

Känner igen det där! Försökte ett tag med morgonträning eftersom jag mötte folk på kontoret som kört typ löpning och spinning innan jobbet och sa "man får så mycket energi för resten av dagen! !" Förstörde ett antal dagar innan jag insåg att det var inte för mig. Hoppas energin flyger på dig på ett eller annat sätt!
Svar på tråden Träningen gör mig så trött!