• majsan1980

Prematur och koncentationssvårigheter?

Finns det något sådant samband? Vår son föddes i v.34 och är idag två år gammal. Han är en väldigt aktiv kille som har svårt att sitta still. Någon sa att för tidigt födda barn kan ha koncentrationssvårigheter. Någon som vet om detta stämmer, mest nyfiken?

• Svar på tråden Prematur och koncentationssvårigheter?
  • Liddi

Har aldrig hört det men min son föddes v 33 och är idag 7 år och har definitivt koncentrationproblem. Är inte stilla en sekund.

• Skånetjej01

Jag har inte heller hört det. Min flicka är född i V 37 vilket räknas som normalt o hon har koncentrationssvårigheter.

• hrewak

Vet inte var gränsen går för prematur, min föddes v36+0 (är 5 år nu) och har myror i rumpan och kan inte sitta still längre stunder om det inte är framför TVn. Har svårt att ens sitta ner en måltid utan vill gärna springa runt mitt i alt. sluta äta och säga sig vara mätt trots att det knappt kommit i nån mat..
    Vet inte om det är koncentrationssvårigheter, men känns så.

• HiHi

Min bonus är född v 24+6 han är utred å har adhd me autistiska drag då han är så pass omogen ännu för son ålder (8) ska de göras mer utredningar senare då både vi och läkarna misstänker mer

• Grodis15

Ja men som jag förstod det när mitt barn föddes har det även med vikten att göra. Alla barn som föds och väger under 2500g får järndroppar i 6 månader för att minska risken för adhd.

• BeautifulMoments

Är han inte lite liten för att bedöma om han har koncentrationssvårigheter? Det är inte många 2 åringar som gillar att va still.

Min dotter som är född v28 (4 år) trivs inte heller att va still.

My life, My choice!
  • hrewak
    Grodis15 skrev 2016-06-18 19:45:03 följande:

Ja men som jag förstod det när mitt barn föddes har det även med vikten att göra. Alla barn som föds och väger under 2500g får järndroppar i 6 månader för att minska risken för adhd.

Jasså? Min vägde 2200 g och hon fick inga järndroppar alls. Har aldrig ens hört talas om det :/
  • majsan1980
    BeautifulMoments skrev 2016-06-18 19:50:17 följande:

Är han inte lite liten för att bedöma om han har koncentrationssvårigheter? Det är inte många 2 åringar som gillar att va still.

Min dotter som är född v28 (4 år) trivs inte heller att va still.

Jo helt rätt, går inte riktigt avgöra ännu. Upplever bara att han är väldigt aktiv och så hörde jag talas om att det fanns samband och därför nyfiken.
  • Grodis15
    hrewak skrev 2016-06-18 21:40:41 följande:

Jasså? Min vägde 2200 g och hon fick inga järndroppar alls. Har aldrig ens hört talas om det :/

Rutinerna kan ha ändrats eller är olika i länen. Detta var 2015 i Stockholm.
  • Gina43
    Grodis15 skrev 2016-06-18 19:45:03 följande:

Ingen informerade oss om att det var för att minska risken för adhd som man får dropparna. Har du källa på det? Vi fick information från läkare att det berodde på att järndepåerna är låga hos barn med låg födeselsevikt. Adhd diskuterades inte. Vårt barn är hyfsat sen prematur (v36) men var tillbäxthämmat.
  • Gina43
    Ingrediensen skrev 2016-06-18 10:49:14 följande:

Jo det finns ett sånt samband.

Se tex denna länk men googla själv för bättre info.

www.vetenskaphalsa.se/fran-kuvos-till-student-%E2%80%93-sa-klarar-sig-de-for-tidigt-fodda/

Men det beror på hur tidig prematur det är? Studien rörde barn födda på 80-talet och före vecka 29. Det är ganska tidigt och mycket har dessutom hänt inom neonatal vård sedan 80-talet. Jag skulle tippa på att lite senare prematurer (fr v 33-34 ungefär) inte omfattas.
  • BeautifulMoments
    Gina43 skrev 2016-06-19 22:31:57 följande:

Ingen informerade oss om att det var för att minska risken för adhd som man får dropparna. Har du källa på det? Vi fick information från läkare att det berodde på att järndepåerna är låga hos barn med låg födeselsevikt. Adhd diskuterades inte. Vårt barn är hyfsat sen prematur (v36) men var tillbäxthämmat.

Snabb googling:

www.rikshandboken-bhv.se/Texter/For-tidigt-fodda-barn-pa-BVC/Vitaminer-och-jarntillskott-till-underburna-barn/
    My life, My choice!
  • Grodis15
    Gina43 skrev 2016-06-19 22:31:57 följande:

Kommer inte ihåg om dom sa det till oss eller om jag läst det någonstans. Men du kan googla så kommer det upp info om det. jag har tyvärr ingen annan källa.
  • Gina43
    Det framkommer ingen direkt koppling till adhd där. Det står något generellt att "Syftet är att förebygga tidig järnbrist vilket kan vara förenat med anemi och försämrad neuropsykologisk utveckling." Inte särskilt specificerat.

Vi fick som sagt ingen sådan information av läkare vid neonatal. Anemi var det man nämnde.
  • Gina43

Ok, nu har jag googlat själv. Hittade artiklar som hänvisar till en studie från 2012 där man undersökt mindre än 300 barn. Det var ju inte direkt något stort underlag.

Men tja, de missade väl att informera oss på sjukhuset då!

• BeautifulMoments
    Gina43 skrev 2016-06-20 13:54:33 följande:

Det framkommer ingen direkt koppling till adhd där. Det står något generellt att "Syftet är att förebygga tidig järnbrist vilket kan vara förenat med anemi och försämrad neuropsykologisk utveckling." Inte särskilt specificerat.

Vi fick som sagt ingen sådan information av läkare vid neonatal. Anemi var det man nämnde.

Ja till mig sa dem att premarurer inte kan producera eget blod, därför fick mina tvillingar både järndroppar och även blod flera ggr. (Födda v 28)
    My life, My choice!
Svar på tråden Prematur och koncentationssvårigheter?