Hur hantera negativ person på semestern?
Jag ska åka på semester med min väninna som jag oftast har kul med men som tenderar att vara ganska negativ. Hon är en bra person som också kan vara stöttande och rolig men negativiteten är en ovana hon verkar ha svårt att bryta.
Vi är väldigt olika på det sättet. När jag t.ex. återberättar något jag har varit med om fokuserar jag på det positiva medan hon radar upp allt som var dåligt och gick snett. Nu ser jag att hon skriver på facebook om allt som har strulat med resan etc och det har det men det löste sig så jag förstår inte varför man måste älta det.
Vi har båda haft ett tufft år med tunga upplevelser så nu vill jag bara koppla bort allt och ha det bra. Hon har vissa hälsoproblem, (inget allvarligt), som jag förstår är jobbiga men nu har det blivit ett jättestor grej som hon tror kommer att förstöra resan för henne vilket det inte alls behöver göra. (Jag kan inte skriva detaljer om det utan att outa mig).
Självklart ska man kunna prata om svåra saker men nu menar jag mer gnäll och ett allmänt negativt förhållningssätt. Hon är också en riktig humörmänniska som kan fräsa ifrån fast jag inte har med saken att göra. Jag försöker vara lugn då och inte argumentera emot utan peppa och vara positiv men jag vet inte om jag orkar hålla på så hela semestern.
Har ni några tips om hur man hanterar det? Jag har sett fram emot den här resan länge och när jag ser hennes inlägg blir jag orolig för att det ska vara så hela tiden. Det är trots allt min lediga tid och pengar jag lägger på resan så vad gör man? Jag vill inte skapa bråk eller dålig stämning så hur vänder man situationen på ett konstruktivt sätt?