• Agdaa

Katt i husbil

Hej!

Ni som spenderar somrarna i era husbilar o har katt, hur gör ni med rastningen?
    Har ni dem i koppel o tar promenader el nöjer de sig med att vara vid husvagnen?

Vi hade sommarhus förut o där var de alltid i närheten men kunde springa runt lite men vågade inte springa för långt men med husbil känns det lite mer begränsat.

Eller?

• Svar på tråden Katt i husbil
  • Fröken Apelsin

Katten ska bo på ett ställe i en månad innan du släpper ut den, så åker ni runt med husbilen är det koppelpromenader som gäller annars kommer katten garanterat försvinna. Se tull att katten är kastrerad och ID märkt innan ni åker om olyckan skulle vara framme.

• volvo142
    Fröken Apelsin skrev 2016-06-17 23:39:51 följande:
    Katten ska bo på ett ställe i en månad innan du släpper ut den, så åker ni runt med husbilen är det koppelpromenader som gäller annars kommer katten garanterat försvinna. Se tull att katten är kastrerad och ID märkt innan ni åker om olyckan skulle vara framme.
    Är det helt säkert? våran katt som vi har bor hos oss förut brukade vi åka bort ganska långt till sommarstugan & släppa ut katten 2/3 dagar efter hittar alltid hem.. går inte att ha våran sötnos inne så mycket längre en så.. han blir så understimulerad och gnällig och verkligen försöker ta sig ut.
  • Fröken Apelsin
    volvo142 skrev 2016-06-18 00:20:03 följande:

Är det helt säkert? våran katt som vi har bor hos oss förut brukade vi åka bort ganska långt till sommarstugan & släppa ut katten 2/3 dagar efter hittar alltid hem.. går inte att ha våran sötnos inne så mycket längre en så.. han blir så understimulerad och gnällig och verkligen försöker ta sig ut.

Ja, jag är helt säker. Jag har hjälpt hemlösa katter i fyra år och sett det mesta. Du kan inte jämföra en sommarstuga med en husbil, katten har ju varit i sommarstugan förut. Den flyttar inte på sig så katten har kvar sitt revir och hittar i området.

Det bästa du kan göra om katten inte vill stanna i husbilen och nöjer sig med koppelpromenader är att skaffa kattvakt.
  • volvo142
    Fröken Apelsin skrev 2016-06-18 00:56:28 följande:
    Ja, jag är helt säker. Jag har hjälpt hemlösa katter i fyra år och sett det mesta. Du kan inte jämföra en sommarstuga med en husbil, katten har ju varit i sommarstugan förut. Den flyttar inte på sig så katten har kvar sitt revir och hittar i området.

Det bästa du kan göra om katten inte vill stanna i husbilen och nöjer sig med koppelpromenader är att skaffa kattvakt.
    okej tack för informationen verkligen super viktigt med andra ord! hemskt hur folk behandlar sina katter :(
  • Agdaa
    Fröken Apelsin skrev 2016-06-18 00:56:28 följande:

Ja, jag förstår det o det var därför jag frågade.
    Jag har 2 katter o den äldsta vill jag undvika att lämna bort.
    Hon är 20 år o kanske det blir hennes sista sommar o hon är dessutom orolig på nya platser så därför tänkte jag att husbil var bra alternativ denna sommar så hon kan känna sig trygg med att vara med oss som hon är van vid hela tiden.

Tänkte prova en vecka först o se hur det går. Ska prova med koppel om de visar intresse för att se sig om 
  • Fröken Apelsin
    Agdaa skrev 2016-06-18 14:39:35 följande:

Ja, jag förstår det o det var därför jag frågade.

Jag har 2 katter o den äldsta vill jag undvika att lämna bort.

Hon är 20 år o kanske det blir hennes sista sommar o hon är dessutom orolig på nya platser så därför tänkte jag att husbil var bra alternativ denna sommar så hon kan känna sig trygg med att vara med oss som hon är van vid hela tiden.

Tänkte prova en vecka först o se hur det går. Ska prova med koppel om de visar intresse för att se sig om 

Om du bestämmer dig för att ha kattvakt, så kolla om någon kan komma hem till dig och passa dem där. Kanske känner du någon tonåring, student eller pensionär som vill tjäna lite extra. Det finns grupper på Facebook där man kan ansöka om kattvakt så finns Blocket. Jag sitter själv kattvakt via Blocket.

Lycka till! Hoppas du får en underbar semester.
Svar på tråden Katt i husbil