• jessica1979

Prematur efter fullgånget tidigare?

Det upptäcktes att livmodertappen var förkortad (23mm) med funneling i v 26+2, några dagar senare mättes den till 18 mm och nu för några dagar sedan i v 29+5 till 15mm. Läkaren jag träffade senast sa att hon inte trodde jag skulle föda tidigt pga att mina tidigare barn föddes fullgångna, 37+4 och 39+6. Det låter ju bra men undrar ändå hur det varit för andra? Är det så osannolikt som det låter att föda prematurt efter tidigare fullgången/fullgångna graviditeter? Hur har det varit för er?

• Svar på tråden Prematur efter fullgånget tidigare?
  • Mika86

Jag har fyra fullgångna pojkar (bf-1 till bf -8) sen kom femman i v 35 så visst kan man få prematur ändå

• jessica1979

Ja men precis....fick du nån "förvarning" (typ mer sammandragningar el annat) om att det kunde bli så denna gång el nån förklaring på varför det blev så?

• Mika86

Hade en del sd innan o lyssnade inte riktigt på kroppen, höll på ca en månad (född 26/1) Va hos läkaren på onsdagen o fick datum för planerad igångsättning så slappnade av psykiskt men fortsatte stressa under veckoslutet med två kalas o bandymatcher, söndagen kl 23:40 gick plötsligt vattnet o hon är född 01:24

• jessica1979

Det gick snabbt! Läkaren såg inte att det kunde va nåt på gång? Du hade inte börjat öppna dig el så? Tack för svar :)

• Mika86

Va bara ett "prat-besök" då. Min BM sa att det va bra om jag tog det lugnt så mina sd avtog men jag trodde inte de hade så stor effekt. Denna graviditeten tar jag de på allvar men är ändå rätt för prematur igen, har redan nu fått tid för bedömning o ev igångsättning men slappnar inte av psykiskt på samma vis nu

• jessica1979

Förstår att du är rädd...gick allt ändå bra med din dotter? Varför igångsättning? För att det gick så fort?

• Mika86

Jo allt gick bra o hon mådde ändå bra, va lite problem med amningen o gulsot bara. Fjärde är född i bilen så därför skulle jag blivit igångsatt med henne med men hann inte

Svar på tråden Prematur efter fullgånget tidigare?