• KickanProffs

Mamma till sin mamma

Ja nu sitter jag här, omvårdnadsproffset. Undersköterska sen måmga år med min mamma på boende sen två dagar. Hon är förbannad, ledsen och irriterad. Känner sig överkörd, gammalt sjukvårdsbiträde som hon är. Hennes kognitiva svikt är en stor problematik. Hennes närminne är för 10 sekunder... En livskraftig, aktiv kvinna. Föreningsmänniska med ett stor umgänge. Vänner som själv är gamla och har nog med sitt. Har kämpat ett år med mamma nu, men allt har sin tid. Det slutat med att jag var tvungen att göra något, innan hon hamnade i misär. Igår grät jag på kvällen när jag kom hem, bad min far i himmelen om förlåtelse. Att jag nte fixar att hjälpa henne mer på egen hand. Jag är helt slut, men det är min mamma med. Oj vad hon lider... Min lilla mamma.

De här måste upplevas, för att förstå hur inni helvete jobbigt det är för anhöriga. Men min mamma lider mest. Hoppas det dyker upp en snygg man, på boendet som skulle göra mamma kär. Hon har livsgnistan, då hon upplever sig som ung... Riktigt ung. Love you, min mamma!

• Svar på tråden Mamma till sin mamma
  • Birgitta02

JAG vet vilket helvete det är för många anhörigvårdare. Vad skulle äldrevården ta sig till utan dom? Jag har sagt till mina ungar att jag kommer inte tillåta dem ta hand om mig. Jag vill in på ett boende. De ska inte behöva sätta sina liv på paus.

Förstår att du mår dåligt just nu. Men förhoppningsvis kommer hon finna sig tillrätta.

Kram!

• KickanProffs2

Tack Birgitta, det värmde med dina ord. Jag är förtvivlad just nu.

Jodå, min mor har uttryckligen sagt till mig, i många år. När du ser att det bär utför... Se då till att jag har det bra. Låt ngn ta hand om mig. Beslutet är därmed enkelt, kan man tycka. Men att hon i nuläget, inte har insikt, finner starka argument, spjärnar emot! Det hade jag inte föreställt mig. Ingen liten söt gumma, som snällt låter sig flyttad till äldreboende. Nå nej, en förbannad kvinna, framför allt på sina barn... Som är helt slutkörda. Det är facit... Hon säger: "Jag klarar mig, och så har jag ju dig. Jag vill hem!" Lilla mamma.... Jag jobbar heltid, sköter om dig...jag har inget eget liv... Kan du förstå... Nej... Hon kan inte förstå... Tack alla vårdbiträden, mina kollegor och mammas personal, som träder in och finns till för alla äldre som behöver kärlek och värme... Hennes projektion är enorm, oj oj jag tycker nästan som henne, så starka känslor har hon.

Kram kickan...

• Birgitta02

Svårt när hon inte har insikt :(. Men hälsa på ett par gånger i veckan. Hur arg hon än är. Det är inte rätt att barn ska gå på knäna.

Svar på tråden Mamma till sin mamma