• Lilla Gs mamma

Anställningsintervju - vad fråga facket?

Jag har precis fått veta att jag får komma på anställningsintervju och ska träffa representanter för arbetsgivaren och för fackliga organisationer. Jag har idéer om vad jag kan fråga arbetsgivaren - men vad kan man fråga de fackliga om? Jag tycker det visar på intresse att även själv ställa frågor, så jag vill gärna göra det. Har ni tips?

• Svar på tråden Anställningsintervju - vad fråga facket?
  • Daidalos

Du kan ställa frågor om arbetsplatsen och arbetsuppgifterna och rikta dig till allihop. Sen är det upp till dem vem som svarar.

Läs först på på arbetsplatsens hemsida och sen kan du formulera frågorna utifrån det du läst där. Att ha läst på om stället visar att du är seriöst intresserad.

Jag hade faktiskt inte ställt frågor om kollektivavtalet när arbetsgivaren är närvarande. Vad gör du om fackrepresentanten säger att avtalet är åt skogen?

• Lilla Gs mamma

Jag träffar facket separat, så därför tänkte jag det kunde vara bra att förbereda särskilda frågor till dem?

• Carambolan

Vet du om "facket" är en av dina medarbetare på samma arbetsplats, eller nån mer central representant?

Jag hade frågat vad de tycker är de största förbättringsområdena på arbetsplatsen och vad arbetsgivaren gjort för att förbättra dem.

Svar på tråden Anställningsintervju - vad fråga facket?