• Sanahl80

    Starta företag- betalningsanm.

    Hur fungerar det om man har skulder hos kronofogden och vill starta ett företag?
    Kan det vara ett hinder?

  • Svar på tråden Starta företag- betalningsanm.
  • Aikido

    Vad hade du tänkt för bolagsform? Enskild firma och skulder hos kronofogden blir inte bra då du och företaget är samma sak. Det lär troligtvis bli problem med att öppna bankkonto också. Eventuella leverantörskrediter blir nog också svårt att få till.
    Med handels-, kommandit- eller aktiebolag är företagets ekonomi skilt från din privatekonomi fast då behöver ni vara fler för att starta det.

  • Griseknoen35
    Aikido skrev 2016-06-19 20:26:07 följande:

    Vad hade du tänkt för bolagsform? Enskild firma och skulder hos kronofogden blir inte bra då du och företaget är samma sak. Det lär troligtvis bli problem med att öppna bankkonto också. Eventuella leverantörskrediter blir nog också svårt att få till.
    Med handels-, kommandit- eller aktiebolag är företagets ekonomi skilt från din privatekonomi fast då behöver ni vara fler för att starta det.


    Många leverantörer gör kreditprövning på ägaren till tex aktiebolaget om det är nystartad så det kan bli problem även vid de former av företag. Många gör så för är inte ägaren kreditvänlig så litar det inte heller på att företaget kommer gå bra. Alternativet då brukar vara att man får förskottsbetala för varor och tjänster som företaget beställer. Alla gör inte så men många, iallafall i den branschen min man är i.
  • Sanahl80

    Jag är inte jätte insatt än men det jag har hört mest om är enskild firma. Det är inte så mycket kostnader på grejer så frågan är om jag "måste" ha kredit. Men är det svårare att starta enskild firma m betalningsanmärkning, kan kfm sätta käppar i hjulet?

  • Aikido
    Sanahl80 skrev 2016-06-19 21:40:33 följande:
    Jag är inte jätte insatt än men det jag har hört mest om är enskild firma. Det är inte så mycket kostnader på grejer så frågan är om jag "måste" ha kredit. Men är det svårare att starta enskild firma m betalningsanmärkning, kan kfm sätta käppar i hjulet?
    Starta upp tror jag inte är några problem men har du skuldsaldo hos kronofogden är det inte bra med enskild firma. De pengar du får in (som till viss del kan behövas senare för att betala in skatt och/eller moms) kan när som helst mätas ut och det tas inte någon hänsyn till att det är företagets pengar.
Svar på tråden Starta företag- betalningsanm.