• Sparriss1113

Behöver tips från andra ensamstående!

För snart två år sedan separerade jag och min sambo. Jag har våra barn, två pojkar på 4,5 och 3,5, ungefär 75 % av tiden. Det första året var jättetufft, det tog långt tid att komma ordentligt på fötter. Det funkar okej nu men jag känner ändå att vi ofta hamnar i negativa spiraler med massa tjat från en trött mig och mycket bråk mellan pojkarna. Våra matsituationer är ofta väldigt stressiga, dels för mig att fixa mat men även under måltiden då det är väldigt högljutt från deras sida och sitter sällan stilla. Aktiviteter hemma, så som målning, pyssel etc funkar max tio minuter sen är det fullt ös igen. Jag undrar om ni andra ensamstående har några tips på hur ni får vardagen att gå ihop? Hur ser ni till att orka?

• Svar på tråden Behöver tips från andra ensamstående!
  • mammalovis

Nu är jag inte ensamstående längre, men var det när dottern var 1,5 år. Det jag tänker på är att ta en liten del av hushållet varje dag, så det inte blir övermäktigt. I matlagningen kanske du kan ta hjälp av barnen att duka, ta fram saker, ev skära mjuka saker o s v. Laga mat/förbered för flera dagar med t ex sallad så du slipper göra det varje dag och sparar dessutom disk om du inte har diskmaskin. Diskmaskinen har varit underbar att ha för att tidsbespara åtminstone en uppgift.

Nu framgår det inte hur du jobbar och tiden för mat, men kanske kan det hjälpa att läsa en kort bok eller småprata i soffan för att lugna ner gänget och låta dem bli sedda när ni kommer hem, så kanske de inte har lika stort bekräftelsebehov under måltiden. Likaså kan ju en frukt eller morot höja blodsockret direkt efter förskolan.

Att handla med barn kan ju vara hemskt då de bara vill springa omkring, men att ge dem några saker i taget att hitta kan underlätta. Kanske kan de t o m ha en lista med bilder och egen vagn. 

Annars gäller det väl att vara ute mycket så de får utlopp för all energi.

Svar på tråden Behöver tips från andra ensamstående!