• Anonym (Mu)

Hur funkar det här med mens egentligen?

En lite känslig fråga eftersom jag borde veta detta vid det här laget...
    Mens är alltså slemhinnan och blod som stöts ut eftersom ägget inte blev befruktat.

Men är det en viss, förutbestämd mängd blod som skall ut varje månad? (Olika för olika kvinnor förstås) Eller är man som ett öppet sår?

Jag märker ju att det kommer ut mer blod när jag typ krystar, men kommer jag då sammanfattningsvis att blöda MER om jag krystar för att det är från ett sår? Eller blir jag av med mensen fortare för att jag krystar ut från det som skall ut?

Hoppas någon förstår min virriga fundering

• Svar på tråden Hur funkar det här med mens egentligen?
  • Lowika

Krystat? Förmodligen klämmer du bara tillfälligt ut det som befinner sig i slidan. Så det just då verkar mer. Det är ju slemhinnan i livmodern du blöder ut.

• BlueBalloon

Det byggs ju upp en slemhinna varje månad och när det inte sker någon befruktning så ser hormonnivåerna till att blodflödet som "håller slemhinnan vid liv" stryps av vilket leder till att den lossnar och förpassas ut (enkelt förklarat). Det är alltså en bestämd mängd.

• Anonym (Inget sår!)

Du får inte något sår när du blöder ut mensen. Under perioden mellan mens och ägglossning (follikelfas) bygger kroppen upp en slemhinna (blod). Under follikelfasen dominerar hormonet östrogen. Ju mer östrogen desto tjockare blir slemhinnan. När ägglossningen sedan sker tar hormonet progesteron över och om ägget inte blir befruktat sjunker progesteronet och slemhinnan (blodet) stöts ut. För att mensen ska kunna komma måste progesteronet vara tillräckligt högt så de som sällan eller aldrig mens har ofta också låga halter av progesteron. Hoppas det gav lite ljus i frågan.

• Anonym (Mu)

Åh, tack för era svar. Och jösses va kunniga ni är! Nu är jag lite klokare. Kram!

Svar på tråden Hur funkar det här med mens egentligen?