• DevilsDaughter

Skydda SGI i slutet av graviditet? Någon som kan hjälpa mig?

Jag har ett barn på 2 år. Sedan hennes ettårsdag har jag varit fullt sysselsatt med jobb/föräldrapenning. Vi planerar nu ett barn till. OM jag skulle bli gravid nu snart så kommer mina föräldradagar+jobbtimmar att räcka tom februari ungefär.
    Om jag tex bli gravid nu snart och få barn i mars-april eller senare, kan jag på något sätt skydda min SGI de sista månaderna om min föräldrapenning tar slut i februari? Tex skriva in mig på arbetsförmedlingen och söka jobb? Har nämligen inte så många timmar på det jobb som jag jobbar på nu och har inte kvar det jobbet som min nuvarandre SGI är baserad på. Undrar också om man måste skydda sin SGI tills den dag det nya barnet är fött eller är det någon annan gräns där?
    Mycket tacksam för svar då jag letat runt ganska mycket men mest hittar information om 1år 9 mån-gränsen om man skaffar barn tätt.

• Svar på tråden Skydda SGI i slutet av graviditet? Någon som kan hjälpa mig?
  • pigglet

Du måste skydda SGI ända fram tills den dagen då nästa barn föds.

Kanske du skulle plugga? Studier är SGI-skyddande om man har csn-bidrag, eller om det räknas som studier inom sitt eget yrkesområde. Kolla direkt om det finns någon kurs som du kan göra en sen anmälan till, så börjar du plugga redan i höst. Spara FP-dagarna, antingen tar du ut dem under våren fram tills nästa barn föds eller så pluggar du på distans även vårterminen och sparar dagarna till senare.

• DevilsDaughter

Pigglet: a har faktiskt kollat på det! Jag planerar faktiskt att plugga, fast eg efter graviditeten. Men skadar ju inte att läsa lite nu ändå. Är tyvärr väldigt dåligt utbud på sena anmälningar, men till våren kanske då. Vet du om det skyddar hela sgi:n eller bara föräldrapenningen? Skyddar det sgin om jag skriver in mig på arbetsförmedlingen annars och söker jobb när fp är slut? Men att studera låter ju himla mycket mer lockande! Tack för ditt svar :)

• pigglet

Studier skyddar din SGI fullt ut. Även om du bara studerar 25% så är den helt skyddad på heltid alltså.
    Dock tror jag att csn har ett krav på 50% studier för att man ska vara berättigad till studiemedel, så studerar man inte inom sitt eget yrkesområde är det liksom minst 50% som gäller.

• nnnnnnnn

Du måste plugga på 50% med CSN för att skydda din SGI.

Men det räcker med vuxenutbildningen (fd komvux) för att skydda sin SGI. Och det brukar gå bra att börja plugga snabbt, de flesta har antagning var 5:e vecka, men kolla upp hur det är där du tänkt plugga.
    Tips om du inte behöver plugga upp ett speciellt ämne - kolla efter en sk orienteringskurs de är ofta väldigt intressanta och. Man får inget betyg på orienteringskurser, intyg om man vill men inget betyg, så ofta är det inte några stora prov mm.

• Iowhannah

Du kan ju ta ut föräldrapenning för det nya barnet 60 dagar innan bf. Jag förstår att detta inte är optimalt, men den möjligheten finns ifall inget annat funkar.

• pigglet

Ja, det skyddar också SGI. Spelar aldrig någon roll vilket barn man tar fp för.

• Annelie 76

Vad är det för fel att anmäla dig som arbetslös? Ingen kommer ju tvinga dig börja nåt nytt jobb i slutet på graviditeten iaf.

• DevilsDaughter

Annelie: Nej, det är ju inget fel. Ser absolut det som alternativ om det skyddar SGI:n. Vill bara se vad det finns för olika möjligheter och lösningar :) Känns ju på ngt sätt bättre att plugga än att söka jobb när jag vet att jag inte kommer få ngt. :) Om det finns utbildning som passar.

Svar på tråden Skydda SGI i slutet av graviditet? Någon som kan hjälpa mig?