• Hundnörden

Skaffa hund innan eller under högskolestudier?

Hej!

Jag är inte riktigt där ännu men jag vill gärna ha framtiden klar för mig. Jag står inför valet att skaffa hund, en krävande sådan, bruksschäfer för att vara exakt, antingen under viloåret innan jag börjar högskola eller när jag börjat högskola. Jag skulle behöva hjälp att väga dessa alternativ från folk som ha någon form av insikt i ämnet.

Alternativen:

1. Skaffa valp när jag tagit studenten, helst under sommaren.
    Fördelar: Jag får mycket tid att uppfostra och umgås med hunden. Jag kan bygga en stadig grund i vårat förhållande och hur hunden är.
    Nackdelar: Jag har inte känt på hur mycket plugg det är på högskolan och om det matchar okej med hundägandet. (Jag tror dock det kommer gå bra.)

2. Skaffa valp när jag börjat högskola.
    Fördelar: Jag har känt på hur plugget är och kan mer lite mer insikt bedöma hur det skulle vara att ha hund.
    Nackdelar: Jag är tvungen att lämna bort valpen flera gånger i veckan för att gå på föreläsningar m.m. Jag får inte tillbringa lika mycket tid med valpen vilket jag väldigt gärna vill för vår relations skull och för att kunna uppfostra den så mycket jag kan.

Vad tror ni? Jag har varit väldigt intresserad av hundar i 1,7 år och är en riktig hundnörd. Jag vill träna drag, lydnad, bruks, vara ute i skogen och leva livet med en hund. Jag har fastnat för bruksschäfern. Det jag inte vet är dock vilket som är bäst av dessa alternativ. Jag behöver er hjälp!

Värt att tillägga är att jag absolut inte är en festtyp eller speciellt beroende av att "hänga med polare". Jag skulle hellre prioritera en hund framför allt sånt.

• Svar på tråden Skaffa hund innan eller under högskolestudier?
  • Aniiee

Du kommer ju få lämna bort valpen om du skaffar den på sommaren mellan terminerna/gymnasiet och högskolan också, om du inte kan ha med dig hunden. 

Du har varit intresserad av hundar i nästan 2 år. Whoop. Vad har du gjort med hundar under de nästan 2 åren? Hur många hundar har du gått ut med? Pratat med? 

Ska man ha en brukshund så ska man nästa jobba med den, alltså professionellt. Eller vara typ sjukpensionär. Nästan, alltså.

Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Birgitta02

Du ska INTE skaffa en brukshund som vid vuxen ålder behöver jobba med hjärnan så ofta som möjligt, för att bli en trevlig hund.  Du behöver ge hunden full fokus 3-4 timmar om dagen för att den ska må bra. Ungefär som om du skaffar en hund med jaktlinjer och har den enbart som sällskap. Den hunden kommer må otroligt dåligt.

• Hundnörden
    Aniiee skrev 2016-06-20 13:38:25 följande:

Du kommer ju få lämna bort valpen om du skaffar den på sommaren mellan terminerna/gymnasiet och högskolan också, om du inte kan ha med dig hunden. 

Du har varit intresserad av hundar i nästan 2 år. Whoop. Vad har du gjort med hundar under de nästan 2 åren? Hur många hundar har du gått ut med? Pratat med? 

Ska man ha en brukshund så ska man nästa jobba med den, alltså professionellt. Eller vara typ sjukpensionär. Nästan, alltså.

Jag har tränat/aktiverat en amstaff/rhodesian ridgeback samt gått ut med andra hundar. Har haft kontakt med massa hundfolk. Läst ihjäl mig om allt vad hundar heter, hundträning m.m. Ska eventuellt vara hundvakt i sommar.

Har du själv brukshund?

Jag har ju tänkt tävla också. Är det vad du menar med att jobba professionellt? Så länge hunden får utlopp för sina behov, vilket man gott kan göra på egen hand och på brukshundklubben, så ser jag inga problem. Min fundering i detta var vad folk tyckte var bäst av alternativen jag gav.
  • Hundnörden
    Birgitta02 skrev 2016-06-20 13:48:26 följande:

Du ska INTE skaffa en brukshund som vid vuxen ålder behöver jobba med hjärnan så ofta som möjligt, för att bli en trevlig hund.  Du behöver ge hunden full fokus 3-4 timmar om dagen för att den ska må bra. Ungefär som om du skaffar en hund med jaktlinjer och har den enbart som sällskap. Den hunden kommer må otroligt dåligt.

Ser du inte att jag skrivit att jag tänkt jobba med hunden?
  • Birgitta02

Ok, då tycker jag du skaffar valpen INNAN högskolan börjar. Valpen behöver komma ut nån gång i timmen och det lär du inte hinna när du är i skolan. Dessutom bör en valp inte lämnas ensam alls (inte ens en halvtimme!) den första månaden och sedan ensamhetsträna ordentligt. Och därefter ha passning när du inte är hemma.

• Hundnörden
    Birgitta02 skrev 2016-06-20 13:56:29 följande:

Ok, då tycker jag du skaffar valpen INNAN högskolan börjar. Valpen behöver komma ut nån gång i timmen och det lär du inte hinna när du är i skolan. Dessutom bör en valp inte lämnas ensam alls (inte ens en halvtimme!) den första månaden och sedan ensamhetsträna ordentligt. Och därefter ha passning när du inte är hemma.

Tack för din input. Jag kommer lämna av valpen hos min mamma eller lämplig hundvakt när det behövs, lämnar självklart inte en valp ensam.
  • Birgitta02
    Hundnörden skrev 2016-06-20 13:55:09 följande:
    Ser du inte att jag skrivit att jag tänkt jobba med hunden?
    Jo, det ser jag. Jag är fullt läskunnig. Men jag har själv haft brukshundar. Tre stycken. Och jag vet hur mycket arbete det krävs för att de ska bli harmoniska och trevliga hundar. Det var därför jag varnade ovan.
  • RakelO

Viloår? Lyxigt! Jag blir avundsjuk! Låter som en perfekt period att skaffa hund! Men tänk redan innan ut hur det blir när du börjar plugga/ jobba! Dagmatte eller hunddagis ?

Lycka till!

• Author7

Valpar behöver mycket uppmärksamhet och dressyr. De är nästan som barn. Jag skulle råda att om du istället väntar med att skaffa valp till du är färdig med dina studier. Då har nog mera möjlighet att spendera mera tid med den och slipper lämna bort den så ofta. 

• Birgitta02
    Author7 skrev 2016-06-20 14:24:22 följande:
    Valpar behöver mycket uppmärksamhet och dressyr. De är nästan som barn. Jag skulle råda att om du istället väntar med att skaffa valp till du är färdig med dina studier. Då har nog mera möjlighet att spendera mera tid med den och slipper lämna bort den så ofta. 
    Valpens första viktiga år är TS ledig. Och då är allt grundlagt. Sen börjar fortsättningskurserna för hunden. Så det är nog ganska optimalt att skaffa hunden innan studierna börjar kan jag tycka. Sen är det studier och därefter arbete.
Svar på tråden Skaffa hund innan eller under högskolestudier?