• Anonym (mamma)

Exets nya hotar med soc

Ja, mitt ex och jag är skilda sedan ett halvår. Vi har en sjuåring tillsammans. Samarbetet har funkat okej. Vi har inte precis varit vänner, men inte ovänner heller. Inte umgåtts precis men har suttit ihop på föräldramöten och sånt. Nu har exet träffat en ny, och andra gången jag träffade henne skällde hon ut mig och hotade mig med att anmäla mig till soc. För vad vet jag inte riktigt. Något om att jag inte kunde samarbeta (för att jag inte tyckte att vi skulle börja äta middag ihop allihop en gång i veckan) och för att jag inte har  några rutiner för barnet. (Vi har lite olika syn på rutiner. Jag tycker till exempel att det räcker gott och väl att hon duschar när hon är smutsig och svettig, eller minst två gånger i veckan, men att det inte är så himla noga med om det blir tisdag eller onsdag, till exempel, exets nya vill ha fasta duschdagar och att jag ska ha det med. Jag slänger ihop någon middag jag är sugen på med saker jag har hemma, exets nya har matsedel med fasta dagar för köttfärs, korv, fisk och så vidare och vill att jag följer samma schema.)

Vad händer om hon anmäler mig till soc? Har hon något för det? Jag tycker inte att jag är någon dålig förälder, precis, om än inte lika strikt som hon. 

MItt ex bryr sig inte precis, är nog rätt glad för att hon styr och ställer så det bara är att följa med strömmen.

• Svar på tråden Exets nya hotar med soc
  • elyse

Nej, det skulle inte hända något.

• Anonym (LOL)

Ha ha, vilken korkad människa.

Låt henne anmäla, det är hon som gör bort sig.

• Aniiee

Hon låter lite aspig, faktiskt =P (Och, ja, jag kan vara exakt lika aspig ibland....)

Men låt henne anmäla, du. Soc får sig ju ett skratt i alla fall.... Synd bara att ta tid som kunde gå till annat....

Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Anonym (Z)

Svara henne bara: varsågod, gör det och lycka till. Ta sedan all kommunikation med ditt ex, hans nya har inget att säga till om angående ert barn.

• Brumma

Blir då less på alla dessa anmälningar i tid o otid (eller iallafall hot/frågor om anmäönongar).. Tänker att det tyvärr tar resurser från de fall där det verkligen är befogat med orosanmälan.

Ditt ex nya verkar vara lite av ett "skitnödigt kontrollfreak" (ursäkta språket) och de saker du nämner att du gör låter fullkomligt normala.

Dessutom klarar de flesta barn alldeles utmärkt att ha lite olika rutiner o tänk hos respektive förälder. Precis som det är olika fokus på rutiner hemma och i skola/förskolan.

Så förutom att det tar upp onödiga resurser då lär det inte hända mycket alls. De är väl skyldiga att kolla upp skulle jag tro men det lär ju knappast leda till ngt (om de nu inte börjar kolla närmare på hur barnen har det hos ditt ex då...)

• Anonym (mamma)

Tack, då känner jag mig lite lugnare. Jag sa till henne att jag inte tänkte ta den diskussionen med henne, att det är mellan mig och exet, barnets föräldrar. Hon har skickat ett par sms, jag svarade på det första och sa samma sak, sedan har jag ignorerat. 

• Brumma
    Anonym (mamma) skrev 2016-06-21 09:43:16 följande:

Tack, då känner jag mig lite lugnare. Jag sa till henne att jag inte tänkte ta den diskussionen med henne, att det är mellan mig och exet, barnets föräldrar. Hon har skickat ett par sms, jag svarade på det första och sa samma sak, sedan har jag ignorerat. 

Bra.

Ignorera eller svara lugnt att du tar diskussion gällande barnen med pappan. Inte med henne.

Hon har självklart något att säga till om när det gäller hur de gör i sitt gemensamma hen. Men det är något ditt ex och hans sambo själva får diskutera. Du och ditt ex tar kommunikationen och han o sambon tar diskussionen.
  • Litet My
    Anonym (mamma) skrev 2016-06-21 09:43:16 följande:

Bra, tycker du ska stå på dig om att all kommunikation kring barnet hålls mellan pappan och dig. Hans nya verkar ha sjuka kontrollbehov. Vet pappan om hur hon håller på eller att hon hotar att anmäla eller smsar?
  • smulpaj01
    Brumma skrev 2016-06-20 23:45:06 följande:

Blir då less på alla dessa anmälningar i tid o otid (eller iallafall hot/frågor om anmäönongar).. Tänker att det tyvärr tar resurser från de fall där det verkligen är befogat med orosanmälan.

Ditt ex nya verkar vara lite av ett "skitnödigt kontrollfreak" (ursäkta språket) och de saker du nämner att du gör låter fullkomligt normala.

Dessutom klarar de flesta barn alldeles utmärkt att ha lite olika rutiner o tänk hos respektive förälder. Precis som det är olika fokus på rutiner hemma och i skola/förskolan.

Så förutom att det tar upp onödiga resurser då lär det inte hända mycket alls. De är väl skyldiga att kolla upp skulle jag tro men det lär ju knappast leda till ngt (om de nu inte börjar kolla närmare på hur barnen har det hos ditt ex då...)

Soc kommer inte skratta, de är trötta på sk*tanmälningar eftersom de har en skyldighet att kolla upp det! Den nya borde skämmas, hoppas hon inte blir långvarig!

Bra skrivet Brumma!
  • Anonym (men va?)

Vad du gör när barnet är hos dig är din ensak! Det har varken exet eller hans nya tjej med att göra. Herregud, vad vill människan?! Hon verkar inte begripa att man har olika rutiner. Hon har definitivt inte heller med något att göra vad gäller samarbetet mellan dig och barnets far. Hon ska enbart hålla käften och låta er sköta samarbetet när det behövs ett sådant.

En anmälan till soc kan hon göra. Men när soc får in den kommer de bara garva och troligen istället göra en utredning i ditt ex hem.

Svar på tråden Exets nya hotar med soc