• Anonym (Kaffedraken)

    Till dig som är föräldraledig med 2 barn

    Jag är föräldraledig med min ettåring och om ett par månader kommer ett syskon. Skulle vara intressant att höra hur en dag er vardag med liknande situation ser ut :) ni som är hemma med 2 barn vill säga.

  • Svar på tråden Till dig som är föräldraledig med 2 barn
  • Anonym (Kaffedraken)

    Under graviditeten så tänkte jag hur ska jag kunna ta hand om 2 stycken själv?

    Syskon kom och de va ju i början som bör mer bökig innan man hunnit vänja sig,men sen flöt allt på och nu gör vi inget annorlunda mot för när vi hade ett.

    Första barnet kan man verkligen ägna all sin tid åt de. Men andra barnet kommer att få ligga och skrika ibland (om man t ex byter blöja på den äldre eller gör något annat man inte kan släppa) och sen bara följa med när man ska göra något. Det går inte alltid att anpassa sömnen på dagarna med andra barnet och då är de bara att flytta till bilen trots att hen sover.

    Jag kände mig riktigt usel förälder när det kom till andra barnet speciellt i början. Men sen va jag tvungen att förstå att jag inte kan ta den minsta vid varje skrik, utan måste slutföra det jag gör med stora först, annars skulle jag till slut sprängas kändes det som.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag har precis fyra år mellan mina barn. Allt har gått hur bra som helst. De är så snälla mot varandra så det är bara roligt. Storebror är väldigt hjälpsam och vill gärna ta hand om sin lillasyster. Han förstår att han får vänta ibland och kan även underhålla sig själv utan min närvaro. Nu är han fem och ibland går han upp på morgonen, gör sig en smörgås och tittar på barnprogram tills vi kommer upp.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Ja, vi är ute och leker. Ibland bråkar de och då uppstår ett smärre kaos. Sen kommer du få tänka på att allt måste vara rättvist, annars får du det hett om öronen. Här sitter nån och leker på sitt rum, nån kollar film och en tredje ligger och sover. Sen kan man gå ut när man orkar. Men det kommer bli mycket vardagsjobb och plock, typ vika tvätt och städa efter två barn:)

Svar på tråden Till dig som är föräldraledig med 2 barn