• Anonym (G)

Mens varannan månad hela detta året

Hade mens som vanligt i dec och jan. Den kom inte i februari, tänkte inte s mycket på det för det kan ju hända. Kom på utsatt dag i mars, inget i april.. Gick och kollade och fick förklaringen att jag har väldigt många ägg och flera hade lossnat samtidigt och därför inte kunnat växa till sig normalt och tillbakabildats. Sen kom den i maj som om inget hänt och nu har den skippat denna månaden. Är det nåt fel på den äggstocken? Har alltid haft mens som en klocka. Förklaringen jag fick från gyn kan väl inte stämma varje gång?

• Svar på tråden Mens varannan månad hela detta året
  • Inteutanproblem

Du kanske kan be om att få ta blodprover? Kolla hormon nivåerna så där inte är något som ser tokigt ut. Annars, stressar mycket på senaste?

Själv har jag en lång menscykel, och har haft så länge. Beroende på när mensen kommer i månaden kan jag uppleva det som om den hoppar över en hel månad. Men varje gång jag kontrollerar datumen så ser jag att mensen ändå följt sin cykel. Varför jag har lång menscykel har jag ingen aning om, aldrig frågat gyn.

• Anonym (jadu)

När jag var yngre (under 27) hade jag regelbunden mens. Sedan dess har det varierat otroligt mycket. Kan ha ett halvår med månader regelbundet, ett halvår-år helt oregelbundet och ofta uppleva samma sak som du, att det känns som att det hoppar över en månad ibland.

Nu till kruxet - så som jag upplevt det. Vården vet extremt lite om varför våra friska kvinnokroppar beter sig så underligt. Jag har varit på flera olika mindre utredningar. Det blir sällan mer än 1-2 besök för läkarna kan inte förklara något. Jag har testats för PCO, hormonrubbningar, mina äggstockar och ledare har granskats av flera med UL osv. Man hittar ingenting. Allt ser helt normalt ut. Det är otroligt frustrerande när man försöker bli gravid att veta att jag kan ha ÄL nu idag, eller om en månad, eller om två.

Så som jag skulle rekommendera dig så ska du försöka komma till en gyn mottagning och få en utredning. Åtminstone bra att ha de utrett att det inte är PCO eller hormonrubbningar. Men gissningsvis hittar de kanske inget hos dig heller - och då måste man bara försöka lära sig att leva med det. (Lättare sagt än gjort, jag vet.)

Lycka till.

Svar på tråden Mens varannan månad hela detta året