• Mojo500

Livrädd

Hej!

Vår hund är livrädd för allt , hon är 3 år och har inte varit i vår familj hela livet innan bodde hon i ett hundstall me många hundar, hon har varit hos oss i ungefär 1 år så de är inte de att hon är ny i familjen. Även fast ingen är i närheten av henne får hon ett ryck och springer ut pipandes väldigt högt och lägger sig i en av stolarna där ute och kommer sen inte in på ett tag.Min minsta dotter blir hon ibland rädd för och hon är snart 9 år gammal men för de mesta är de en helt oförklarlig anledning.Någon som kan hjälpa oss? Och kanske har likadant?

• Svar på tråden Livrädd
  • Hippofluff

Är hon veterinärundersökt? Sådant beteende kan komma av exempelvis plötslig smärta, eller en funktionsnedsättning så som syn- eller hörselproblem. Syn- och hörselproblem leder till att hunden inte är beredd på att någon närmar sig och blir därför överraskad och rädd lättare, i synnerhet om hon är nervöst lagd sedan innan.

Men vissa hundar har helt enkelt fått lära sig att vara rädda för mycket tyvärr, och andra har bara konstiga rädslor som man inte kan förklara, min är till exempel rädd för flugor och beter sig på liknande vis. Vet ej varför!

Försök jobba med att försöka göra hennes rädslor till något positivt, kanske låta dottern ha lite godis i fickan hela tiden, så varje gång hon kommer till hunden får hunden en godbit. Belöna alltså innan hunden blir rädd, om ni vet att risken finns att hon kommer reagera på något/någon. Miljöträna annars så mycket som möjligt, promenader i "röriga" miljöer och dylikt, med mycket godis.

Annars kan det vara en god idé att ge hunden en vettig arbetsuppgift, nosework eller spårträning kanske. Det låter kanske långsökt men många växer inombords av sådant och blir mer säkra i vardagen då också. De skapar en "on/off"-knapp som gör att de är taggade när de skall utföra sin uppgift men lär sig också att koppla av bättre när de är lediga.

Lycka till!

• Lilliiil3

Har hon varit sådan sen hin kom eller är det nytt?

Som den andra skrev har ni kollat med vet?

Är hon friskförklarad skulle jag rekommendera att ni kontaktar en bra hund psykolog. Rädsla är det svåraste problemet att fixa och man måste vara mycket duktig.

• Mojo500

Hippofluff - så länge hon har varit hos oss har hon inte varit veterinärundersökt och vi får inte heller nån information från förra ägaren.. Men tack för hjälpen! Vi ska prova ge dottern godis och se om de ger effekt.De va någon i ett annat forum som sa att de kan bero på lederna så vi ska prova ett pulver mot de också.

• zooägaren
    Mojo500 skrev 2016-06-22 16:16:37 följande:

Hippofluff - så länge hon har varit hos oss har hon inte varit veterinärundersökt och vi får inte heller nån information från förra ägaren.. Men tack för hjälpen! Vi ska prova ge dottern godis och se om de ger effekt.De va någon i ett annat forum som sa att de kan bero på lederna så vi ska prova ett pulver mot de också.

ta hunden till veterinären! en helt vanlig hälsoundersökning är inte dyr. 
    Jag är hård , men ärlig!
  • Mojo500

lilliiil3 - ja hon har varit så sen hon kom , så möjligtvis kan de ha hänt något hos förra ägaren men hon vägrar prata me oss nu tyvärr..,hon har inte varit hos vet sålänge hon har varit hos oss.

• zooägaren

glömde hälften av allt jag skulle skriva! 

Hundar kan inte prata med oss människor, och därför är det vår skyldighet att ta hunden till veterinären om den inte mår bra. 

Pulver för lederna i all ära, men jag tror inte det är lederna den har ont i och då kastar ni pengar i sjön. Lägg pengarna på ett veterinärbesök istället och utgå ifrån det. 

Jag är hård , men ärlig!
  • Mojo500

Zooägaren - tyvärr har vi redan köpt pulvret men vi får ta henne till vet ändå!

Svar på tråden Livrädd