• Anonym (fråga)

Hur ekonomiskt kompensera föräldern som tar föräldraledigt?

Jag och min sambo väntar barn i oktober. Han arbetar i Norge och betalar skatt där och då får man inte lov att ta del av föräldraförsäkringen i Sverige. Han får alltså inga föräldradagar utan alla går automatiskt till mig och jag kan inte heller flytta över dagar.

Nu är min fråga hur man ska göra för att ekonomiskt kompensera mig för mitt stora inkomstbortfall under en ganska lång period? Jag tänker främst på hur pensionen påverkas eftersom jag inte vill stå där om 35 år och ha hamnat i kvinnofällan med en jättelåg pension. Min tanke är att öka mitt pensionssparande under den period då jag är föräldraledig men jag är osäker hur mycket man då ska spara (jag sparar 500kr/mån idag). Jag har även läst om att mannen kan skriva över någon pensionsdel eller något? Snälla kan ni hjälpa mig att reda lite i detta. Hade han arbetat i Sverige hade vi delat lika på ledigheten och då hade detta inte varit ett problem. Hur har ni andra gjort och hur ska man tänka?

• Svar på tråden Hur ekonomiskt kompensera föräldern som tar föräldraledigt?
  • Kerubmamman

Om jag inte missminner mig kan han ta ut norsk föräldraledighet, men det dras från "dina" dagar. Eftersom det är olika system räknas det olika, så ni får kolla upp bestämmelserna ordentligt. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (per)

Premiepension kan man flytta över men det får väl inte han som jobbar i Norge. Premtepensionen är liten 2,5 %

• Kerubmamman

Ja, pensionsspara extra får ni göra. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • sportpappa

Tänk på att avdragsrätten för privat pensionssparande är helt slopad så välj någon annan sparform för din pension för att slippa dubbelbeskattning. Om du idag sparar 500 kr/månad i privat pensionsspar så sluta med det genast och hitta ett bättre alternativ.

Hur länge tänkte du vara föräldraledig? Du skriver "en ganska lång period".

• Tow2Mater

Norges föräldraförsäkring är ju bättre än svenska, flytta dit och dela lika?

• gbgumman

Det är är väl inte föräldraledigtiden som har den största orsaken till låg pension om man inte skaffar massor av barn förstås. Många år av deltid är nog en värre bov.

• Don3

Då den allmänna pensionen är 18,5% av din bruttolön och tjänstepensionen är 4,5% av din bruttolön upp till 36000kr. Så ni borde spara 23% av din bruttolön i en ISK/KF placerade i billiga indexfonder medan du är föräldraledig.

Har du något annat privatpensionspar så borde du göra det samma med detta. Då du annars kommer åka på dubbelbeskattning.

• Anonym (Jättemycket)
    Anonym (fråga) skrev 2016-06-21 22:08:31 följande:

Jag och min sambo väntar barn i oktober. Han arbetar i Norge och betalar skatt där och då får man inte lov att ta del av föräldraförsäkringen i Sverige. Han får alltså inga föräldradagar utan alla går automatiskt till mig och jag kan inte heller flytta över dagar.

Nu är min fråga hur man ska göra för att ekonomiskt kompensera mig för mitt stora inkomstbortfall under en ganska lång period? Jag tänker främst på hur pensionen påverkas eftersom jag inte vill stå där om 35 år och ha hamnat i kvinnofällan med en jättelåg pension. Min tanke är att öka mitt pensionssparande under den period då jag är föräldraledig men jag är osäker hur mycket man då ska spara (jag sparar 500kr/mån idag). Jag har även läst om att mannen kan skriva över någon pensionsdel eller något? Snälla kan ni hjälpa mig att reda lite i detta. Hade han arbetat i Sverige hade vi delat lika på ledigheten och då hade detta inte varit ett problem. Hur har ni andra gjort och hur ska man tänka?

För den statliga pensionen kan man tillgodoräkna sig barnår (se Pensionsmyndighetens hemsida för detaljer). 

Många arbetsgivare (med kollektivavtal) betalar tjänstepension under en viss tid under föräldraledighet, ca 1 år brukar det vara. Hur är det hos din arbetsgivare?

Min poäng  är att det kanske inte är så illa som du befarar :).

Du blir inte fattigpensionär av några få år med små barn, som dessutom kompenseras till viss del enligt ovan. Man blir fattigpensionär av sent inträde i arbetslivet, långa perioder av föräldraledighet och deltid och att inte ha tjänstepension.  

Att spara i traditionella pensionsförsäkringar gör ingen normalt funtad människa  numera då avdragsrätten försvunnit. Det är det första du måste kolla, hur ditt nuvarande sparande förvaltas. 

• infochristina
    Anonym (Jättemycket) skrev 2016-06-22 08:21:23 följande:

För den statliga pensionen kan man tillgodoräkna sig barnår (se Pensionsmyndighetens hemsida för detaljer). 

Många arbetsgivare (med kollektivavtal) betalar tjänstepension under en viss tid under föräldraledighet, ca 1 år brukar det vara. Hur är det hos din arbetsgivare?

Du blir inte fattigpensionär av några få år med små barn, som dessutom kompenseras till viss del enligt ovan. Man blir fattigpensionär av sent inträde i arbetslivet, långa perioder av föräldraledighet och deltid och att inte ha tjänstepension.  

Att spara i traditionella pensionsförsäkringar gör ingen normalt funtad människa  numera då avdragsrätten försvunnit. Det är det första du måste kolla, hur ditt nuvarande sparande förvaltas. 

Villbara påpeka en sak. För företagare enskildfirma och handelsbolag finns avdragsrätt kvar, 35 % av vinsten får man dra av . Sen skattar man när man tar ut det men det blir ingen dubbelbeskattning
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Jättemycket) skrev 2016-06-22 08:21:23 följande:

Exakt vad jag tänkte skriva. Allmän pension säkras upp rätt bra pga barnåren, och barnår har man i fyra år.
    Om man inte legat över taket innan man blev f-l förstås, för då hade man ju maxat den och sen sjunker den förmodligen under tiden man är f-ledig.
    Taket för allmän pension är rätt lågt....

Man kan ha rätt till föräldralön eller liknande från arbetsgivaren.
    Och arbetsgivaren kan ha skyddat inkomsten som är underlag för tjänstepensionen under kortare eller längre period.

Så det är nog främst i så fall att täcka upp bortfall från tjänstepension beroende på hur långt man har täckning och sen det privata. Att man kanske inte sparar lika mycket privat under ledigheten då inkomsten totalt sett är lägre.

ISK eller kapitalförsäkring är bra och frikopplad från pensionstänket. Om man inte låser pengarna så är man fri att ta ut dem när man vill, om man skulle vilja bli sjuk eller gå tidigare i pension eller så.
    Föra över PPM-pengar är också en idé!

Svar på tråden Hur ekonomiskt kompensera föräldern som tar föräldraledigt?