• Äldre 21 Jun 23:30
    1222 visningar
    1 svar
    1
    1222

    Driva eget med hästar!

    Hej,
    Jag är en tjej på 22 år som hållit på med hästar största delen utav mitt liv (sedan jag var fyra år) och har nu bestämt mig för att ta min hobby till nästa nivå och börja driva eget. Jag har jobbat med hästar sedan jag var 12 år gammal och både ridit in/tränat hästar.

    Jag har lite frågor för att förhoppningsvis undvika dem största "fallgroparna". Jag hade tänkt börja med att ta in träningshästar och i liten skala köpa in och träna för att senare sälja. 

    * Hur får jag modigast ut mitt namn på marknaden, varför ska kunder just välja mig att träna deras hästar?
    * Hur fixat jag uppstarten ekonomisk? Tar lån?
    * Ska man hyra in sig någonstans eller köpa något eget (finns för- och nackdelar med båda)? 
    * Behöver man driva någon business vid sidan av? Återförsäljare av foder och/eller hästprodukter t.ex.? 
    * Vad är bäst när det kommer till marknadsföring? Ska man visa sig på tävlingar, mässor, etc.? I vilken utsträckning? 

    Jag vill helt enkelt veta hur jag ska få igång detta? Just nu har jag ingen häst själv och har inte tävlat på ett bra tag så måste göra ett namn av mig själv, såklart! Min inriktning kommer att vara islandshästar?

    Folk med erfarenhet av detta, kan ni snälla dela med er? Känner verkligen att detta är det jag brinner för och vill göra, vet inte bara riktigt hur än! Vilka gropar föll ni i? Givetvis kommer det vara väldigt ekonomiskt påfrestande till en början, det förstår jag också.

    Dela gärna med er av tips och idéer! Allt från ekonomi, till marknadsföring, tips och förslag på vad man kan göra, allt!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-06-21 23:33
    Hur får jag lättast ut mitt namn på marknaden ska det stå..

  • Svar på tråden Driva eget med hästar!
  • Äldre 22 Jun 00:09
    #1

    Jag väldigt lite erfarenhet av hästföretag så det kan jag inte säga något om, men jag har drivit och driver ett antal företag.
    Titta på hur andra gör. Vad gör de rätt och vad gör de fel? Använd det som de gör rätt med och rätta till de fel som de gör. Hur marknadsför de sig?
    Anledningar till att någon ska välja dig är antingen att du är bra eller att du är billig eller att du är den enda de har att välja på. Billig förknippas med låg kvalitet vilket inte är positivt. För dyr så går de till någon annan. Hur blir du bra? Referenskunder är jättebra att ha. De kan sprida ditt namn.

    Huruvida du behöver driva något vid sidan av beror på din ekonomi. Gör en budget för worst case och se hur länge du kan leva på det. Hur mycket pengar saknas?

Svar på tråden Driva eget med hästar!