• Anonym (Varför?)

Någon som har kunskaper om gikt?

Jag fick besked idag om att jag har provsvar som visar tecken på gikt. Läkaren ringde mig och har skrivit ut Allopurinol som jag ska ta för att förebygga gikten och om jag inte missuppfattade så sa hon att jag ska äta det dagligen och om jag inte får något återfall på lång tid kan man försöka trappa ner det. Hon sa inget om vad det kommer bli för uppföljning. Jag tänkte inte på att fråga om vilken dos jag ska äta och hur lång tid hon har skrivit ut tabletter för. Jag funderar lite över varför jag fått gikt och om det är normalt att skriva ut förebyggande tabletter vid första tillfället man får symtom?

Jag fick ont på insidan av stortåns grundled för ca 6 veckor sedan. Smärtan kom väldigt plötsligt under dagen. På kvällen instruerade jag ett gruppträningspass och när jag körde utfall kände jag att smärtan som kom när den onda tån var bak var nästan outhärdlig. Det blev ännu värre under natten och dagen efter kunde jag knappt gå utan fick halta fram. Det släppte lite under de närmaste dagarna men sedan dess har det gjort ont så fort jag tränar och jag kan inte göra utfall med den onda tån bak. Efter att jag har tränat/gått ett längre tag så gör tån ont i några timmar, därefter går det över och gör bara ont om jag trycker på leden. För för en vecka sedan bestämde jag mig för att gå till vårdcentralen mest för att se om det fanns något man kan göra. Jag förväntade mig inte att det skulle vara gikt så jag är förvånad över resultatet. Jag instruerar 5 träningspass/vecka. Jag har problem med låg ämnesomsättning och har därför svårt att hålla vikten. Jag har ett BMI på 29, fettprocenten är ungefär 33. Jag är 29 år. Jag dricker nästan aldrig alkohol, kanske en drink i kvartalet. Jag hade inte druckit alkohol på flera månader när jag fick ont i tån. Jag såg att proteinrik mat kan göra att man får gikt men jag skulle inte säga att jag överdriver med protein heller, dricker vanligtvis 1 eller max 2 proteindrinkar i veckan och har vad jag tycker varit slarvig med kosten och ätit för mycket kolhydrater och för lite protein. 

Så, tillbaka till det jag undrar :) Är det någon som har erfarenhet/kunskap och vet om det är vanligt att man börjar köra förebyggande direkt första gången? Iofs verkar inte detta vilja släppa så jag är tacksam för det, det gör fortfarande lika ont som det gjorde den tredje dagen jag hade det och nu har det gått 6 veckor. Och är det någon som har en idé om varför jag kan ha fått det? Jag tycker inte att jag passar in på beskrivningen om vem som får det/varför man får det :/

• Svar på tråden Någon som har kunskaper om gikt?
  • flemens

Lite sent svar kanske, men jag har haft gikt i 16 år. Så jag anser mig ha lite kunskap :)

Har du fått gikt så är det ganska säkert att det kommer att fortsätta. Det är inte så enkelt att bara maten har betydelse, man måste ha anlag för gikt i generna också. Men det sägs att om man har fått gikt så hjälper det att begränsa kosten kraftigt. Ingenting som jag vill hålla på med dock då nästan all föda innehåller puriner.

Ett tips är att gå ner i vikt. Tydligen är det så att fettprocenten spelar in.

Din läkare borde ju ha sagt vilken dos du ska börja med utefter blodtestet, som du förhoppningsvis gjort? Borde till och med stå på klisterlappen som apoteket sätter dit när du hämtar ut tabletterna.

Eftersom du fått Allopurinol så borde det bli en uppföljning efter nån månad eller två för att kolla om den minskat på purinerna i blodet så att dosen kan anpassas.Men det normala är, om du inte har några problem med njurar eller annat (det står i bipacksedeln), är en 100mg-tablett om dagen. Sen kan det ökas på om det behövs.

Ofta när man sätter in Allopurinol så kan giktanfall komma pga. den. Detta eftersom den löser upp urinsyrekristaller som sitter kvar i lederna. Men det är bara i början som jag förstår det och det måste inte drabba alla som tar det.

Du ska inte behöva gå med smärta och inflammation så länge som du gjort.

Har du provat Naproxen för att dämpa inflammationen? Den har hjälpt mig. Tidigare åt jag diklofenak i många år (fast bara 2-3 dagar åt gången de 5-6 gånger om året jag hade gickt-attacker) Din läkare bör kunna skriva ut t.ex. Kolkicin mot akut gikt-attack/inflammation. För Naproxen, ipren och diklofenak bör man inte äta så länge eftersom de tär på njurarna. Om jag vore du skulle jag beställa tid hos läkaren, om du inte redan gjort det, och berätta om besvären.

Svar på tråden Någon som har kunskaper om gikt?