• Anonym (Undrar)

    23 årig tjej tillsammans med man på 48 år.

    Hej på er

    Jag är alltså en tjej på 23 och är tillsammans med en man på 48. Anledningen till varför jag startar denna tråd är för att jag upplever att många tycker det är så konstigt och fel med vår åldersskillnad. Jag vet att det är många års skillnad mellan oss men jag förstår inte varför det är ett problem om vi tycker om varandra och är bra mot varandra? Jag blir faktiskt ledsen när jag får höra vad folk tycker och tänker..

    Jag tänker inte längre på att han är såpass äldre än mig längre men blir ofta påmind om det av andra. Folk har även frågat varför jag väljer att vara med honom när jag kan få någon i min egen ålder. Jag vill inte ha någon annan än honom. Jag älskar honom. Jag har aldrig haft problem med att få killar och har alltid fått höra att jag kan få vem jag vill. Jag blir inte kär i någon pga dens ålder direkt.. 

    Jag undrar verkligen, varför är det fel? Jag är inte ute efter något annat än honom, det är honom jag vill ha, inte som folk har förutfattade meningar, hon vill ha pengar, saker, daddyissues osv osv.. Jag vet att han inte utnyttjar mig utan jag vet att han verkligen gillar mig för den jag är. Inte att han är en snuskgubbe som är ute efter min kropp. Kan det verkligen vara så svårt för folk att förstå att vi är med varandra för att vi helt enkelt tycker om varandra..? Jag har även fått höra  ''Ska du ta hand om honom när han blir en gubbe'', ''Hur tänker ni med barn? Han kommer ju inte orka med osv osv''. Jag vill vara med honom nu, ingen vet vad som händer i framtiden. Är det argumenten för att vi inte borde vara med varandra eller vadå? 

    Jag är så trött på att behöva förvara oss hela tiden mot folks fördomar.. Så anledningen till varför jag startade denna tråden var för att höra lite vad ni tycker, alltså vad ser folk för problem med vårt förhållande..? 

  • Svar på tråden 23 årig tjej tillsammans med man på 48 år.
  • Anonym (Lova)

    Jag är lika gammal som du och tillsammans med en man på 50, så förstår precis vad du pratar om. Hinner sällan tänka på vår åldersskillnad före jag blir påmind av andra.

    Känner mest att det egentligen inte spelar någon roll vilka val man gör, folk har åsikter om det mesta. Jag är bara glad och tacksam över att jag träffat en fantastisk man! Visst hade han gärna fått vara lite yngre om man tänker praktiskt inför framtiden haha, men man kan inte få allt.

  • IsDimma

    Jag var 24 år när jag träffade sambon. Han hade precis fyllt 58 då.
    Det skiljer många år mellan oss och visst har jag fått höra liknande det du hört men inte alls så mycket. Men det är udda, det är inte normen och det klart att folk undrar. Men idag, 6.5 år senare så är det i stort sett ingen som kommenterar det längre. Så det blir bättre med åren

  • CarroAN

    Förstår inte varför folk orkar engagera sig så mycket i hur andra väljer att leva sina liv. Jag känner spontant att man kanske vill olika saker, som krockar, när det skiljer så mycket men funkar det för er så kör. Skit i alla ohyfsade människor som tror sig veta bättre.


    Jag tyckte dock det var konstigt när min då 15-åriga kompis blev tillsammans med sin kille som var 30... Fast de är fortfarande tillsammans såhär 10 år senare =)

  • Anonym (Det räcker nu)

    Folk kommer alltid reagera på det som är annorlunda, i erat fall ålderskillnaden.

    Du får helt enkelt säga ifrån om du inte orkar höra på det längre.

    Här är några fraser som kan fungera:

    "Jag har haft den här diskussionen väldigt många gånger vid det här laget, så bespara mig dina funderingar."

    "Det där har du faktiskt inget med att göra."

    "Släpp det där nu, om du anser att jag är oförmögen att ta beslut om mitt eget liv, säg det istället."

    "Tro mig, jag har en fullt fungerande hjärna. Jag kan tänka i de där banorna utan din hjälp och svaren behåller jag för mig själv."

  • taquine

    För du har issues  för gamla gubbar , tycker det är vidrigt när unga tjejer vill ha med dessa att göra. Har en dotter i din ålder och det skulle inte finnas en chans att hon kom med en sk"svärson" som är äldre än sin egen pappa. Var har ni ut av varann förutom han såklart vill ha lammkött.? Så äckligt . 
    Tror dessa gamla nissar också söker upp unga tjejer för det inte är riktigt som det ska där uppe... Ha kul med killar i din egen ålder istället som dessutom är fräscha i kroppen .


    Goodness me
  • Anonym (Hmm)

    Jag har inga problem med såna förhållanden. Jag reagerar för att det är "mot normen" men sen släpper jag det och går vidare. Blir förvånad själv att jag ens reagerat!

    Har vänner där hon är 40, han 60. Åldersskillnad märks tydligast i branschen och slutet av livet :)

    Jag har dock aldrig tagit mig rätten att säga något till paret eller ställa frågor! Jag skulle skämmas att fråga hur de träffades, även om jag menar det som till vilket annat par som helst. Varför? Jag skulle tro att de skulle känna sig påhoppade. Jag har låtit dem berätta vad de vill för mig i sin takt, det tog tid, tror de fått många kommentarer förr.

    Lycka till i livet, och det positiva som kommer ur det här är att du är helt säker på vad DU verkligen vill :) Inte alla människor som är, ska du veta.

  • Anonym (Been there)

    Blir ledsen för din skull. Inte för det du får höra från andra, för det är fullt normalt att folk reagerar, och sunt tycker jag. De förstår det som du själv inte gör, att han är för gammal för dig. Ursäkta om jag låter raljerande, men jag har varit där själv.
    Var 25 och blev ihop med en man som var 50 år, vi blev kära och flyttade ihop. Nu i efterhand kan jag se varför, jag var en väldigt otrygg tjej med bagage, han kändes som en trygghet (inga daddyissues, men hade haft otur med killar i min egen ålder), lugn, stabil, kändes som han verkligen "såg" mig. Såklart han gjorde!


    Han hade ju spanat in direkt vilket sorts tjej jag var, en som sökte trygghet, en han kunde manipulera på ett väldigt försiktigt sätt så jag inte märkte något utan tyckte han var omsorgsfull och omhändertagande. Insett i efterhand att han kontrollerade mig på många sätt, folk runtomkring SÅG men inte jag, för snäll var han ju alltid. Men det säger sig självt tycker jag, den maktobalansen mellan en tjej som knappt har mognat färdigt rent mentalt, och en så mycket äldre man.


    Klart det kan finnas äkta känslor och kärlek, men friskt är det inte. Klart en man i den åldern vill ha en ung snygg snärta som han kan styra och ställa över, men VARFÖR skulle en ung snygg tjej som mår bra, känner sig trygg i sig själv, vilja ha en gubbe? Kan inte hitta något svar alls på det faktiskt.


    Ålder är mycket mer än bara en siffra, ålder handlar om mognad, erfarenheter, och tyvärr: en viss maktobalans uppstår garanterat när den ena är så pass mycket äldre.


    Det går inte riktigt att jämföra då en kvinna som är 40 träffar en 20 år äldre man, för då är hon vuxen. Är man 20-25 så är man inte helt vuxen (vissa hävdar att hjärnan inte mognad klart förrän närmare 30-års åldern).


     


    Vad hände? Jag insåg efter några år att han var en gubbe, fanns inget fint och trevligt med det, han betedde sig mer och mer som den ålder han var i, han såg ut som en gubbe. Jag insåg att jag blivit "lurad" då jag var ung och omogen.


    När jag istället sedan träffade en kille bara några år äldre än mig själv så insåg jag hur mycket jag har missat: att ha en killar i samma ålder, ung och fräsch, med massor av energi och upptäckslust. Som kan dela med mig alla de där erfarenheterna man gör när man börjar närma sig 30-års åldern, hus, barn alltihop, det som min förra "gubbe" redan hade gjort.


    Jag ångrar så att jag slösade bort några år av mitt liv på en äldre man, blir rent äcklad av det idag, tycker han utnyttjade mig. Alla andra såg det, att han tacksamt tog emot det lammkött som erbjöds, bara inte jag.


    Jag vet att det jag skriver kommer du inte ta till dig, men tipset är att ta det lugnt, skaffa inte barn eller så ihop utan se till så du är "fri" att lämna honom den dag du vaknar upp och inser att du kan få något bättre.
  • Anonym (Trix)

    Ja. Alltså. Det är ju givetvis bara du som kan avgöra vad du vill.

    Håll bara i tanken att många faktiskt oroar sig av erfarenhet och eftersom risken är stor att du framöver känner dig utnyttjad eller lurad. Ganska ofta kan det kännas kul och spännande till en början men det först i efterhand blir uppenbart att gubben är en tonåring som fastnat i utveckligen. Det blir tungt att bära efter att man varit tillsammans i några år och inser att man slösat en massa år och vuxit om gubben mentalt.

  • Anonym (Anna)

    Nu finns det ju gubbar på 48 som är mycket fräschare och i bättre trim än många 20 åringar så ålder är bara en siffra

Svar på tråden 23 årig tjej tillsammans med man på 48 år.