• inapina

Golv som inte blir rent

Vi har plastgolv i hela huset, träimitation med lite "struktur". Problemet är att det är skitigt! Och jag får det inte rent hur jag än gör. Det är liksom ingrott i strukturen. Det va så när vi flyttade in för ca ett år sedan och har inte gått över av sig själv... Jag har tänkt lägga på nån polish eller vax (tips?), för att få det mer lättstädat. Men då måste jag ju få det ordentligt rent först! Nån som har något bra knep för grovrengöring av plastmattta?

• Svar på tråden Golv som inte blir rent
  • zooägaren

inte polish på plastgolv! Det blir skridskobana av det. 

Jag tycker det låter som att det skulle vara väl spenderade pengar att ta in en golvvårdsfirma som maskinskurar golvet. 

Jag är hård , men ärlig!
  • inapina

Är vax bättre än polish? Tips på vad/var man kan köpa?

Jag hade gärna anlitat någon som kom hit och fixade golven! Tyvärr tillåter inte ekonomin det. Så jag får göra det själv, frågan är bara hur?

• feliciaka

Jag hade samma problem i lägenheten jag bodde i tidigare, pratade med hyresvärden om det då jag tyckte det var så äckligt att ljusa strumpor blev mörka även om det var nystädat.. fick då lära mig att för att hålla sådant golv finast möjligaste är att från början använda medel speciellt utformat för sådana golv. Vilket troligvis ingen hade gjort på de golven, fanns inget jag kunde göra då vanligt medel lägger sig som en hinna över och drar åt sig all skit som går.. Flyttade för 6 månader sedan och hade nya golv och har bara använt det medlet som är till för plastgolv, har aldrig haft renare golv! Det är en fröjd att gå på. Sök på Google, minns inte vad medlet heter men finns att köpa på Ica numera annars biltema, eller någon sån affär, bauhaus etc. Något som också kan funka då golven verkar "förstörd", är kanske en ångmopp, känns som om en sådan skulle kunna dra upp sliten eller lösa upp den, dyra är dem, men lite billigare än helt nya golv :)

• feliciaka

Kan inte trycka på länken... :( men fråga i affären om medel till plastgolv, Ivax har jag för mig det heter, och som kommentaren under mig, det finns klorin som går att använda på golv som inte bleker, vet att biltema har ett medel som är klorinliknande men det bleker inte golven men det ger en bra effekt!

Vad som hände mig också i förra lägenheten var att jag tappade cillit bang på golvet i köket, torkade upp direkt men det blev som en kal fläck som inte gick bort.. vågade inte ta hela golvet men det kanske blev rent liksom? Det blev dock ljusare men det såg fräshare ut..

• feliciaka

Det blir alltid fel när man laddar upp bilder.. antingen ingen alls eller flera stycken.. här är 2 av dem jag använder idag!

• feliciaka

Demostration:

Använt medel på ytan jag fotat, torkat upp med vitt papper och du ser, inte en mörk fläck på pappret!
  • inapina

Åh tack!!

Jag ska på stan idag och se vad jag kan hitta. Det vore ju sååå skönt att ha ett rent och lättstädat golv! ????

Svar på tråden Golv som inte blir rent