Carabellis kusp skrev 2016-06-22 18:42:41 följande:
Läs Ett sötare blod. Saklig och byggd på vetenskap. Tog bort mitt sötsug!
Jo men nu har jag ju inte boken här så det säger mig inte så mycket. Ville mest ha svar på frågorna då jag nojjar endel.
Anonym (Kroppen fixar själv) skrev 2016-06-22 18:47:27 följande:
Det är en vanlig missuppfattning att om man äter mkt socker så får man lättare diabetes. Om du får diabetes så får du det oavsätt om du äter mkt socker eller inte. Kanske att du får det typ 2 veckor tidigare än om du inte ätit så mkt socker.
Kroppen reglerar sånt själv om man inte har diabetes.
Men då menar du typ 1 eller? Kan man inte riskera få typ 2 om man äter socker rätt ofta och det blir många svängningar?
Anonym (sebbe) skrev 2016-06-22 18:52:22 följande:
Ditt blodsocker stiger varje gång du äter och sjunker sedan gradvis. Men av en massa raffinerat socker så stiger det mycket mer och snabbare än av mat, och kommer sedan dala destå kraftigare.
Bortser man från hälsoaspekterna vilket jag är okunnig om så är svängningar i blodsockernivå dåligt för din energinivå. Du kan känna dig trött och orkeslös, trögtänkt. Du blir då sugen på mer socker. Ond cirkel.
Chips och dipp är väl inte så farligt, det är ju mer salt och inte så sockrigt. Men en massa godis är inte bra nej.
Jo jag känner mig rätt ofta trött och ibland trögtänkt. Jag tror mitt blodsocker är rätt svajjigt.
BS mätte jag senast vid graviditet för inte så längesedan och det låg väl rätt normalt men jag brukade ju se till att inte vräka i mig massa socker innan då jag var rädd för svaret.