• Misan_2

Ömma bröst redan före ägglossning?

Hej därute,

Jag undrar om det öht är möjligt att få ömma bröst redan före ägglossning? Jag använder ägglossningsstickor och de ger utslag ett par dagar efter att mina bröst börjat ömma, vilket de gör varje cykel mellan ÄL och mens.

Detta har ju hjälpt mig att ha bra koll på när ÄL sker, men nu har jag börjat tvivla litegrann på att det verkligen stämmer. Har läst att ÄL-tester ibland kan ge utslag för sent, särskilt för äldre kvinnor (jag närmar mig 40). Och tänker också att ömma bröst annars för de flesta verkar komma EFTER ägglossningen.

Är det nån som vet om man kan få ömma bröst redan före ÄL? Eller har jag annars ÄL tidigare än jag tror - några dagar INNAN jag får utslag på ÄL-test?

Tacksam för svar

//Misan_2

• Svar på tråden Ömma bröst redan före ägglossning?
  • Hannahaha

Jag tror jag har ömma bröst före äl. Trodde att det var tecken på att mensen var på g, men använder en app och det visar sig att jag har ömma bröst ganska precis vid äl. Har slutat med piller för några månader sen så det har inte varit helt regelbundet, men att jag har ömma bröst före/vid äl är numer tydligt.

• Misan_2

Intressant, det kanske inte är så ovanligt iallafall.

Fler som får ömma bröst redan före ägglossning?

• Misan_2

Tack för svar. Det verkar som att jag faktiskt kan lita på ÄL-testerna då :).

Har trott att ömma bröst beror på progesteron och att det alltså inte skulle kunna sätta igång före ÄL... Men har också för mig att jag läst nånstans att ömma bröst även kan bero på högt östrogen och det peakar väl precis före ÄL?

Svar på tråden Ömma bröst redan före ägglossning?