• Lovisa1

Vad är detta för blomma?

Skulle behöva hjälp med vad blomman heter som har fyrkantig stam, frodigt härligt bladverk och skjuter små frökulor titt som tätt. Någon som vet vilken jag menar? I så fall - Är den giftig? Hur tar man sticklingar?

• Svar på tråden Vad är detta för blomma?
  • firhilwen

Verkar vara vad vi kallar "skvätt-iväg" eftersom den kastar ifrån sig fröna hastigt och lustigt och rätt som det är hittar man plantor i andra krukor.

Tror inte den är giftig men rekommenderar ingen att äta av den. Det är lätt att ta skott, det är en sann överlevare!

• Lovisa1

Ja, det verkar var en sån jag menar, men har inget namn. Inte du heller?

• VeraCB

Den kallas för svättiväg, det namnet står tillochmed i "Stora krukväxtboken"
    Latin: Euphorbia leuconeura.

• firhilwen

Hittade detta i min eminenta krukväxtbok:

Euphórbia lophogóna - Kameuforbia

Kameuforbian har djupgröna femkantiga stammar med borstiga korkbruna kammar. Bladärren är också korkbruna. Ofta händer det att stammarna förgrenar sig. I topparna sitter långskaftade eleganta blad som ger plantan ett palmliknande utseende. Blommorna är obetydliga, men de utvecklar frön som efter mognaden skvätter omkring och ger upphov till nya plantor. Lättodlad och dekorativ.

Solig till halvskuggig växtplats i rumstemperatur, blommar på sommaren och vilar på vintern enligt tabellen i boken...

Hoppas detta är till lite hjälp då?

• annca

Sprättivägen ja! Helt plötsligt har man små sådana i varenda kruka i rummet!

• Jennie Brunflo

Ah....inte alls den sprättiväg jag tänkte på.....

Jag tänkte på en trädgårdsblomma jag.

Den där jättehöga...rosa blommor....med svarta frön.....

Men såna där sprättiväg....hu...ibland hade man sprättiväg i varenda blomma....och det var "svartpeppar" på golvet när man gick..

• Lovisa1

Tack för alla svar, ska genast flytta den lite smågiftiga blomman så sonen inte kan tugga på den igen.... huvva

• Rigmor Mortis

Jennie Brunflo: är det balsamin du tänker på? Lite lätt persikodoftande blomma som smätter iväg fröna med väldig fart?

Svar på tråden Vad är detta för blomma?