• Silverfisk

    Hur ska man behandla/uppfostra sina barn?

    Hej ni föräldrar!

    Jag har fått vara med om hur en bekant familj fungerar och jag undrar nu hur ni tar er till väga och uppfostrar samt behandlar era barn.

    Till scenariot. Två bekanta föräldrar har några småbarn under 10 år. I hushållet får barnen bestämma mycket. Om de inte heller får som de vill skriker de och föräldrarna blir manade att göra som de vill för att slippa skriket. Barnens pappa och mamma spenderar sällan tid med barnen då de tycker att de är högljudda och svåra att ha att göra med. Därav leker de endast med varandra och det slutar i dem flesta fallen i skrik och slagsmål varav föräldrarna försöker ignorera det. På kvällarna går inte barnen och sover på direkten. De är uppe och stimmar och får ta emot flera tillsägningar av föräldrarna utan verkan. Det kan ibland sluta med att föräldrarna själva skriker på barnen med uttryck som "håll käften någon gång".

    Barnen lyssnar väldigt sällan och är envisa om att de ska få som de vill. Föräldrarna kan säga nej till en början, men senare ändra sig bara för att slippa tjat och bråk. Det händer att barnen bråkar framför föräldrarna och de bryr sig inte förrän någon har gjort illa sig.

    Hur ska man göra? Gör de rätt eller fel? Vad har gått snett? Hur gör ni med era barn vid trots och skrik?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-06-22 20:06
    En till sak som kan hända när barnen blir tillsagda flera gånger utan resultat är att de blir kallade dumma i huvudet av föräldrarna.

  • Svar på tråden Hur ska man behandla/uppfostra sina barn?
  • Anna74a

    Vi har ett barn så det gör ju saken enklare, han kommer inte undan med trotsigt manipulativt betéende.
    Vi säger ifrån och sedan avleder vi, brukar fungera bra.
    Vi har också mycket tid att lägga på att vara med honom.
    Men hade vi haft tre barn kan jag tänka mig att allting hade varit betydligt svårare.

  • blomman 2

    Vilka gränslösa föräldrar,vansinnigt slappt vill jag påstå! Svär föräldrar åt sina barn på detta sätt så kommer de INTE att respektera sina föräldrar. Stackars barn.

  • MadHatter

    Du undrar på om föräldrar som vid upprepade tillfällen kallar sina barn "dumma i huvudet" gör rätt?

    Nej, det gör de inte

  • Bestemor

    Föräldrarna ha tydligen hamnat i en ond cirkel.

    Varken barnen kan må bra av allt det skrikandet.

    Helt klart fel att säga till sina barn att de är dumma i huvudet.

    Det är förödande för barnens självförtroende.

  • Lena

    Barnen lider uppenbarligen av att ha föräldrar som inte ger dem uppmärksamhet.

  • Silverfisk

    Jag håller med er alla. Föräldrarna har förmodligen hamnat i en ond cirkel där de ser allt detta som "normalt" från deras synvinkel. Hur ska de bryta ut ur denna? Bör man kontakta socialtjänsten?

  • Gladskit

    Socialtjänsten kanske är att ta i. Men de flesta kommuner har någon slags familje-skol-stöd-funktion. Där finns socionomer som kan bli inkopplade när man har problem med tex. mobbing i skolan, det finns SYV, det finns familjeterapeuter osv. Det är också det här gänget som håller i föräldrakurser typ KOMET och ABC. Det finns massor av såna koncept. Så där tycker jag att föräldrarna borde börja, förmodligen ser de inte ens sin egen delaktighet i att barnen uppför sig som de gör ( alltså inte uppför sig alls....)

    Sen när föräldrarna har lärt sig lite mer och fått verktyg och metoder att använda i vardagen så är det bara att köra igång. Det går ofta väldigt snabbt att se resultat!

  • sextiotalist

    Som förälder är man ansvarig att ge barnen så bra förutsättningar det går för att de ska kunna klara sig som vuxna i framtiden.
    Att respektera andras gränser, att ta hänsyn och lära sig att inte allt kretsar kring är vissa saker.
    Det verkar dessa föräldrar missat fullständigt.

    Sedan vad barnen kan vara med och styra över är väldigt individuellt. Barnets personlighet, mognad är rätt avgörande.

  • Gladskit
    sextiotalist skrev 2016-06-23 10:49:22 följande:

    Som förälder är man ansvarig att ge barnen så bra förutsättningar det går för att de ska kunna klara sig som vuxna i framtiden.
    Att respektera andras gränser, att ta hänsyn och lära sig att inte allt kretsar kring är vissa saker.
    Det verkar dessa föräldrar missat fullständigt.

    Sedan vad barnen kan vara med och styra över är väldigt individuellt. Barnets personlighet, mognad är rätt avgörande.


    Håller med! Och att inte ge barnen ansvar för beslut som de inte kan hantera.
    Fråga inte barnet vad hen tycker om du inte är beredd att följa svaret. Ge barnen ansvar steg för steg om små saker. På det viset kan man även slippa konflikter om större saker, om barnet ändå upplever att det får vara med och ta beslut.
    Som tex. välja mellan två t-shirts på morgonen eller välja mellan banan eller äpple till frukstunden. Jämfört med att fråga vilken frukt barnet vill ha, barnet svarar apelsin och du inte har några apelsiner. Bäddat för konflikt
  • NollÅtta

    Tycker synd om dessa barn som

    1: Har föräldrar som inte sätter några gränser och vägleder inte.
    2: Typ struntar i barnen och ger dem lite/ingen uppmärksamhet
    3: Inte tycker om att umgås med sina barn
    4: Utsätter dem för verbala kränkningar

    Dessa föräldrar är odugliga


    Son född -10 och Dotter född -13. Gravid med 3an
Svar på tråden Hur ska man behandla/uppfostra sina barn?