• MinAnna

HJÄLP SPOLMASK!

Hejsan!

Vår valp har fått spolmask och vi har avmaskat honom men nu funderar jag på hur man ska göra med alla hans leksaker, säng m.m? Bör dessa tvättas, slängas, frysas för att slippa återkommande maskar eller behöver man inte göra något med dessa? Vi kommer avmaska honom igen om ca 2v för att vara säkra på att alla maskar försvinner. Sedan undrar jag också om det är så att hundens spolmask kan överföras till oss människor iom att han varit och pussat på oss innan vi visste om att han fått mask? Det kryper i kroppen på mig bara jag tänker på det....

Tack för svar allihopa, fundersam Matte!

• Svar på tråden HJÄLP SPOLMASK!
  • karet

Tvätta allt som går att tvätta.
    De saker i sängen som ej går att tvätta läggs i "karantän" i två veckor.
    Handdukar byts en-två gånger per dag.
    Ha alltid kalsonger på. Hela tiden.
    Byt sängkläder iaf första tre dagarna.
    Tvätta händer mer noggrant än nånsin.

Tvätt igen om två veckor.

(Men jag är rätt nitisk också)

• karet

Hahahaha. Jag läste son och tänkte springmask. Är för trött för att sitta på forum. Glöm det jag skrev. Hahahaha.

• Dexter dot com
    karet skrev 2016-06-23 00:04:02 följande:

Hahahaha. Jag läste son och tänkte springmask. Är för trött för att sitta på forum. Glöm det jag skrev. Hahahaha.

Haha, gapskrattade här när jag läste- Ha kalsonger på !
  • Aikido

Efter lite googlande och med reservation för att jag kan ha läst om fel sorts mask o.s.v.:
    Äggen är härdiga och kan smitta länge. Flera månader om det vill sig i rätt miljö.
    Hundbandmask (finns tydligen två vanliga sorter) kan smitta människa men då vi inte är rätt värddjur drabbas vi inte på samma sätt som hundar. Larverna kan skada lever och lungor (brukar läka utan följder) och i sällsynta fall ögongloben (som kan skadas allvarligt).
    Smitta från hund till människa: hittar mest exempel med hund som rullat sig i avföring med ägg i så att dessa fastnat i pälsen - klappar man hunden kan man sedan få i sig dem (äggen).
    Hittar ingenting angående hundens mun och smittsamhet. Larven passerar från luftstrupen till matstrupen under sin livscykel. Det skulle väl vara om hunden nyligen har slickat sig i rumpan eller på avföring med ägg i (egen spekulation).
    Frysning av ägg låter inte som en säker metod (bara en del dör). Hett vatten däremot nämns som medel för att sanera t.ex. en kennels lokaler.

Svar på tråden HJÄLP SPOLMASK!