• Anonym (Sitter i skiten)

Akut situation- behöver pengar. Tips någon?

Jag sitter i skiten, fick bara 4500 kronor den här månaden, det är vad min hyra är på. Jag har ingen aning om hur jag ska betala resten av räkningarna eller kunna äta.

Har någon ett bra tips på hur man kan tjäna pengar och få dem direkt i handen?

Sälja saker känner jag förstås till. Jag har satt upp annonser om att jag kan städa hos folk också.

• Svar på tråden Akut situation- behöver pengar. Tips någon?
  • Frontline

Hur kan du få så lite? Vad brukar du vanligtvis få? Låna av kompisar eller familjen.

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (Socbidragstagare)

Ring socialjouren, du borde ha rätt till akuta matpengar. Sen kan du söka försörjningsstöd.

Jag tvivlar starkt på att jag blir beviljad ett banklån, min ordinarie inkomst är 8000 kronor/månad efter skatt. Med din lilla inkomsten vill jag inte låna heller, jag kommer inte kunna betala tillbaka.

Det som hände var att jag är sjukskriven, FK betalar ut mellan den 20:e och den 20:e, sedan har jag karrensdagar, så jag fick bara för 18 dagar den här månaden.

Nu vill jag gärna ha tips på hur jag kan tjäna extrapengar.

• Anonym (panten)

Om du bor nära ett centrum eller kontorsområde av något slag, gå och knacka på hos företagen och fråga om de vill ge dig deras pant. Det är inte sällan de har både en och två sopsäckar fulla med pant som de ska gå och panta "sen".

Anonym (panten) skrev 2016-06-23 09:07:51 följande:

Om du bor nära ett centrum eller kontorsområde av något slag, gå och knacka på hos företagen och fråga om de vill ge dig deras pant. Det är inte sällan de har både en och två sopsäckar fulla med pant som de ska gå och panta "sen".

Tack för tipset!
  • Anonym (Yo)

Om du är sjukskriven ska du nog akta dig för att jobba, FK kan se det som skäl att avsluta sjukskrivningen. Dessutom, om du nu KAN jobba genom att städa hos folk, så kanske du inte måste vara sjukskriven heller...? Sök jobb hos hemstädningsföretag.

Annars ringer du socialen ekonomiskt bistånd. Har du bara 8000 kr i månaden så ligger du precis på deras norm antagligen, och har således rätt att få hjälp av dem denna månaden.

Anonym (Yo) skrev 2016-06-23 11:07:30 följande:

Om du är sjukskriven ska du nog akta dig för att jobba, FK kan se det som skäl att avsluta sjukskrivningen. Dessutom, om du nu KAN jobba genom att städa hos folk, så kanske du inte måste vara sjukskriven heller...? Sök jobb hos hemstädningsföretag.

Annars ringer du socialen ekonomiskt bistånd. Har du bara 8000 kr i månaden så ligger du precis på deras norm antagligen, och har således rätt att få hjälp av dem denna månaden.

Kan och kan, vill jag inte hamna på gatan är jag så illa tvungen. Det funkar inte för mig att söka jobb, jag kan klara det här nu under 1-2 veckor och bara enstaka timmar. Ett städföretag kräver att man jobbar minst 25%.

Jag städade åt ett par idag, jag klarar en halvtimme, sedan får jag vila en halvtimme, så kör jag en halvtimme igen. Det var tur att de inte var hemma. Inget städföretag skulle gå med på en sådan grej.

Jag vill helst inte gå till socialen, först ska jag försöka lösa situationen själv.
Svar på tråden Akut situation- behöver pengar. Tips någon?