• Anonym (Hejhopp)

    Järnbrist bebis?

    Hej! Jag har en 7-månaders dotter som till skillnad från mina andra två barn är helt ointresserad av mat, särskilt när det är jag som försöker mata då hon hellre ammar. Hon absolut vägrar gröt, har provat flera olika men det är som att hon kniper ihop munnen så fort jag plockar fram grötförpackningen.  På en hel dag kanske jag får i henne en tredjedels barnmatsburk, mannen kan få i henne lite mer på kvällen. Jag ger henne äpple, banan, aprikos, ibland små brödbitar, gurka, majs, ärtor mm som hon får sitta och tugga på själv men hon slänger det på golvet och leker med det istället för att äta.
     
    Som jag har förstått det får man inte ge leverpastej eller blodpudding som ju innehåller mycket järn. Finns det något annat man kan ge som är väldigt järnrikt? 

    Har tre barn och hinner inte stå och laga avancerade grejer för att hon ska få i sig en halv tesked så det hade varit bekvämt om det fanns något man kan ge henne där hon får i sig det järn hon behöver när hon nu inte äter gröt. Det är ju inte mycket järn i den färdiga barnmaten heller. Tack på förhand!

  • Svar på tråden Järnbrist bebis?
Svar på tråden Järnbrist bebis?